SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy opieki położniczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy opieki położniczej
Kod przedmiotu 12.6-WL-POŁ-Pop
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Położnictwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 9
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Egzamin
Laboratorium 85 5,67 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 40 2,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw opieki położniczej, postępowania diagnostycznego i  leczniczego wobec kobiety w zróżnicowanym wieku i stanie zdrowia. Nabycie umiejętności planowania, doboru i przeprowadzania właściwych podstawowych czynności położniczych, analizy dokumentacji medycznej do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do kobiety w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Podstawowe czynności pielęgniarskie: diagnostyczne, lecznicze i rehabilitacyjne wykonywane przez położną w zakresie istoty, celu, wskazań, przeciwwskazań, powikłań niebezpieczeństwa obowiązujących zasad i technik;
  2. Znajomość metod, sposobów, zasad, technik i procedur stosowanych w pracy położnej:
  • Specjalistyczna opieka nad kobietą ciężarną;
  • Specjalistyczna opieka nad rodzącą;
  • Specjalistyczna opieka nad kobietą w połogu;
  • Specjalistyczna opieka nad noworodkiem;
  • Specjalistyczna opieka nad kobietą zagrożoną chorobą;
  • Specjalistyczna opieka nad chorą ginekologicznie.
  1. Sposoby dokumentowania stanu zdrowia pacjentki i dziecka oraz prowadzenie dokumentacji medycznej.

Ćwiczenia/ Laboratoria:

1.           Badanie przesiewowe noworodka;

• Pobieranie krwi z piętki noworodka w celu wykrycia chorób wrodzonych takich jak fenyloketonuriai;

• Przesiewowe badanie słuchu;

• Badanie w kierunku dysplazji stawów biodrowych.

2.           Badanie piersi i ocena gruczołu piersiowego:

3.           . Zasady obowiązujące przy realizacji zleceń lekarskich

• Przechowywanie i sprawdzanie przydatności leków do użytku

• Standardy przygotowywania i podawania leków

• Niebezpieczeństwa związane z przygotowywaniem i podawaniem leków

4.           Podawanie leków różnymi drogami

• obliczać dawki leków

• modyfikować dawki insuliny

2.1. Podawanie leków drogą układu pokarmowego

• Doustnie

• Podjęzykowo

• Okołopoliczkowo

• Doodbytniczo

2.2. Podawanie leków drogą układu oddechowego

• Drogą wziewną za pomocą nebulizatora, inhalacji

• Tlenoterapia

2.3. Podawanie leków drogą przez skórę

• Do worka spojówkowego

• Do ucha

• Do nosa

• Dopochwowo

• Na skórę

2.4. Podawanie leków dotkankowo

• Wstrzyknięcia podskórne

• Wstrzyknięcia śródskórne

• Wstrzyknięcia domięśniowe

5.           Pobieranie materiałów do badań

• zakładanie i usuwanie cewnika z żył obwodowych

• wykonywanie kroplowych wlewów dożylnych

• monitorowanie i pielęgnowanie miejsc wkłucia obwodowego

• pobieranie krwi do badań laboratoryjnych

6.           Pobieranie pozostałych materiałów do badań

• Pobieranie moczu do badania

• Pobieranie plwociny do badań

• Pobieranie wymazów do badania

1.           Wykonywanie szczepień

• Przeciwko grypie

• Przeciwko WZW

• Przeciwko Covid

• Przeciwko HPV

2.           Wykonywanie testów diagnostycznych:

• oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu

• inne testy paskowe

3.           Pobieranie materiałów do badań diagnostycznych (laboratoryjnych i bakteriologicznych) oraz zabezpieczanie pobranego materiału

• pobierać wymaz do oceny biocenozy z pochwy i szyjki macicy

• pobierać wymaz cytoonkologiczny

4.           Asystowanie lekarzowi przy badaniach diagnostycznych i zabiegów leczniczych stosowanych w położnictwie, neonatologii i ginekologii;

SAMOKSZTAŁCENIE:

Wskaż siedzibę, kontakt, przewodniczącą OIPiP na terenie swojego miejsca zamieszkania. Na podstawie Ustawy o Samorządzie Pielęgniarek i Położnych wymień jego zadania.

Przeanalizuj Ustawę o Zawodzie Pielęgniarki i Położnej w zakresie kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego w  zawodzie.

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ PRAKTYKA ZAWODOWA

1. Postępowanie położnej w wybranych stanach i zmianach w funkcjonowaniu organizmu.

2. Wybrane studium kliniczne przypadku w praktyce położniczej.

3.Rola położnej w procesie diagnozowania, leczenia i rehabilitacji pacjenta.

4.Profilaktyka zakażeń w opiece zdrowotnej.

5.Wybrane metody opieki położniczej wobec  ciężarnej, rodzącej, w połogu, noworodka, kobiety w opiece ginekologicznej.

6. Zastosowanie procesu pielęgnowania w praktyce.

7. Ocena stanu zdrowia pacjentki dla potrzeb pielęgnowania z elementami badania podmiotowego i przedmiotowego.

8.Ocena podstawowych czynności życiowych.

9.Procedury i algorytmy stosowane w ocenie podstawowych czynności życiowych kobiety i noworodka.

10. Pomiar i ocena parametrów funkcji organizmu: pomiary, testy i badania diagnostyczne wykonywane przez położną.

11.Udział położnej w utrzymaniu higieny osobistej pacjentki i otoczenia, oraz noworodka.

12. Prowadzenie dokumentacji położniczej.

13.Udział w utrzymaniu aktywności fizycznej pacjentki.

14.Profilaktyka powikłań u pacjentek unieruchomionych.

15.Stosowanie opatrunków i udział położnej w leczeniu ran.

16. Udział położnej w stosowaniu zabiegów przeciwzapalnych.

17. Udział położnej w zakresie odżywiania pacjenta.

18.Udział położnej  w zakresie wydalania.

19.Udział położnej w metodach wspomagających wentylację płuc.

Metody kształcenia

Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.

Ćwiczenia/ laboratoria i zajęcia praktyczne - Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym w grupach 6-osobowych. W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności związane z praktycznymi efektami uczenia się, które są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich form zajęć przewidzianych programem studiów.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć praktycznych: kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1. Brożek L. Wstrzyknięcia i wlewy dożylne , PZWL, 2008.

2. Kózka M., Płaszewska – Żywko L Procedury pielęgniarskie , PZWL , 2015.

3. Krasowski G. Leczenie odleżyn i ran przewlekłych , PZWL , 2008.

4. Ciechaniewicz W. Pielęgniarstwo – ćwiczenia , PZWL, 2014.

5. red. Celina Łepecka – Klusek Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii – podręcznik dla studentów

pielęgniarskich studiów licencjackich , Czelej Lublin, 2010.

6. red. G.H. Bręborowicz Położnictwo i ginekologia, t. 1,2 , PZWL, 2018.

7. red. Anna Ksykiewicz – Dorota Podstawy organizowania pracy pielęgniarskiej – podręcznik dla studentów studiów

licencjackich wydziałów pielęgniarstwa oraz wydziałów nauk o zdrowiu, , , Czelej Lublin, 2004.

8. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka, Kazimiera Zahradniczek, Czelej Podstawy pielęgniarstwa – podręcznik dla studentów i

absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo , red. Lublin, 2017.

 

Literatura uzupełniająca

1. Niechwiadowicz – Czapka T., Klimczyk A Leczenie krwią. , PZWL , 2011.

2. Kózka M., Płaszewska – Żywko L Diagnozy i interwencje pielęgniarskie , PZWL , 2015.

3. red. Małgorzata Nehring – Gugulska Karmienie piersią – podręcznik pod red. Małgorzaty Nehring – Gugulskiej , MP, 2012.

4. Grażyna Stadnicka, Opieka przedkoncepcyjna, , PZWL, 2009.

5. red. Agnieszka Bałanda, Opieka nad noworodkiem, , PZWL , 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 02-10-2023 02:29)