SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyka zawodu położnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyka zawodu położnej
Kod przedmiotu 12.6-WL-POŁ-EZP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Położnictwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Pięta, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem realizacji zajęć z przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu etyki oraz nabycie  umiejętności rozstrzygania dylematów moralnych w oparciu o zasady i normy determinujące reguły wykonywania zawodu położnej.

Wymagania wstępne

Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej, a także założeń epok w kontekście społeczno-historycznym od starożytności do współczesności.

Zakres tematyczny

Tematy ćwiczeń:

  1. Wprowadzenie do przedmiotu – etyka ogólna i etyka zawodu położnej. Problematyka etyki normatywnej.
  2. Założenia kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej
  • postawa wobec podmiotu pracy
  • problem prawdy i działania etycznego w zawodzie położnej,
  • wzór osobowy położnej
  • autonomia chorego i jego rodziny
  • prawa rodziców i hospitalizowanego dziecka,

3. Funkcje kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej:

  • położna a praktyka zawodowa
  • tajemnica zawodowa, jej zakres oraz ustawowe zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy.

4. Problemy etyczne współczesnej medycyny – możliwości ich rozwiązania.

5. Położna wobec udziału w eksperymencie medycznym.

6. Zagadnienia medycyny współczesnej w przygotowaniu zawodowym położnej:

  • bioetyka (sztuczna prokreacja, transplantacja, eksperymenty medyczne),
  • pojęcie odpowiedzialności pracowników służby zdrowia,
  • relacja położna – pacjent,
  • postawa położnej  wobec pacjenta i jego rodziny w obliczu cierpienia i śmierci,
  • problem aborcji i eutanazji.

7. Znaczenie założeń pielęgniarstwa transkulturowego w pracy położnej z pacjentem w różnych stanach klinicznych.

 Samokształcenie

  1. Teorie i modele poznawcze jako składniki wiedzy naukowej o położnictwie.
  2. Rozważania na temat samarytańskiego kształtu posługi położnej jako gwaranta szacunku wobec godności człowieka.
  3. Problemy etyczne związane z realizacją opieki medycznej w wybranej religii.
  4. Znaczenie i wartość symboli zawodowych w kształtowaniu tradycji położnictwa.
  5. Dylematy etyczno-moralne położnych w aspekcie zdarzeń niepożądanych.
  6. Rola wybranych zagadnień etycznych w pracy położnej.
  7. Rozważania na temat współczesnego położnictwa – zawód to czy powołanie.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca w grupach, metoda przypadków i sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Opracowanie pisemne praktycznego problemu z etyki zawodu, 100% obecność na zajęciach i pozytywna ocena za czynny w nich udział ( racjonalne argumentowanie i wyprowadzanie wniosków, aktywność w rozwiązywaniu zadań problemowych, aktywny udział w dyskusji).

W przypadku nieobecności usprawiedliwionej zwolnieniem lekarskim, dokumentem urzędowym lub innym oświadczeniem student ma obowiązek zaliczenia zajęć w ciągu 2 tygodni w formie określonej przez nauczyciela prowadzącego. Student powinien usprawiedliwić  opuszczone zajęcia w terminie nie dłuższym niż 7 dni.

W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej student nie otrzymuje zaliczenia przedmiotu.

Student za zgodą nauczyciela prowadzącego daną formę przedmiotu może poprawić ocenę lub zaliczyć treści kształcenia w ciągu  14 dni od otrzymania oceny negatywnej lub nie otrzymania zaliczenia.

Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie 4 prac pisemnych na wybrane tematy.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczenia bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejscia na zaliczenie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Konstańczak S.: Etyka pielęgniarska. Difin, Warszawa 2010.
  2.  Krajewska-Kułak E., Wrońska I., Kędziora-Kornatowska K. Problemy wielokulturowości w medycynie. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2010
  3. Łuków P.,  Pasierski  T. Etyka medyczna z elementami filozofii. PZWL, Warszawa 2013,

Literatura uzupełniająca

  1. Fry S.T. Johnstone M.J.: Etyka w praktyce pielęgniarskiej. Zasady podejmowania decyzji etycznych. MakMed, Warszawa-Lublin 2009
  2. Galewicz W.,  Dobro i sprawiedliwość w opiece zdrowotnej,  Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,  Kraków 2019
  3. Karkowska D. Prawa pacjenta. Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2004
  4. Majda A., Zalewska-Puchała J, Ogórek-Tęcza B. Pielęgniarstwo transkulturowe. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2010
  5. Nowina Konopka M., Feleszko W.,Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, MP, 2018,
  6. Płonka-Syroka B.,  Syroka A.,Osamotnieni w bólu. Doświadczenie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych UM Wrocław, 2018
  7. Smyth W.J. Kultura śmierci. Gdy medycynie wolno szkodzić. Polska 2019
  8. Wrońska I., Mariański J.(red.), Etyka w pracy pielęgniarskiej, Wyd. Czelej, Lublin 2002

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 08-09-2023 18:18)