SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy opieki położniczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy opieki położniczej
Kod przedmiotu 12.6-WL-POŁ-POP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Położnictwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Pięta, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 85 5,67 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw opieki położniczej, postępowania leczniczego wobec kobiety w zróżnicowanym wieku i stanie zdrowia. Nabycie umiejętności planowania, doboru i przeprowadzania właściwych podstawowych czynności położniczych, analizy dokumentacji medycznej do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do kobiety w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Położnictwo, położna definicje pojęć. Rozwój i profesjonalizacja zawodu położnej w Polsce i na świecie w ujęciu historycznym oraz współcześnie;
  2. Położna w opiece nad kobietą w różnym stanie zdrowia z uwzględnieniem dziecka/ci oraz rodziny w różnych okresach jej życia;
  3. Pielęgniarstwo, pielęgnowanie – zakres definiowania pojęcia, rola i funkcje zawodowe położnej;
  4. Położna jako członek zespołu interdyscyplinarnego w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki, diagnostyki, leczenia i rehabilitacji w różnych okresach jej życia;
  5. Charakterystyka klasycznych modeli pielęgnowania: Florence Nightingale, Dorothea Orem, Betty Neuman, Callista Roy, Madeleine Leininger, Ramona Mercer, Aaron Beck. Opieka położnicza oparta na założeniach teoretycznych.
  6. Interpretacja podstawowych pojęć z zakresu praktyki zawodowej położnej, nazewnictwa z zakresu opieki położniczej, neonatologicznej i ginekologicznej. Umiejętność prowadzenia wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego i analizy dokumentacji w celu rozpoznania stanu zdrowia kobiety
  7. Gromadzenie  informacji metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego i analizy dokumentacji w celu rozpoznania stanu zdrowia kobiety chorej ginekologicznie, kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej, kobiety w okresie połogu oraz noworodka, a także interpretować i dokumentować uzyskane wyniki.

 

Ćwiczenia/Laboratoria:

  1. Przygotowanie położnej do pracy z podmiotem opieki w zakresie profilaktyki zakażeń;
  • Zasady aseptyki i antyseptyki;
  • Higieniczne mycie rąk;
  • Postępowanie w przypadku ekspozycji na zakażenie.

 

  1. Pomiar, ocena i dokumentacja parametrów funkcji organizmu: pomiary, testy i badania diagnostyczne wykonywane przez położną wobec kobiety w różnym wieku i stanie zdrowia i noworodka:
  • Pomiary antropometryczne w tym noworodka po porodzie;
  • Pomiar ciśnienia tętniczego krwi;
  • Pomiar tętna;
  • Pomiar oddechu;
  • Pomiar temperatury ciała;
  • Pomiar pulsoksymetrii;
  • Prowadzenie bilansu płynów.
  1. Udział położnej w utrzymaniu higieny osobistej pacjentki, noworodka i otoczenia:
  • Słanie łóżka;
  • Zmiana bielizny pościelowej i osobistej;
  • Mycie całego ciała w łóżku;
  • Toaleta jamy ustnej;
  • Mycie głowy;
  • Kąpiel i pielęgnacja noworodka, niemowlęcia;
  • Pielęgnacja skóry i jej wytworów oraz błon śluzowych z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych;
  • Stosowanie kąpieli leczniczych.
  1. Pomoc w przemieszczaniu i pozycjonowaniu podmiotu opieki, utrzymanie sprawności fizycznej:
  • Sposoby przemieszczania pacjenta
  • Wybrane pozycje ciała i zastosowanie udogodnień
  • Drenaż ułożeniowy
  • Inhalacje i utrzymanie drożności dróg oddechowych
  • Ćwiczenia bierne i czynne

 

  1. Stosowanie opatrunków i leczenie ran:

 

  • Klasyfikacja ran
  • Podstawy postępowania z ranami
  • Zmiana opatrunku na ranie
  • Profilaktyka odleżyn – standard zapobiegania odleżynom

 

  1. Udział położnej w prowadzeniu dokumentacji medycznej:
  • Karta gorączkowa
  • Karta ścisłej obserwacji
  • Karta zleceń lekarskich
  • Karta opieki położniczej
  1. Przygotowanie stanowiska pracy położnej, kobiety i dziecka do badań i zabiegów diagnostycznych, pielęgnacyjnych i leczniczych

W położnictwie

W neonatologii

W ginekologii

  1. Udział ołożneji w stosowaniu zabiegów przeciwzapalnych
  • Zastosowanie baniek leczniczych
  • Zastosowanie worka z lodem/zimnego kompresu żelowego
  • Zastosowanie okładu rozgrzewającego
  • Zastosowanie okładu chłodzącego
  • Zastosowanie okładu wysychającego
  • Zastosowanie ciepłego kompresu żelowego/termoforu
  1. Udział pielęgniarki w zakresie odżywiania pacjenta

W położnictwie i ginekologii

  • Karmienie doustne
  • Zakładanie zgłębnika  żołądkowego i karmienie przez zgłębnik
  • Karmienie chorego przez przetokę i pielęgnacja PEG (przezskórna endoskopowa gastrostomia)
  • Żywienie parenteralne

 

Metody karmienia i zakładanie zgłębnika

  • U noworodka
  • U niemowlęcia

 

  1. Udział położnej w zakresie wydalania
  • Cewnikowanie pęcherza moczowego i monitorowanie diurezy;
  • Pomoc w samodzielnym korzystaniu z toalety;
  • Podawanie basenu;
  • Podstawowe metody wspomagania wydalania kału i zabiegi dorektalne;
  • Metody prowokowania wydalania kału.

Metody kształcenia

Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.

Ćwiczenia/ laboratoria i zajęcia praktyczne  - Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym w grupach 5-6-osobowych. W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności związane z praktycznymi efektami uczenia się, które są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej, kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1. Brożek L. Wstrzyknięcia i wlewy dożylne , PZWL, 2008.

2. Kózka M., Płaszewska – Żywko L Procedury pielęgniarskie , PZWL , 2015.

3. Krasowski G. Leczenie odleżyn i ran przewlekłych , PZWL , 2008.

4. Ciechaniewicz W. Pielęgniarstwo – ćwiczenia , PZWL, 2014.

5. red. Celina Łepecka – Klusek Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii – podręcznik dla studentów

pielęgniarskich studiów licencjackich , Czelej Lublin, 2010.

6. red. G.H. Bręborowicz Położnictwo i ginekologia, t. 1,2 , PZWL, 2018.

7. red. Anna Ksykiewicz – Dorota Podstawy organizowania pracy pielęgniarskiej – podręcznik dla studentów studiów

licencjackich wydziałów pielęgniarstwa oraz wydziałów nauk o zdrowiu, , , Czelej Lublin, 2004.

8. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka, Kazimiera Zahradniczek, Czelej Podstawy pielęgniarstwa – podręcznik dla studentów i

absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo , red. Lublin, 2017.

 

Literatura uzupełniająca

Niechwiadowicz – Czapka T., Klimczyk A Leczenie krwią. , PZWL , 2011.

2. Kózka M., Płaszewska – Żywko L Diagnozy i interwencje pielęgniarskie , PZWL , 2015.

3. red. Małgorzata Nehring – Gugulska Karmienie piersią – podręcznik pod red. Małgorzaty Nehring – Gugulskiej , MP, 2012.

4. Grażyna Stadnicka, Opieka przedkoncepcyjna, , PZWL, 2009.

5. red. Agnieszka Bałanda, Opieka nad noworodkiem, , PZWL , 2009.

6. red. A. Bień Opieka nad kobietą ciężarną, ,2009 , PZWL , 2009.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 26-09-2023 14:57)