SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Informatyczne systemy wspomagania rachunkowości |
Kod przedmiotu | 04.3-WZ-EkoPD-ISWR |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Ekonomia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wymaganiami funkcjonalnymi i formalnoprawnymi systemów informacyjnych, w celu uzyskania przez studentów umiejętności użytkownika systemów informatycznych w rachunkowości.
Znajomość zagadnień z zakresu obsługi komputera i podstawowych pojęć i zasad rachunkowości.
Wykład: Miejsce i rola systemu informatycznego rachunkowości jako części składowej systemu informacyjnego jednostki gospodarczej. Uwarunkowania prawne rachunkowości komputerowej. Rodzaje zagrożeń w odniesieniu do systemów informatycznych w rachunkowości. Kryteria doboru programu finansowo-księgowego. Ochrona danych przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych z wykorzystaniem systemu finansowo-księgowego. Rodzaje systemów informatycznych wykorzystywanych w jednostkach gospodarczych. Rekomendacje Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dla programów księgowych. Wdrażanie (konfigurowanie) modułów finansowo-księgowych. Charakterystyka wybranych systemów z uwzględnieniem systemu Sage Symfonia. Etapy wprowadzania operacji gospodarczych do ksiąg rachunkowych. Zakładanie bazy w systemie. Polityka rachunkowości podmiotu gospodarczego. Zasady budowy ZPK. Pojęcie dokumentów i dowodów księgowych, ich klasyfikacja oraz wymogi formalne. Księgi rachunkowe prowadzone z wykorzystaniem Sage Symfonia. Procedury i czynności niezbędne do otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych oraz sporządzania wybranych sprawozdań i raportów.
Laboratoria: W trakcie zajęć laboratoryjnych studenci wykonują zadania praktyczne ugruntowujące i rozszerzające wiedzę przekazywaną podczas wykładów oraz podejmują działania symulujące prowadzenie pełnej księgowości. W tym przede wszystkim: tworzenie bazy danych, modyfikacja planu kont, zakładanie kartotek i słowników, definiowanie rejestrów. Wprowadzanie bilansu otwarcia. Definiowanie dokumentów. Dekretacja operacji gospodarczych w oparciu o dowody księgowe. Zestawienia i raporty. Operacje zamykające okresy sprawozdawcze.
Wykład: prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy.
Laboratorium: praca studenta przy stanowiskach komputerowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania pod nadzorem prowadzącego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie laboratorium: ocena za aktywność na zajęciach oraz za jakość realizowanych zadań (50% udziału w ostatecznej ocenie z laboratorium), ocena z kolokwium (50% udziału w ostatecznej ocenie z laboratorium).
Egzamin: odbędzie się w formie pisemnej - test wyboru jednokrotnego zawierający 20 pytań. Zasady ustalania oceny końcowej: 0-10 pkt. "ndst", 11-12 pkt. "dst", 13-14 pkt. "+dst", 15-16 pkt. "db", 17-18 pkt. " +db", 19-20 pkt. "bdb".
Zmodyfikowane przez dr Janina Jędrzejczak-Gas (ostatnia modyfikacja: 29-05-2023 11:48)