SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy opieki położniczej |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-POŁ-Pop |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Położnictwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 9 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 10 | 0,67 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 85 | 5,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Praktyka | 40 | 2,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Opanowanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw opieki położniczej, postępowania diagnostycznego i leczniczego wobec kobiety w zróżnicowanym wieku i stanie zdrowia. Nabycie umiejętności planowania, doboru i przeprowadzania właściwych podstawowych czynności położniczych, analizy dokumentacji medycznej do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do kobiety w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii
Wykłady:
Ćwiczenia/ Laboratoria:
1. Badanie przesiewowe noworodka;
• Pobieranie krwi z piętki noworodka w celu wykrycia chorób wrodzonych takich jak fenyloketonuriai;
• Przesiewowe badanie słuchu;
• Badanie w kierunku dysplazji stawów biodrowych.
2. Badanie piersi i ocena gruczołu piersiowego:
3. . Zasady obowiązujące przy realizacji zleceń lekarskich
• Przechowywanie i sprawdzanie przydatności leków do użytku
• Standardy przygotowywania i podawania leków
• Niebezpieczeństwa związane z przygotowywaniem i podawaniem leków
4. Podawanie leków różnymi drogami
• obliczać dawki leków
• modyfikować dawki insuliny
2.1. Podawanie leków drogą układu pokarmowego
• Doustnie
• Podjęzykowo
• Okołopoliczkowo
• Doodbytniczo
2.2. Podawanie leków drogą układu oddechowego
• Drogą wziewną za pomocą nebulizatora, inhalacji
• Tlenoterapia
2.3. Podawanie leków drogą przez skórę
• Do worka spojówkowego
• Do ucha
• Do nosa
• Dopochwowo
• Na skórę
2.4. Podawanie leków dotkankowo
• Wstrzyknięcia podskórne
• Wstrzyknięcia śródskórne
• Wstrzyknięcia domięśniowe
5. Pobieranie materiałów do badań
• zakładanie i usuwanie cewnika z żył obwodowych
• wykonywanie kroplowych wlewów dożylnych
• monitorowanie i pielęgnowanie miejsc wkłucia obwodowego
• pobieranie krwi do badań laboratoryjnych
6. Pobieranie pozostałych materiałów do badań
• Pobieranie moczu do badania
• Pobieranie plwociny do badań
• Pobieranie wymazów do badania
1. Wykonywanie szczepień
• Przeciwko grypie
• Przeciwko WZW
• Przeciwko Covid
• Przeciwko HPV
2. Wykonywanie testów diagnostycznych:
• oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu
• inne testy paskowe
3. Pobieranie materiałów do badań diagnostycznych (laboratoryjnych i bakteriologicznych) oraz zabezpieczanie pobranego materiału
• pobierać wymaz do oceny biocenozy z pochwy i szyjki macicy
• pobierać wymaz cytoonkologiczny
4. Asystowanie lekarzowi przy badaniach diagnostycznych i zabiegów leczniczych stosowanych w położnictwie, neonatologii i ginekologii;
SAMOKSZTAŁCENIE:
Wskaż siedzibę, kontakt, przewodniczącą OIPiP na terenie swojego miejsca zamieszkania. Na podstawie Ustawy o Samorządzie Pielęgniarek i Położnych wymień jego zadania.
Przeanalizuj Ustawę o Zawodzie Pielęgniarki i Położnej w zakresie kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego w zawodzie.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ PRAKTYKA ZAWODOWA
1. Postępowanie położnej w wybranych stanach i zmianach w funkcjonowaniu organizmu.
2. Wybrane studium kliniczne przypadku w praktyce położniczej.
3.Rola położnej w procesie diagnozowania, leczenia i rehabilitacji pacjenta.
4.Profilaktyka zakażeń w opiece zdrowotnej.
5.Wybrane metody opieki położniczej wobec ciężarnej, rodzącej, w połogu, noworodka, kobiety w opiece ginekologicznej.
6. Zastosowanie procesu pielęgnowania w praktyce.
7. Ocena stanu zdrowia pacjentki dla potrzeb pielęgnowania z elementami badania podmiotowego i przedmiotowego.
8.Ocena podstawowych czynności życiowych.
9.Procedury i algorytmy stosowane w ocenie podstawowych czynności życiowych kobiety i noworodka.
10. Pomiar i ocena parametrów funkcji organizmu: pomiary, testy i badania diagnostyczne wykonywane przez położną.
11.Udział położnej w utrzymaniu higieny osobistej pacjentki i otoczenia, oraz noworodka.
12. Prowadzenie dokumentacji położniczej.
13.Udział w utrzymaniu aktywności fizycznej pacjentki.
14.Profilaktyka powikłań u pacjentek unieruchomionych.
15.Stosowanie opatrunków i udział położnej w leczeniu ran.
16. Udział położnej w stosowaniu zabiegów przeciwzapalnych.
17. Udział położnej w zakresie odżywiania pacjenta.
18.Udział położnej w zakresie wydalania.
19.Udział położnej w metodach wspomagających wentylację płuc.
Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.
Ćwiczenia/ laboratoria i zajęcia praktyczne - Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym w grupach 6-osobowych. W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności związane z praktycznymi efektami uczenia się, które są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich form zajęć przewidzianych programem studiów.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć praktycznych: kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Brożek L. Wstrzyknięcia i wlewy dożylne , PZWL, 2008.
2. Kózka M., Płaszewska – Żywko L Procedury pielęgniarskie , PZWL , 2015.
3. Krasowski G. Leczenie odleżyn i ran przewlekłych , PZWL , 2008.
4. Ciechaniewicz W. Pielęgniarstwo – ćwiczenia , PZWL, 2014.
5. red. Celina Łepecka – Klusek Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii – podręcznik dla studentów
pielęgniarskich studiów licencjackich , Czelej Lublin, 2010.
6. red. G.H. Bręborowicz Położnictwo i ginekologia, t. 1,2 , PZWL, 2018.
7. red. Anna Ksykiewicz – Dorota Podstawy organizowania pracy pielęgniarskiej – podręcznik dla studentów studiów
licencjackich wydziałów pielęgniarstwa oraz wydziałów nauk o zdrowiu, , , Czelej Lublin, 2004.
8. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka, Kazimiera Zahradniczek, Czelej Podstawy pielęgniarstwa – podręcznik dla studentów i
absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo , red. Lublin, 2017.
1. Niechwiadowicz – Czapka T., Klimczyk A Leczenie krwią. , PZWL , 2011.
2. Kózka M., Płaszewska – Żywko L Diagnozy i interwencje pielęgniarskie , PZWL , 2015.
3. red. Małgorzata Nehring – Gugulska Karmienie piersią – podręcznik pod red. Małgorzaty Nehring – Gugulskiej , MP, 2012.
4. Grażyna Stadnicka, Opieka przedkoncepcyjna, , PZWL, 2009.
5. red. Agnieszka Bałanda, Opieka nad noworodkiem, , PZWL , 2009.
Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 02-10-2023 02:29)