SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-FKDURWW
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • ZAPOZNANIE STUDENTA Z ETIOLOGIĄ, PATOMECHANIZMAMI, OBJAWAMI I PRZEBIEGIEM DYSFUNKCJI ORAZ OGÓLNYMI ZASADAMI I SPOSOBAMI LECZENIA NAJCZĘSTSZYCH DYSFUNKCJI NARZĄDU RUCHU W ZAKRESIE: PEDIATRII, NEUROLOGII DZIECIĘCEJ, W STOPNIU UMOŻLIWIAJĄCYM RACJONALNE STOSOWANIE ŚRODKÓW FIZJOTERAPII
  • ZROZUMIENIE ZASAD I UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTANIA ICF W POSTĘPOWANIU FIZJOTERAPEUTYCZNYM
  • NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI INSTRUOWANIA OPIEKUNÓW DZIECI W ZAKRESIE TZW. PIELĘGNACJI RUCHOWEJ ORAZ DZIECI I ICH OPIEKUNÓW W ZAKRESIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU, SPOSOBU POSŁUGIWANIA SIĘ WYROBAMI MEDYCZNYMI ORAZ WYKORZYSTYWANIA PRZEDMIOTÓW UŻYTKU CODZIENNEGO W CELACH TERAPEUTYCZNYCH
  • NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI DOBIERANIA I PROWADZENIA FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z CHOROBAMI UKŁADU RUCHU, Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO, MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM,Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, Z CHOROBAMI NERWOWO-MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI ORAZ PRZED- I POOPERACYJNEJ U DZIECI LECZONYCH OPERACYJNIE

 

 

Wymagania wstępne

Fizjoterapia ogólna

Kinezyterapia

Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii

Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej

Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym

Kinezjologia

Biomechanika kliniczna

Zakres tematyczny

WYKŁADY:

  • ZASADY PROFILAKTYKI NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB I OBRAŻEŃ UKŁADU RUCHU WIEKU ROZWOJOWEGO
  • ZASADY POSTĘPOWANIA PRZED I POOPERACYJNEGO U DZIECI I MŁODZIEŻY
  • ZASADY POSTĘPOWANIA W WADACH KRĘGOSŁUPA W PŁASZCZYŹNIE STRZAŁKOWEJ
  • ZASADY POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO U DZIECI I MŁODZIEŻY ZE SKOLIOZĄ
  • MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA ICF DLA CELÓW TERAPEUTYCZNYCH

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ZAJĘCIA KLINICZNE:

  • POSTĘPOWANIE USPRAWNIAJĄCE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z CHOROBAMI UKŁADU RUCHU, TAKIMI JAK: WADY WRODZONE, WADY POSTAWY CIAŁA, JAŁOWE MARTWICE KOŚCI, SKOLIOZY
  • POSTĘPOWANIE PRZED I POOPERACYJNE U DZIECI LECZONYCH OPERACYJNIE;
  • WYKORZYSTANIE ICF DLA CELÓW TERAPEUTYCZNYCH
  • PROFILAKTYKA PIERWOTNA I WTÓRNA NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB I OBRAŻEŃ UKŁADU RUCHU WIEKU ROZWOJOWEGO
  • NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI INSTRUOWANIA DZIECI ORAZ ICH OPIEKUNÓW ODNOŚNIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU

Metody kształcenia

WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH

STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Literatura podstawowa

  1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.
  2. Gaździk T. Sz., Ortopedia i traumatologia. Tom 2, PZWL, Warszawa 2008.
  3. WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009

Literatura uzupełniająca

  1. Dega W. (red.).; Ortopedia i rehabilitacja. PZWL Warszawa 2003
  2. S. Sastre Fernandez Metoda leczenia skolioz, kifoz i lordoz. Markmed-Rehabilitacja s.c. Ostrowiec Św. 2008
  3. Johnson J. Korekcja postawy ciała. Edra Urban & Partner Wrocław 2018
  4. Diab M., Staheli L.T. Ortopedia dziecięca w praktyce. Wolters Kluwer Medipage, Warszawa 2021
  5. Wiernicka M., Kamińska E., Michałowski Ł., Choszczewski D., Łochyński D. Przewodnik do ćwiczeń profilaktyczno-korekcyjnych. NCBR Poznań, 2012

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-08-2023 12:55)