SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zdrowie publiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zdrowie publiczne
Kod przedmiotu 12.9-WL-POŁ-ZP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Położnictwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie z koncepcjami i zadaniami zdrowia publicznego. Ukazanie wielu płaszczyzn funkcjonowania zdrowia (fizyczna, psychiczna, społeczna i kulturowa) oraz ukazanie czynników warunkujących zdrowie w kategorii zdrowia publicznego. Przedstawienie współczesnych zagrożeń związanych ze zdrowiem. Poznanie organizacji systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza obejmująca budowę poszczególnych organów i układów, rozumienie podstawowych procesów i czynności fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka z zakresu nauk biologicznych, anatomii i fizjologii człowieka na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

WYKŁADY:

  1. Wykład wprowadzający – definicje, koncepcja, funkcja zdrowia publicznego.
  2. Zdrowie publiczne a medycyna społeczna.
  3. Założenia promocji zdrowia, profilaktyki w aspekcie zdrowia publicznego.
  4. Mierniki zdrowia a ocena stanu zdrowia populacji.
  5. Główne problemy zdrowotne w Polsce i na świecie.
  6. Polityka zdrowotna wobec globalnych zagrożeń zdrowia.

   ĆWICZENIA:

  1. Położna w systemie opieki zdrowotnej.
  2. Udział położnej w programach profilaktycznych i populacyjnych badaniach przesiewowych.
  3. Czynniki kształtujące zdrowie.
  4. Choroby związane ze stylem życia.
  5. Profilaktyka pierwotna i wtórna w medycynie i w zdrowiu publicznym.
  6. System opieki zdrowotnej w Polsce.
  7. Zasady funkcjonowania rynku usług medycznych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda przypadków, symulacja medyczna, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia.

Ćwiczenia – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć na podstawie wymienionych metod weryfikacyjnych w ramach programu ćwiczeń.  Test końcowy zaliczeniowy składa się z 30 pytań, 60% prawidłowych odpowiedzi stanowić będzie ocenę dostateczną. Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Samokształcenie – warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pisemnej pracy pisemnej na wybrany temat dotyczący zagadnień zdrowia publicznego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe niewymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Nieobecności - dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności, które Student jest zobowiązany odrobić w formie ustalonej po konsultacji z prowadzącym zajęcia. 

Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Kulik T., Pacian A.(red): Zdrowie publiczne. PZWL Warszawa 2014
  2. Sierakowska M., Wrońska I.: Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej PZWL Warszawa 2015
  3. Woynarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2017
  4. Włodarczyk C. Zdrowie publiczne w perspektywie międzynarodowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
  5. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. 1. Jethon Z., Grzybowski A. (red.), Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. PZWL, Warszawa 2002.
  2. Kubicki L. ( red.): Prawo Medyczne. Urban &Partner, Warszawa 2005.
  3. Nowacka A., Kabala A., Pawłowska E.: POZ w Polsce. Struktura, zadania, funkcje. PZWL Warszawa 2017
  4. Latkowski B., J. Lukas W. (red.): Medycyna rodzinna. PZWL, Warszawa 2005.
  5. Januszewicz P. Socha P. Mazur A.(red) Zdrowie publiczne. Żywienie w zdrowiu publicznym. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2009
  6. Materiały i adresy stron internetowych udostępniane przez wykładowcę przez platformę e-learningową

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 14-09-2023 13:05)