SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka matematyki 2 |
Kod przedmiotu | 05.2-WK-MATP-DM2-S19 |
Wydział | Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii |
Kierunek | Matematyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Nauczycielska |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole podstawowej.
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III i IV semestrze studiów).
1. Matematyka jako przedmiot nauczania w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie. (D.1.W2., D.1.U1., D.1.K1., D.1.W15, D.1.K9.)
2. Warsztat pracy nauczyciela. Wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela. (D.1.W14.)
3. Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela. Znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnej w rozwoju zawodowym nauczyciela. (D.1.W4. )
4. Ewaluacja. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. (D.1.W14. )
5. Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia. Indywidualizacja nauczania. (C.W5., D.1.W6., D.1.W7., D.1.K1.)
6. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia. Wyrównywanie szans edukacyjnych. (C.W5., D.1.W6.)
7. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz motywacji do uczenia się matematyki. (D.1.W15.)
8. Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów szkoły podstawowej oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. (D.1.W15., D.1.U7., D.1.K7. , D.1.K8.)
9. Odpowiedzialne i krytyczne wykorzystywanie mediów cyfrowych. Poszanowanie własności intelektualnej. (D.1.W9., D.1.K4.)
10. Współpraca nauczyciela z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów i środowiskiem szkolnym oraz pozaszkolnym. (D.1.W4., D.1.U6., D.1.K2.)
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów i notatek oraz przygotowanych materiałów do zajęć (27 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
1. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
2. D. Zaremba, Podstawy nauczania matematyki, czyli jak przybliżyć matematykę uczniom.
3. Informator o egzaminie ósmoklasisty opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.
4. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.
1. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
2. Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
3. Egzaminy ósmoklasisty.
4. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 20-05-2023 12:40)