SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-MSF
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • ZAPOZNANIE STUDENTÓW Z PODSTAWOWYMI POJĘCIAMI I ZASADAMI STOSOWANYMI W RÓŻNYCH KONCEPCJACH I  METODACH  SPECJALISTYCZNYCH STOSOWANYCH W FIZJOTERAPII: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEZYTERAPIA, OMI CYRIAX
  • PRZYGOTOWANIE STUDENTÓW DO SAMODZIELNEGO WYKONYWANIA POSZCZEGÓLNYCH TECHNIK DIAGNOSTYCZNYCH I TERAPEUTYCZNYCH ORAZ PLANOWANIA LECZENIA  W RAMACH KONCEPCJI: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEYTERAPIA, OMI CYRIAX
  • WYJAŚNIENIE STUDENTOM, W JAKI SPOSÓB OKREŚLAĆ PRIORYTETY SŁUŻĄCE WYKONYWANIU ZADAŃ ORAZ UMIEJĘTNOŚCI PLANOWANIA POSZCZEGÓLNYCH ZADAŃ W TOKU TERAPII.

Wymagania wstępne

Anatomia (budowa układu kostnego, mięśniowego, więzadłowego)

Anatomia funkcjonalna i palpacyjna

Kinezyterapia i diagnostyka funkcjonalna (ocena funkcjonalna pacjenta, umiejętność wykonania: podstawowych pomiarów zakresu ruchu czynnego i biernego w stawach, pomiaru siły mięśniowej, czucia powierzchownego i głębokiego, oceny chodu i postawy ciała, podstawowych testów funkcjonalnych, pomiaru długości kończyn)

Biomechanika kliniczna

Terapia manualna

Zakres tematyczny

  • PNF (PROPRIOCEPTYWNA NERWOWO-MIĘŚNIOWA FACILITACJA)
  • PODSTAWOWE POJĘCIA STOSOWANE W METODZIE PNF. FILOZOFIA, ZASADY GŁÓWNE, TECHNIKI I WZORCE.
  • TECHNIK I W METODZIE PNF – ROZWINIĘCIE DLA MIEDNICY, ŁOPATKI, KOŃCZYNY GÓRNEJ, KOŃCZYNY DOLNEJ, TUŁOWIA PRZY WYKORZYSTANIU TECHNIK:
  • RYTMICZNE POBUDZANIE RUCHU, KOMBINACJA SKURCZÓW IZOTONICZNYCH, DYNAMICZNO ZWROTNOŚĆ CIĄGŁA, STRECH POCZĄTKOWY I PODCZAS RUCHU. TECHNIKI PRZECIWBÓLOWE: HOLD- RELAX, CONTRACH RELAX
  • WYKORZYSTANIE  WZORCÓW TECHNIK W ROZWIĄZYWANIU ZADAŃ TERAPEUTYCZNYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZYPADKÓW KLINICZNYCH W OPARCIU O STRATEGIĘ TERAPII W METODZIE PNF. ZMIANA POZYCJI CIAŁA, POPRAWA FUNKCJI KOŃCZYNY GÓRNEJ.
  • WYKORZYSTANIE  WZORCÓW TECHNIK W ROZWIĄZYWANIU ZADAŃ TERAPEUTYCZNYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZYPADKÓW KLINICZNYCH W OPARCIU O STRATEGIĘ TERAPII W METODZIE PNF. ANALIZA CHODU, OCENA ZABURZEŃ FUNKCJI CHODU, PRZYGOTOWANIE FAZ CHODU, PRZYGOTOWANIE TUŁOWIA, MIEDNICY DO CHODU
  • PREZENTACJA TERAPII DLA WYBRANYCH JEDNOSTEK CHOROBOWYCH

Metody kształcenia

  • METODY PODAJĄCE (WYKŁAD INFORMACYJNY), METODY EKSPONUJĄCE (POKAZ, PREZENTACJA MULTIMEDIALNA,
  • PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
  • METODY AKTYWIZUJĄCE (DYSKUSJA DYDAKTYCZNA), METODY PRAKTYCZNE (ĆWICZENIA PRAKTYCZNE PRZY STOLE TERAPEUTYCZNYM W PARACH POPRZEDZONE POKAZEM I OBJAŚNIENIEM WYKŁADOWCY) POMOCE DYDAKTYCZNE – SZKIELET, KLINY I PASY DO TERAPII MANUALNEJ, PODUSZKI SENSORYCZNE, TAŚMY THERA-BAND, PIŁKI SENSORYCZNE)
  • STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie zajęć praktycznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Literatura podstawowa

  1. Adler S, Beckers D, Buck M: PNF w praktyce. Ilustrowanyprzewodnik. Publishing, Warszawa 2009,
  2. Brotzman S, Wilk K, red. wyd. pol. Artur Dziak: Rehabilitacja w ortopedyczna. Urban Partner Wrocław 2009
  3. Jorritsma W.: Anatomia na żywym człowieku. Wyd 1. [red.] Ignasiak Z., Żurek G. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2004; 1-249.

Literatura uzupełniająca

  1. Brein F, Banister T:Neurologia Kliniczna. Alfa-medica press.1992
  2. Kiwierski J(red.),Rehabilitacja medyczna, Warszawa 2005
  3. Ebert Paprotny Poradnik fizjoterapeuty Ossolineum Wrocław 2004.
  4. Zembaty A (red.), Kinezyterapia Tom II, Warszawa 2003

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka, dr Edyta Wdowiak


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-08-2023 12:55)