Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej
Kod przedmiotu
12.6-WL-FIZJO-MSF
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Fizjoterapia
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr
6
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Zajęcia praktyczne
40
2,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
ZAPOZNANIE STUDENTÓW Z PODSTAWOWYMI POJĘCIAMI I ZASADAMI STOSOWANYMI W RÓŻNYCH KONCEPCJACH I METODACH SPECJALISTYCZNYCH STOSOWANYCH W FIZJOTERAPII: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEZYTERAPIA, OMI CYRIAX
PRZYGOTOWANIE STUDENTÓW DO SAMODZIELNEGO WYKONYWANIA POSZCZEGÓLNYCH TECHNIK DIAGNOSTYCZNYCH I TERAPEUTYCZNYCH ORAZ PLANOWANIA LECZENIA W RAMACH KONCEPCJI: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEYTERAPIA, OMI CYRIAX
WYJAŚNIENIE STUDENTOM, W JAKI SPOSÓB OKREŚLAĆ PRIORYTETY SŁUŻĄCE WYKONYWANIU ZADAŃ ORAZ UMIEJĘTNOŚCI PLANOWANIA POSZCZEGÓLNYCH ZADAŃ W TOKU TERAPII.
Wymagania wstępne
Anatomia (budowa układu kostnego, mięśniowego, więzadłowego)
Anatomia funkcjonalna i palpacyjna
Kinezyterapia i diagnostyka funkcjonalna (ocena funkcjonalna pacjenta, umiejętność wykonania: podstawowych pomiarów zakresu ruchu czynnego i biernego w stawach, pomiaru siły mięśniowej, czucia powierzchownego i głębokiego, oceny chodu i postawy ciała, podstawowych testów funkcjonalnych, pomiaru długości kończyn)
PODSTAWOWE POJĘCIA STOSOWANE W METODZIE PNF. FILOZOFIA, ZASADY GŁÓWNE, TECHNIKI I WZORCE.
TECHNIK I W METODZIE PNF – ROZWINIĘCIE DLA MIEDNICY, ŁOPATKI, KOŃCZYNY GÓRNEJ, KOŃCZYNY DOLNEJ, TUŁOWIA PRZY WYKORZYSTANIU TECHNIK:
RYTMICZNE POBUDZANIE RUCHU, KOMBINACJA SKURCZÓW IZOTONICZNYCH, DYNAMICZNO ZWROTNOŚĆ CIĄGŁA, STRECH POCZĄTKOWY I PODCZAS RUCHU. TECHNIKI PRZECIWBÓLOWE: HOLD- RELAX, CONTRACH RELAX
WYKORZYSTANIE WZORCÓW TECHNIK W ROZWIĄZYWANIU ZADAŃ TERAPEUTYCZNYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZYPADKÓW KLINICZNYCH W OPARCIU O STRATEGIĘ TERAPII W METODZIE PNF. ZMIANA POZYCJI CIAŁA, POPRAWA FUNKCJI KOŃCZYNY GÓRNEJ.
WYKORZYSTANIE WZORCÓW TECHNIK W ROZWIĄZYWANIU ZADAŃ TERAPEUTYCZNYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZYPADKÓW KLINICZNYCH W OPARCIU O STRATEGIĘ TERAPII W METODZIE PNF. ANALIZA CHODU, OCENA ZABURZEŃ FUNKCJI CHODU, PRZYGOTOWANIE FAZ CHODU, PRZYGOTOWANIE TUŁOWIA, MIEDNICY DO CHODU
PREZENTACJA TERAPII DLA WYBRANYCH JEDNOSTEK CHOROBOWYCH
Metody kształcenia
METODY PODAJĄCE (WYKŁAD INFORMACYJNY), METODY EKSPONUJĄCE (POKAZ, PREZENTACJA MULTIMEDIALNA,
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
METODY AKTYWIZUJĄCE (DYSKUSJA DYDAKTYCZNA), METODY PRAKTYCZNE (ĆWICZENIA PRAKTYCZNE PRZY STOLE TERAPEUTYCZNYM W PARACH POPRZEDZONE POKAZEM I OBJAŚNIENIEM WYKŁADOWCY) POMOCE DYDAKTYCZNE – SZKIELET, KLINY I PASY DO TERAPII MANUALNEJ, PODUSZKI SENSORYCZNE, TAŚMY THERA-BAND, PIŁKI SENSORYCZNE)
STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie zajęć praktycznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Literatura podstawowa
Adler S, Beckers D, Buck M: PNF w praktyce. Ilustrowanyprzewodnik. Publishing, Warszawa 2009,
Brotzman S, Wilk K, red. wyd. pol. Artur Dziak: Rehabilitacja w ortopedyczna. Urban Partner Wrocław 2009
Jorritsma W.: Anatomia na żywym człowieku. Wyd 1. [red.] Ignasiak Z., Żurek G. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2004; 1-249.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.