SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia |
Kod przedmiotu | 14.2-WL-POŁ-Socj |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Położnictwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Celem realizacji zajęć z przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami opisującymi życie społeczne oraz procesami leżących u jego podstaw. Intencją prowadzącego jest przekazanie wiadomości na temat elementów składowych struktury społecznej oraz funkcjonowania grup i instytucji społecznych (w szczególności rodziny) w zmieniającym się społeczeństwie. Nadrzędnym celem jest ukazanie człowieka, jako istoty społecznej.
Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej.
Wykład:
1. Socjologia, jako dyscyplina naukowa.
2. Człowiek – istota społeczna. Wybrane aspekty procesu socjalizacji.
3. Grupy społeczne i ich zróżnicowanie.
4. Procesy społeczne. Zmiana społeczna, jako kategoria socjologiczna.
5. Społeczeństwo i jego struktura.
6. Zróżnicowanie społeczne. Nierówności społeczne.
7. Wybrane problemy społeczne (np. wykluczenie społeczne, starzenie się społeczeństwa).
8. Zdrowie i choroba, jako zjawisko społeczne.
Ćwiczenia:
1. Socjologiczne ujęcia rodziny. Przemiany współczesnych rodzin. Rodzina i dzietność w kontekście społecznym i demograficznym.
2. Instytucje i organizacje społeczne. Instytucje totalne.
3. Kontrola społeczna. Normy społeczne. Dewiacja a patologia społeczna.
4. Styl życia a zdrowie
Wykład konwersatoryjny i problemowy, praca z tekstem, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (testy z progami punktowymi), warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia
[94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0].
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie: 1) wyniku testu z progami punktowymi (kryteria oceniania – jak w przypadku wykładu; ocena z testu stanowi 75% oceny z ćwiczeń) oraz 2) pracy studenta podczas zajęć (25% oceny) – istotny jest aktywny, merytoryczny udział w dyskusjach, praca w grupach, posługiwanie się poznanymi terminami i kategoriami socjologicznymi, umiejętność stosowania ich w analizie zjawisk społecznych, umiejętność argumentowania. Dozwolona jest nieobecność na 1 zajęciach (ćwiczeniach), w sytuacji, kiedy studenta nie ma na więcej niż 50% godzin przewidzianych w programie, nie ma możliwości odrabiania nieobecności.
Samokształcenie – warunkiem uzyskania zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu problematyki dotyczącej problemów społecznych, zróżnicowania społecznego i/lub nierówności społecznych.
Wymogi formalne (edytorskie) pracy samokształceniowej: 3-6 s., 12 TNR, marginesy wszystkie – 2,5, odstęp – 1,5, poprawnie przygotowane i konsekwentnie używane w całej pracy – przypisy, poprawnie przygotowana bibliografia (minimum 1 źródło socjologiczne!). Ważna – zgodność treści pracy z wybranym tematem, dobór literatury, poprawność językowa.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczenia bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczenie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Giddens A. (2004), Socjologia, Warszawa.
Szlendak T. (2011), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa.
Sztompka P. (2002), Socjologia, Kraków.
Sztompka P. (2021), Socjologia. Wykłady o społeczeństwie, Kraków.
Tobiasz-Adamczyk B (2000). Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków.
Bugajska B. (red.) (2010), Młodość i starość – integracja pokoleń, Szczecin.
Frysztacki K. (2009), Socjologia problemów społecznych, Warszawa.
Kawczyńska-Butrym Z. (2008), Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Lublin.
Kaźmierczak-Kałużna I. (2012), Dwa oblicza biedy. Subiektywne i obiektywne aspekty sytuacji życiowej ubogich, Zielona Góra.
Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa.
Wasilewski J. (2006), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa.
Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 27-09-2023 11:09)