Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zarówno teoretycznych, jak i praktycznych aspektów ekonomii międzynarodowej, stosunków gospodarczych (modele, metody, instrumenty, poglądy ekonomistów) oraz współczesnych wzorców wymiany międzynarodowej i związanej z nimi polityki ekonomicznej, a także jej skutków. Celem praktycznym jest kształtowanie wśród studentów wrażliwości na uwarunkowania instytucjonalne i rolę instytucji w koordynacji międzynarodowej wymiany oraz umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Wykład:
Wprowadzenie do przedmiotu, zaznajomienie z programem wykładów, strukturą zajęć i formą zaliczenia, zapoznanie z dostępną literaturą związaną z omawianymi zagadnieniami, ogólny zarys problematyki przedmiotu.
Globalizacja i regionalizacja we współczesnej gospodarce światowej. Motywy, przejawy i skutki regionalnej integracji gospodarczej.
Kurs walutowy a inflacja – efekt Balassy-Samuelsona. Polityka kursowa.
Pieniądz międzynarodowy – korzyści, koszty, szanse i zagrożenia. Kryptowaluty.
Międzynarodowe przepływy kapitału. Teorie bezpośrednich inwestycji zagranicznych i inwestycji portfelowych. Otoczenie międzynarodowe.
Korporacje transnarodowe. Agencje ratingowe. Miejsce czwartej rewolucji przemysłowej w ekonomii międzynarodowej.
Klasyczne i współczesne teorie wymiany międzynarodowej. Rola i wpływ handlu zagranicznego nawielkość i strukturę DN. Polityka handlowa – narzędzia i ich zastosowanie w handlu międzynarodowym. Handel towarami i usługami.
Konkurencja na rynku międzynarodowym. Międzynarodowe przepływy czynników produkcji.
Międzynarodowe rynki finansowe.
Zadłużenie międzynarodowe.
Kryzysy finansowe – źródła i efekty.
Ćwiczenia: Klasyczne i współczesne teorie wymiany międzynarodowej. Rola i wpływ handlu zagranicznego na wielkość i strukturę DN. Międzynarodowe przepływy czynników produkcji i międzynarodowy handel towarami i usługami. Polityka handlowa – narzędzia i ich zastosowanie w handlu międzynarodowym. Polityka kursowa i kurs walutowy. Polityka handlowa w krajach rozwijających się i w krajach wysoko uprzemysłowionych. Międzynarodowe instytucje gospodarcze.
Metody kształcenia
W ramach wykładu: wykład konwencjonalny z wykorzystaniem metody wizualizacji (rzutnik pisma, rzutnik multimedialny), zaś w ramach ćwiczeń: klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest opracowanie i przedstawienie w grupach prezentacji związanych z przedmiotem. Liczbę uzyskanych punktów członkowie grupy dzielą sami zgodnie z indywidualnym wkładem pracy do prezentacji. Ocena z ćwiczeń będzie w 50% zależała od otrzymanych punktów za przygotowaną prezentację i w 50% z aktywności na poszczególnych zajęciach.
Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywne zaliczenie w formie ustnej składającej się z pięciu pytań (od 50% do 60% dostateczny; powyżej 60% do 70% dostateczny plus; powyżej 70% do 80% dobry; powyżej 80% do 90% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry). Wynik egzaminu stanowić będzie ocenę wiedzy. Na ocenę końcową składa się ocena z wykładu (50%) i ocena z ćwiczeń (50%).
Literatura podstawowa
Bożyk P., Międzynarodowe stosunki ekonomiczne, PWE, Warszawa 2008.
Budnikowski A., Ekonomia międzynarodowa, PWE, Warszawa 2017.
Budnikowski A., Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa 2006.
Heffernan S., Sinclair P., Modern international economics, “Blackwell”, 1993.
Krugman P. R., Obstfeld M., Ekonomia międzynarodowa, PWN, Warszawa 2018.
Miklaszewicz S., International economics, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015.
Rymarczyk J.( red.), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa 2010.
Świerkocki J., Zarys ekonomii międzynarodowej, PWE, Warszawa 2011.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.