SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Badania fizykalne |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-POŁ-BF |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Położnictwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Przygotowanie studenta do prowadzenia badania przedmiotowego w celu obiektywnej oceny funkcjonowania poszczególnych narządów i układów oraz w celu oceny i różnicowania dolegliwości i objawów chorobowych, a także do samodzielnego wykonania badania fizykalnego oraz oceny stanu zdrowia pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem rozpoznania stanu zagrożenia zdrowia i życia.
Posiada wiedzę i kompetencję z przedmiotów: anatomia i fizjologia.
WYKŁADY:
1. Badanie podmiotowe: ogólne metody i zasady jego przeprowadzania, sposób badania i dokumentowania.
2. Metody i zasady jego przeprowadzania badania podmiotowego kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i noworodka.
3. Badanie przedmiotowe ogólne: ocena wyglądu zewnętrznego, budowy i proporcji ciała, podstawowych parametrów życiowych (oddechu, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, temperatury).
4. Techniki badania fizykalnego.
5. Kompleksowe badanie fizykalne pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej: badanie skóry, włosów, paznokci, węzłów chłonnych, badanie głowy i szyi, badanie klatki piersiowej i gruczołów piersiowych, badanie układu oddechowego, badanie brzucha i odbytu, badanie żeńskich i męskich narządów płciowych, badanie układu mięśniowo-szkieletowego.
6.Elementy badania neurologicznego.
7. Odrębności w badaniu fizykalnym noworodka, niemowlęcia, osoby dorosłej i wieku geriatrycznym.
ĆWICZENIA:
1.Badanie podmiotowe osoby dorosłej, dziecka i noworodka.
2.Badanie fizykalne skóry i jej wytworów.
3.Badanie fizykalne węzłów chłonnych
4.Badanie fizykalne głowy i szyi (badanie jamy ustnej, narządu słuchu, narządu wzroku, tarczycy). 5.Badanie fizykalne klatki piersiowej i płuc. Badanie gruczołów piersiowych.
6.Badanie fizykalne serca i naczyń.
7.Badanie fizykalne jamy brzusznej (ocena stanów nagłych - „ostry brzuch”).
8.Badanie fizykalne układu żeńskich i męskich narządów płciowych; ocena dojrzałości płciowej, badanie ok. pachwinowej ,prącia, moszny, powrózka nasiennego u mężczyzn; badanie palpacyjne okolicy okołoodbytniczej i gruczołu krokowego.
9.Elementy badania neurologicznego: ocena stanu psychicznego, ocena nerwów czaszkowych, badanie układu ruchu, czucia, ocena równowagi i koordynacji ruchowej, badanie odruchów, badanie objawów oponowych.
10.Badanie fizykalne układu mięśniowo-szkieletowego.
11. Formułowanie oceny stanu zdrowia pacjenta na podstawie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego.
12. Badanie fizykalne kobiety na każdym etapie jej rozwoju (technika i elementy badania ginekologicznego, specyfika badania położniczego kobiety).
Samokształcenie
1.Samokontrola i badanie fizykalne w profilaktyce chorób piersi
2.Badanie fizykalne ciężarnej w poszczególnych trymestrach ciąży.
3.Badanie fizykalne noworodka bezpośrednio.
4.Ocena funkcji układu krążenia na podstawie wywiadu, objawów oraz pomiary ciśnienia tętniczego.
5.Badanie fizykalne osoby dorosłej z zaburzeniami funkcji układu pokarmowego (nudności, wymioty, biegunka, zaparcia).
Wykład konserwatoryjny, metoda przypadków i sytuacyjna, seminarium, dyskusja dydaktyczna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczone
Student ma wiedzę i umiejętności, rozwiązuje zadania problemowe, wymagane czynności wykonuje zgodnie z obowiązującymi zasadami i algorytmem postępowania. W trakcie zajęć wykazuje kreatywność i zaangażowanie. Potrafi pracować samodzielnie oraz zespołowo. Wobec pacjenta przejawia empatię i poszanowanie godności osobistej.
Niezaliczone
Student nie ma wiedzy i umiejętności w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadania problemowego. Wymagane czynności wykonuje z błędami, niezgodnie z obowiązującymi
zasadami i algorytmem postępowania. W trakcie zajęć wykazuje umiarkowana aktywność i zaangażowanie. Nie w każdej sytuacji potrafi pracować samodzielnie oraz zespołowo. Nie zawsze przejawia empatię wobec pacjenta i jego rodziny ale przestrzega praw pacjenta i zasadę zachowania tajemnicy zawodowej
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczenia bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejscia na zaliczenie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1.Iwanowicz-Palus G., Bień A., Wdowiak A. Badanie fizykalne w praktyce położnej. PZWL
2. Szczeklik A., Gajewski P. Interna Szczeklika 2021
3. Kasper Denis L.: Interna Harrisona. Wydawnictwo Czelej, 2001.
1.Stern S., Cifu A., Altkorn D. Diagnostyka różnicowa oparta na EBM. MP
2.Dyk D.: Badanie fizykalne w pielęgniarstwie - przedmiotowe i podmiotowe. PZWL, 2020.
Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 26-09-2023 16:31)