SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania fizykalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania fizykalne
Kod przedmiotu 12.0-WL-POŁ-BF
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Położnictwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do prowadzenia badania przedmiotowego w celu obiektywnej oceny funkcjonowania poszczególnych narządów i układów oraz w celu oceny i różnicowania dolegliwości i objawów chorobowych, a także do samodzielnego wykonania badania fizykalnego oraz oceny stanu zdrowia pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem rozpoznania stanu zagrożenia zdrowia i życia.

Wymagania wstępne

Posiada wiedzę i kompetencję z przedmiotów: anatomia i fizjologia.

Zakres tematyczny

WYKŁADY:

1. Badanie podmiotowe: ogólne metody i zasady jego przeprowadzania, sposób badania i dokumentowania.

2. Metody i zasady jego przeprowadzania badania podmiotowego kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i noworodka.

3. Badanie przedmiotowe ogólne: ocena wyglądu zewnętrznego, budowy i proporcji ciała, podstawowych parametrów życiowych (oddechu, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, temperatury).

4. Techniki badania fizykalnego.

5. Kompleksowe badanie fizykalne pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej: badanie skóry, włosów, paznokci, węzłów chłonnych, badanie głowy i szyi, badanie klatki piersiowej i gruczołów piersiowych, badanie układu oddechowego, badanie brzucha i odbytu, badanie żeńskich i męskich narządów płciowych, badanie układu mięśniowo-szkieletowego.

6.Elementy badania neurologicznego.

7. Odrębności w badaniu fizykalnym noworodka, niemowlęcia, osoby dorosłej i wieku geriatrycznym.

 

ĆWICZENIA:

1.Badanie podmiotowe osoby dorosłej, dziecka i noworodka.

2.Badanie fizykalne skóry i jej wytworów.

3.Badanie fizykalne węzłów chłonnych

4.Badanie fizykalne głowy i szyi (badanie jamy ustnej, narządu słuchu, narządu wzroku, tarczycy). 5.Badanie fizykalne klatki piersiowej i płuc. Badanie gruczołów piersiowych.

 6.Badanie fizykalne serca i  naczyń.

7.Badanie fizykalne jamy brzusznej (ocena stanów nagłych - „ostry brzuch”).

 8.Badanie fizykalne układu żeńskich i męskich narządów płciowych; ocena dojrzałości płciowej,  badanie ok. pachwinowej ,prącia, moszny, powrózka nasiennego u mężczyzn; badanie palpacyjne okolicy okołoodbytniczej i gruczołu krokowego.

 9.Elementy badania neurologicznego: ocena stanu psychicznego, ocena nerwów czaszkowych, badanie układu ruchu, czucia, ocena równowagi i koordynacji ruchowej, badanie odruchów, badanie objawów oponowych.

 10.Badanie fizykalne układu mięśniowo-szkieletowego.

 11. Formułowanie oceny stanu zdrowia pacjenta na podstawie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego.

12. Badanie fizykalne kobiety na każdym etapie jej rozwoju (technika i elementy badania ginekologicznego, specyfika badania położniczego kobiety).

 

Samokształcenie

1.Samokontrola i badanie fizykalne w profilaktyce chorób piersi

2.Badanie fizykalne ciężarnej w poszczególnych trymestrach ciąży.

3.Badanie fizykalne noworodka bezpośrednio.

4.Ocena funkcji układu krążenia na podstawie wywiadu, objawów oraz pomiary ciśnienia tętniczego.

5.Badanie fizykalne osoby dorosłej z zaburzeniami funkcji układu pokarmowego (nudności, wymioty, biegunka, zaparcia).

Metody kształcenia

Wykład konserwatoryjny, metoda przypadków i sytuacyjna,  seminarium, dyskusja dydaktyczna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczone

Student ma wiedzę i umiejętności, rozwiązuje zadania problemowe, wymagane czynności wykonuje zgodnie z obowiązującymi zasadami i algorytmem postępowania. W trakcie zajęć wykazuje kreatywność i zaangażowanie. Potrafi pracować samodzielnie oraz zespołowo. Wobec pacjenta przejawia empatię i poszanowanie godności osobistej.

Niezaliczone

Student nie ma wiedzy i umiejętności w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadania problemowego. Wymagane czynności wykonuje z błędami, niezgodnie z obowiązującymi

zasadami i algorytmem postępowania. W trakcie zajęć wykazuje umiarkowana aktywność i zaangażowanie. Nie w każdej sytuacji potrafi pracować samodzielnie oraz zespołowo. Nie zawsze przejawia empatię wobec pacjenta i jego rodziny ale przestrzega praw pacjenta i zasadę zachowania tajemnicy zawodowej

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczenia bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejscia na zaliczenie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1.Iwanowicz-Palus G., Bień A., Wdowiak A. Badanie fizykalne w praktyce położnej. PZWL

2. Szczeklik A., Gajewski P. Interna Szczeklika 2021

3. Kasper Denis L.: Interna Harrisona. Wydawnictwo Czelej, 2001.

Literatura uzupełniająca

1.Stern S., Cifu A., Altkorn D. Diagnostyka różnicowa oparta na EBM. MP

2.Dyk D.: Badanie fizykalne w pielęgniarstwie - przedmiotowe i podmiotowe. PZWL, 2020.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 26-09-2023 16:31)