SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-KPFPND
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 2 0,13 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 3 0,2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

ZAPOZNANIE SIĘ Z WZORCEM PRAWIDŁOWEGO  ROZWOJU DZIECKA ORAZ CECHAMI ROZWOJU NIEPRAWIDŁOWEGO NA WCZESNYM ETAPIE.

PRZEDSTAWIENIE CHORÓB ZAKAŹNYCH WIEKU DZIECIĘCEGO

NABYCIE UMIEJĘTNOŚCI PRZEPROWADZENIA OBSERWACJI KLINICZNEJ DZIECKA.

ZAPREZENTOWANIE PODSTAWOWYCH METOD USPRAWNIANIA DZIECI I NIEMOWLĄT Z RÓŻNYMI SCHORZENIAMI.

Wymagania wstępne

Fizjoterapia ogólna

Anatomia, anatomia funkcjonalna, rentgenowska, palpacyjna

Kinezyterapia

Kinezjologia

Biomechanika kliniczna

Zakres tematyczny

WYKŁADY

  1. WZORZEC  PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU DZIECKA. WZORZEC NOWORODKA. WPŁYW PIERWOTNYCH REAKCJI ODRUCHOWYCH NA ROZWÓJ DZIECKA.CZYNNIKI DETERMINUJACE PRAWIDŁOWY ROZWÓJ. CZYNNIKI ZAGROŻENIA OKOŁOPORODOWEGO. SKALA APGAR.
  2. CECHY ROZWOJU NIEPRAWIDŁOWEGO DZIECKA W OKRESIE 0-3 MIES.ŻYCIA, 3-6 MIES, 6-9, 9-12 MŻ. DZIECKO ZAGROŻONE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
  3. OKRES PRZEDSZKOLNY I WCZESNO SZKOLNY W ROZWOJU DZIECKA– DYNAMIKA ROZWOJU, DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWYCH I PSYCHOSPOŁECZNYCH.
  4. ZASADY RACJONALNEGO ODŻYWIANIA DZIECI– KARMIENI PIERSIĄ, KARMIENIE SZTUCZNE, SUPLEMENTACJA WITAMIN I MIKROELEMENTÓW, NIEDOBÓR ŻELAZA JAKO PRZYCZYNA OPÓŹNIONEGO ROZWOJU PSYCHOMOTORYCZNEGO DZIECKA.
  5. SZCZEPIENIA OCHRONNE– RODZAJE SZCZEPIONEK, WSKAZANIA PRZECIWSKAZANIA, POWIKŁANIA POSZCZEPIENNE 
  6. CHOROBY ZAKAŹNE WIEKU DZIECIĘCEGO– ZAKAŻENIA WRODZONE Z GRUPY TORCH (TOXOPLAZMOZA, CYTOMEGALIA, RUBELLA I INNE).
  7. MŁODZIEŃCZE IDIOPATYCZNE ZAPALENIE STAWÓW – ETIOLOGIA, PATOGENEZA, OBJAWY KLINICZNE, ZASADY LECZENIE, POWIKŁANIA LECZENIA (STERYDOTERAPII), ZASADY FIZJOTERAPII I FIZYKOTERAPII
  8. ZASADY KOMUNIKACJI Z PACJENTEM W WIEKU ROZWOJOWYM I JEGO RODZINĄ, PACJENT MAŁOLETNI A ASPEKTY PRAWNE, OPIEKA RODZICIELSKA

 

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ZAJĘCIA KLINICZNE

  1. CHOROBY ZAKAŹNE WIEKU DZIECIĘCEGO– ZAKAŻENIA WRODZONE Z GRUPY TORCH (TOXOPLAZMOZA, CYTOMEGALIA, RUBELLA I INNE).
  2. MŁODZIEŃCZE IDIOPATYCZNE ZAPALENIE STAWÓW – ETIOLOGIA, PATOGENEZA, OBJAWY KLINICZNE, ZASADY LECZENIE, POWIKŁANIA LECZENIA (STERYDOTERAPII), ZASADY FIZJOTERAPII I FIZYKOTERAPII
  3. METODY OCENY ROZWOJU FIZYCZNEGO DZIECI– SIATKI CENTYLOWE, TABELE NORM, PODSTAWOWE POMIARY ANTROPOMETRYCZNE
  4. PODSTAWOWE METODY FIZJOTERAPEUTYCZNE STOSOWANE U PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM (VOJTA, BOBATH, PET), ZASADY DOBORU ĆWICZEŃ, ZABIEGÓW FIZJOTERAPEUTYCZNYCH I FIZYKALNYCH (WSKAZANIA, PRZECIWSKAZANIA

Metody kształcenia

WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH

STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru) lub ustnej.

Forma pisemna (test): uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów (próg zaliczenia). Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia - poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

Zajęcia praktyczne i kliniczne – warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach, a także uzyskanie pozytywnych ocen cząstkowych (zadania przedkolokwialne i analizy diagnostyczno-terapeutyczne).

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).
  2. Domagalska-Szopa M., Szopa A., Postępowanie usprawniające w mózgowym porażeniu dziecięcym, Śląski Uniwersytet Medyczny. Wydawnictwo Katowice 2018.
  3. Sadowska L., Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, AWF, Wrocław, 2001.
  4. Petty N. Badanie i ocena narządu ruchu. Wrocław: Elsevier Urban & Partner, cop. 2010.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Borkowska Z, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath. Wydawnictwa Lekarskie PZWL Warszawa 2013
  2. Orth H. Terapia metodą Vojty. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner
  3. Hellbrugge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I – II. Kraków 2016
  4. Dega W. (red.).; Ortopedia i rehabilitacja. PZWL Warszawa 2003
  5. Meyers T.W. Taśmy anatomiczne. Warszawa: DB Publishing, cop. 2010

Uwagi

Program pracowała: dr Edyta Wdowiak


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-08-2023 12:55)