SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych w: geriatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych w: geriatrii
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-FKCHWG
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z gerontologii i geriatrii  w zakresie oraz zasad opieki i fizjoterapii geriatrycznej.

Opanowanie wiedzy z zakresu procesu starzenia się z uwzględnieniem pozytywnego starzenia się oraz zasad holistycznej opieki.

Opanowanie wiedzy dotyczącej profilaktyki, postępowania leczniczego i zabiegów fizykoterapeutycznych oraz postępów fizjoterapii w geriatrii.

Nabycie umiejętności prowadzenia i analizy dokumentacji medycznej pacjentów w wieku geriatrycznym

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii i fizjologii człowieka.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Gerontologia i geriatria w obliczu sytuacji demograficznej w Polsce i na świecie oraz konsekwencji wynikających ze starzejącego się społeczeństwa.
  2. Formy opieki na osobami starszymi w ramach NFZ i pomocy społecznej. Opieka nad pacjentem ze szczególnym uwzględnieniem narażenia na zakażenie SARS CoV- 2. Rola opiekuna w opiece nad osobą starszą.
  3. Metody zapobiegania negatywnym skutkom procesu starzenia się oraz chorobom wieku podeszłego. Rola aktywności fizycznej w pomyślnym starzeniu się. Succesfull ageing i Active Ageing - fizjoprofilaktyka zadania fizjoterapeuty w profilaktyce niepomyślnego starzenia się.
  4. Ocena objawów klinicznych pacjentów geriatrycznych kwalifikowanych do fizjoterapii z wykorzystaniem podstaw Kompleksowej Oceny Geriatrycznej KOG skal i testów. W Wielkich Zespołach Geriatrycznych: upadki, otępienie w tym choroba Alzheimera, nietrzymanie moczu oraz schorzeniach najczęściej spotykanych jednostek chorobowych
  5. Rehabilitacja w wybranych schorzeniach/dysfunkcjach wieku geriatrycznego.

Zajęcia praktyczne

Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta geriatrycznego. Prowadzenie i analiza dokumentacji medycznej pacjenta.. Zaplanowanie i przeprowadzenie działań fizjoterapeutycznych wobec pacjenta geriatrycznego  w wybranej jednostce chorobowej z zakresu chorób omawianych w pozostałych formach kształcenia. Ćwiczenia symulacyjne.

Zajęcia kliniczne

  1. Wykorzystanie zasad prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz członkami zespołu terapeutycznego, Dokonywanie Całościowej Oceny Geriatrycznej z wykorzystaniem testów.
  2. Zastosowanie i wykonywanie zabiegów z zakresu fizjoterapii geriatrycznej oraz edukacja osoby starszej w zakresie wiedzy i umiejętności wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania różnych form aktywności w: zaburzeniach równowagi i upadkach.
  3. Zastosowanie i wykonywanie zabiegów z zakresu fizjoterapii geriatrycznej oraz edukacja osoby starszej w zakresie wiedzy i umiejętności wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania różnych form aktywności w: chorobach otępiennych w tym chorobie Alzhaimera w zależności od stopnia zaawansowania choroby.
  4. Zastosowanie i wykonywanie zabiegów z zakresu fizjoterapii geriatrycznej oraz edukacja osoby starszej w zakresie wiedzy i umiejętności wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania różnych form aktywności w: nietrzymaniu moczu.
  5. Zastosowanie i wykonywanie zabiegów z zakresu fizjoterapii geriatrycznej oraz edukacja osoby starszej w zakresie wiedzy i umiejętności wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania różnych form aktywności w: sarkopenii.
  6. Znaczenie działań mających na celu poprawę jakości życia pacjenta. Podsumowanie zajęć.

Metody kształcenia

Wykłady: w liczbie 10 godzin mają charakter informacyjny, realizowane w formie prezentacji multimedialnych, również z wykorzystaniem platformy e-learningowej i/lub wskazanego komunikatora internetowego, mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy z geriatrii z naciskiem na jej zastosowanie w fizjoterapii.

Zajęcia praktyczne: w liczbie 10 godzin poprzedzają zajęcia kliniczne. W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności związane z praktycznymi efektami uczenia się, które są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych

Zajęcia kliniczne: w liczbie 20 godzin mają charakter praktyczny i są realizowane w kontakcie z pacjentem korzystającym z fizykoterapii w warunkach szpitalnych. Zajęcia polegają na analizie przypadków, rozwiązywanie zadań w grupach 5-6 osobowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: treści są weryfikowane na podstawie testów cząstkowych, których zaliczenie jest warunkiem przystąpienia do egzaminu/testu końcowego. 

Brak zaliczenia testów cząstkowych oznacza konieczność napisania sprawdzianu uzupełniającego z niezaliczonego materiału w danym semestrze (lub zdania niezaliczonego materiału w formie ustnej). Brak zaliczenia jest równoznaczne z brakiem możliwości przystąpienia do I terminu egzaminu i uzyskaniem oceny niedostatecznej z I terminu egzaminu.

Zaliczenie w II terminie (w sesji poprawkowej) ma formę testu wyjściowego lub formę odpowiedzi ustnej. Daje ono możliwość przystąpienia do II terminu egzaminu.

Zajęcia praktyczne zaliczone będą na podstawie wykonania zadania ćwiczeniowego, w którym wykorzystuje wcześniej uzyskana wiedzę teoretyczną.

Zajęcia kliniczne zaliczane są na podstawie oceny wiedzy, umiejętności oraz postawy. Oceniane są zadania z poszczególnych tematów. Praktyczne aktywności i umiejętności Studenta wykazywane w trakcie zajęć, w tym przygotowanie merytoryczne i aktywność w dyskusji, sprawdzane są w formie bieżącej kontroli podczas zajęć. W przypadku stwierdzenia nieprzygotowania Studenta, czy też niewystarczającego wykonania powierzonego mu zadania, prowadzący może odsunąć od dalszego uczestnictwa w zajęciach i/lub nie dopuścić Studenta do możliwości zaliczania testu cząstkowego.

Ocena zaliczająca uzyskana na koniec kursu jest przeliczana z ocen uzyskanych za wszystkie testy cząstkowe wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

EGZAMIN w formie testu obejmującego 60 pytań, sprawdza wiedzę z wszystkich form zajęć. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie progu 60% punktów. Ocena z egzaminu jest przeliczana wg skali jak wyżej. OCENA KOŃCOWA z przedmiotu jest średnią. Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

NIEOBECNOŚCI - usprawiedliwione nieobecności Student powinien skonsultować z prowadzącym zajęcia i nadrobić je w ciągu do 7 dni, nie później jednak niż do dnia testu cząstkowego z danego tematu.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Guccione A., Wong R., Avers D.: Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. tłumaczenie polskie Żak M, Śliwiński Z., Elservier Urban & Partner. Wrocław 2014. (cz.I,II,III)
  2. Wieczorowska-Tobis K., Kostka T., Borowicz A. M.: Fizjoterapia w Geriatrii, Wyd. PZWL, Warszawa 2011.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Skrzek A, Wieczorkowska-Tobis.: Fizjoterapia w geriatrii. Podstawy i nowe trendy. PZWL Warszawa 2020.
  2. Marchewka A., Dabrowski Z., Żołądź J.: Fizjologia starzenia się profilaktyka i rehabilitacja. PWN. W-wa 2012.
  3. Borowicz A., M., Wieczorowska-Tobis A.: Fizjoterapia w geriatrii. Atlas ćwiczeń. PZWL, Warszawa 2013.

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁA:

dr med. Joanna Hoffmann-Aulich


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-08-2023 12:55)