Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami psychologicznymi, które umożliwiają rozumienie mechanizmów kierujących funkcjonowaniem człowieka w zdrowiu i chorobie.
Przygotowanie studentów do dostrzegania zależności między człowiekiem a otoczeniem, przemian zachodzących w procesie jego rozwoju oraz wpływu różnych sytuacji na jego zachowanie i emocje.
Przedstawienie najważniejszych informacji na temat stresu i jego związków ze zdrowiem.
Trening podstawowych i zaawansowanych umiejętności komunikacji interpersonalnej.
Rozwój umiejętności nawiązywania i podtrzymywania prawidłowej relacji w kontakcie położna - matka, dziecko, rodzina.
Kształtowanie praktycznych umiejętności psychologicznych przydatnych w pracy zawodowej: funkcjonowania w zespole, skutecznego radzenia sobie ze stresem, profilaktyki wypalenia zawodowego.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biologii szkoły średniej.
Zakres tematyczny
Wykład:
Podstawy psychologii w zarysie.
Współczesne koncepcje psychologiczne.
Etapy rozwoju psychicznego człowieka i występujące na nich prawidłowości i zagrożenia.
Teorie przywiązania.
Norma a patologia psychiczna. Zaburzenia psychiczne.
Zadania położnej w opiece nad kobietą i jej rodziną w różnych okresach życia: fazy życia kobiety, wczesne doświadczenia życiowe, rozwój psychoseksualny.
Rozpoznawanie i profilaktyka zaburzeń emocjonalnych i psychicznych okresu okołoporodowego.
Ćwiczenia:
Stres w pracy położnej.
Komunikacja interpersonalna.
Problemy psychologiczne ciąży i macierzyństwa.
Relacje położnej z matką i jej rodziną w sytuacji choroby przewlekłej, niepełnosprawności, choroby o złym rokowaniu.
Narzędzia oceny psychologicznej: Ocena rozwoju psychicznego dziecka 0-3, skale stosowane w profilaktyce depresji.
Emocjonalne aspekty ciąży/macierzyństwa.
Właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu i chorobie.
Problemy etyczne i moralne w pracy położnej.
Samokształcenie:
1. Modele i style komunikacji interpersonalnej.
2. Techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne.
3. Wpływ choroby i hospitalizacji na stan fizyczny i psychiczny człowieka.
4. Psychiczne i społeczne oddziaływania prozdrowotne.
5. Stres i radzenie sobie a zdrowie.
6. Wypalenie zawodowe – czynniki ryzyka i profilaktyka.
7. Sytuacje jatrogenne w relacjach położna – pacjent.
Metody kształcenia
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Literatura podstawowa
Bielawska-Batorowicz E., Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice, 2006.
Iwanowicz-Palus G., Makara-Studzińska M., (red.), Psychologia w położnictwie i ginekologii. Warszawa, 2023.
Literatura uzupełniająca
Gierat-Semik B., Problemy psychologiczne pacjentek na oddziałach położniczym i ginekologicznym. W: Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. B. Bętkowska-Korpała i J.K.Gierowski (red.). Kraków, 2007.
Budzowska B. Macierzyństwo, jako punkt zwrotny w życiu kobiety. Wydawnictwo Funna, Wrocław, 2000.
Kaczmarek T., Kmita, G., (red.), Wczesna interwencja : miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną, Warszawa, 2004.
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 26-09-2023 13:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.