SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-FIZJO-KPFP |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Fizjoterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 3 | 0,2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia kliniczne | 7 | 0,47 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu chorób układu oddechowego z uwzględnieniem mechanizmu, objawów, diagnostyki i rokowania w chorobach płuc. Nabycie podstawowej umiejętności oceny badań dodatkowych ze szczególnym uwzględnieniem spirometrii i badań obrazowych. Nabycie podstawowej wiedzy nt. ogólnych zasad prowadzenia fizjoterapii pulmonologicznej i stosowanych technik oraz umiejętności niezbędnych w postępowaniu terapeutycznym w zakresie rehabilitacji pacjentów ze schorzeniami układu oddechowego.
Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu oddechowego
Wykłady:
1. Profilaktyka chorób układu oddechowego – rola fizjoterapeuty.
2. Rola fizjoterapii i rehabilitacji w postępowaniu z chorym z zaburzeniem funkcji oddechowych.
3. Kliniczne aspekty fizjologii układu oddechowego; patofizjologiczne podstawy chorób płuc.
4. Najczęstsze choroby obturacyjne i restrykcyjne układu oddechowego (astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc, mukowiscydoza, zapalenie płuc, zapalenie opłucnej, sarkoidoza, gruźlica, choroby nowotworowe, zakażenie SARS-CoV2, niewydolność oddechowa) – objawy podmiotowe i przedmiotowe, diagnostyka i leczenie ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych.
5. Nikotynizm – konsekwencje zdrowotne, postępowanie terapeutyczne i fizjoterapeutyczne.
6. Interpretacja badań dodatkowych w pulmonologii, w tym prób czynnościowych, dla potrzeb kwalifikacji i monitorowania fizjoterapii oddechowej.
7. Niepełnosprawność chorych z dysfunkcją układu oddechowego. Ocena stopnia zaawansowania najczęściej spotykanych chorób oskrzeli oraz płuc (POCHP, astma oskrzelowa, zapalenia płuc, niewydolność oddechowa, zakażenie SARS-CoV2) w oparciu o Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia.
8. Wysiłek fizyczny w postępowaniu fizjoterapeutycznym u pacjenta z zaburzeniami czynności układu oddechowego. Charakterystyka prób wysiłkowych.
Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne:
Ogólne założenia rehabilitacji pacjentów ze schorzeniami układu oddechowego. Podstawowe wiadomości o schorzeniach dróg oddechowych oraz płuc z uwzględnieniem interpretacji badań dodatkowych, w tym prób czynnościowych, oraz konieczności podejmowania rehabilitacji i możliwości stosowania fizjoterapii.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z zaburzeniami czynności układu oddechowego. Ocena stanu funkcjonalnego, sprawności i wydolności fizycznej pacjenta pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii. Przeprowadzenie podstawowych pomiarów, prób czynnościowych oraz wysiłkowych. Interpretacja wyników pomiarów, prób czynnościowych oraz wysiłkowych. Nabywanie umiejętności komunikacji i współpracy z pacjentem oraz z zespołem terapeutycznym.
Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.
Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne - metoda rozwiązywania problemów klinicznych opartych na przypadkach z oddziału i/lub poradni chorób płuc. Przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych z uwzględnieniem odpowiednich metod rehabilitacji w określonych chorobach płuc, dyskusja, ćwiczenia symulacyjne. Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym i w poradni chorób płuc w grupach 5-6-osobowych. Zajęcia praktyczne poprzedzają zajęcia w oddziale chorób płuc (kliniczne). W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności zgodne z praktycznymi efektami uczenia się wskazanymi w aktualnych standardach, które później są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Pulmonologia, Adrian Shifren. Edra Urban&Partner, Wrocław 2021
2. Standardy diagnostyczno-terapeutyczne w chorobach układu oddechowego, Ryszard Chazan. Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2018
3. Wybrane choroby dróg oddechowych u dorosłych, Tomasz Targowski. Termedia, Poznań 2015
4. Badanie kliniczne w fizjoterapii, Jan Szczegielniak. Edra Urban&Partner, Wrocław 2018
5. Atlas ćwiczeń w wybranych chorobach układu krążenia i układu oddechowego. Dominika Szalewska. AsteriaMed, Gdańsk 2019
1. Fizjoterapia w przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc. Jan Szczegielniak. Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole 2016
2. Planowanie i stosowanie programów rehabilitacji pulmonologicznej według zaleceń Ameryka Stowarzyszenia Rehabilitacji Kardiologicznej i Pulmonologicznej, 3, wyd. spec. Rehabilitacja Medyczna, 1999, Connors G., Hilling L.
3. Rehabilitacja w chorobach układu oddechowego, Farnik-Brodzińska M., Trzaska M., Pierzchała W., Wydawnictwo Akademii Medycznej, Katowice 2002
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
PROGRAM OPRACOWAŁ: dr hab. med. Magdalena Gibas-Dorna
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-08-2023 12:55)