SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia
Kod przedmiotu 14.2-WL-POŁ-Socj
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Położnictwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem realizacji zajęć z przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami opisującymi życie społeczne oraz procesami leżących u jego podstaw. Intencją prowadzącego jest przekazanie wiadomości na temat elementów składowych struktury społecznej oraz funkcjonowania grup i instytucji społecznych (w szczególności rodziny) w zmieniającym się społeczeństwie. Nadrzędnym celem jest ukazanie człowieka, jako istoty społecznej.

Wymagania wstępne

Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Socjologia, jako dyscyplina naukowa.

2. Człowiek – istota społeczna. Wybrane aspekty procesu socjalizacji.

3. Grupy społeczne i ich zróżnicowanie.

4. Procesy społeczne. Zmiana społeczna, jako kategoria socjologiczna.

5. Społeczeństwo i jego struktura.

6. Zróżnicowanie społeczne. Nierówności społeczne.

7. Wybrane problemy społeczne (np. wykluczenie społeczne, starzenie się społeczeństwa).

8. Zdrowie i choroba, jako zjawisko społeczne.

 

Ćwiczenia:

1. Socjologiczne ujęcia rodziny. Przemiany współczesnych rodzin. Rodzina i dzietność w kontekście społecznym i demograficznym.

2. Instytucje i organizacje społeczne. Instytucje totalne.

3. Kontrola społeczna. Normy społeczne. Dewiacja a patologia społeczna.

4. Styl życia a zdrowie

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny i problemowy, praca z tekstem, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (testy z progami punktowymi), warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia
[94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0].

Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie: 1) wyniku testu z progami punktowymi (kryteria oceniania – jak w przypadku wykładu; ocena z testu stanowi 75% oceny z ćwiczeń) oraz 2) pracy studenta podczas zajęć (25% oceny) – istotny jest aktywny, merytoryczny udział w dyskusjach, praca w grupach, posługiwanie się poznanymi terminami i kategoriami socjologicznymi, umiejętność stosowania ich w analizie zjawisk społecznych, umiejętność argumentowania. Dozwolona jest nieobecność na 1 zajęciach (ćwiczeniach), w sytuacji, kiedy studenta nie ma na więcej niż 50% godzin przewidzianych w programie, nie ma możliwości odrabiania nieobecności.

Samokształcenie – warunkiem uzyskania zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu problematyki dotyczącej problemów społecznych, zróżnicowania społecznego i/lub nierówności społecznych.
Wymogi formalne (edytorskie) pracy samokształceniowej: 3-6 s., 12 TNR, marginesy wszystkie – 2,5, odstęp – 1,5, poprawnie przygotowane i konsekwentnie używane w całej pracy – przypisy, poprawnie przygotowana bibliografia (minimum 1 źródło socjologiczne!). Ważna – zgodność treści pracy z wybranym tematem, dobór literatury, poprawność językowa.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczenia bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczenie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Giddens A. (2004), Socjologia, Warszawa.

Szlendak T. (2011), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa.

Sztompka P. (2002), Socjologia, Kraków.

Sztompka P. (2021), Socjologia. Wykłady o społeczeństwie, Kraków.

Tobiasz-Adamczyk B (2000). Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków.

Literatura uzupełniająca

Bugajska B. (red.) (2010), Młodość i starość – integracja pokoleń, Szczecin.

Frysztacki K. (2009), Socjologia problemów społecznych, Warszawa.

Kawczyńska-Butrym Z. (2008), Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Lublin.

Kaźmierczak-Kałużna I. (2012), Dwa oblicza biedy. Subiektywne i obiektywne aspekty sytuacji życiowej ubogich, Zielona Góra.

Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa.

Wasilewski J. (2006), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 27-09-2023 11:09)