SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy opieki położniczej |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-POŁ-POP |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Położnictwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 85 | 5,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Opanowanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw opieki położniczej, postępowania leczniczego wobec kobiety w zróżnicowanym wieku i stanie zdrowia. Nabycie umiejętności planowania, doboru i przeprowadzania właściwych podstawowych czynności położniczych, analizy dokumentacji medycznej do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do kobiety w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii.
Wykłady:
Ćwiczenia/Laboratoria:
W położnictwie
W neonatologii
W ginekologii
W położnictwie i ginekologii
Metody karmienia i zakładanie zgłębnika
Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.
Ćwiczenia/ laboratoria i zajęcia praktyczne - Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym w grupach 5-6-osobowych. W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności związane z praktycznymi efektami uczenia się, które są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej, kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Brożek L. Wstrzyknięcia i wlewy dożylne , PZWL, 2008.
2. Kózka M., Płaszewska – Żywko L Procedury pielęgniarskie , PZWL , 2015.
3. Krasowski G. Leczenie odleżyn i ran przewlekłych , PZWL , 2008.
4. Ciechaniewicz W. Pielęgniarstwo – ćwiczenia , PZWL, 2014.
5. red. Celina Łepecka – Klusek Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii – podręcznik dla studentów
pielęgniarskich studiów licencjackich , Czelej Lublin, 2010.
6. red. G.H. Bręborowicz Położnictwo i ginekologia, t. 1,2 , PZWL, 2018.
7. red. Anna Ksykiewicz – Dorota Podstawy organizowania pracy pielęgniarskiej – podręcznik dla studentów studiów
licencjackich wydziałów pielęgniarstwa oraz wydziałów nauk o zdrowiu, , , Czelej Lublin, 2004.
8. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka, Kazimiera Zahradniczek, Czelej Podstawy pielęgniarstwa – podręcznik dla studentów i
absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo , red. Lublin, 2017.
Niechwiadowicz – Czapka T., Klimczyk A Leczenie krwią. , PZWL , 2011.
2. Kózka M., Płaszewska – Żywko L Diagnozy i interwencje pielęgniarskie , PZWL , 2015.
3. red. Małgorzata Nehring – Gugulska Karmienie piersią – podręcznik pod red. Małgorzaty Nehring – Gugulskiej , MP, 2012.
4. Grażyna Stadnicka, Opieka przedkoncepcyjna, , PZWL, 2009.
5. red. Agnieszka Bałanda, Opieka nad noworodkiem, , PZWL , 2009.
6. red. A. Bień Opieka nad kobietą ciężarną, ,2009 , PZWL , 2009.
Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 26-09-2023 14:57)