SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy ratownictwa medycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy ratownictwa medycznego
Kod przedmiotu 12.9-WL-POŁ-PRM
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Położnictwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata położnictwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 20 1,33 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z organizacją i funkcjonowaniem systemu ratownictwa medycznego oraz z podstawowymi zasadami stosowanymi w przypadku katastrof lub zdarzeń masowych. prawidłowe reagowanie na stany zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza obejmująca budowę poszczególnych organów i układów, rozumienie podstawowych procesów i czynności fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka z zakresu nauk biologicznych, anatomii i fizjologii człowieka na poziomie szkoły średniej. Umiejętność prowadzenia podstawowych zabiegów resuscytacyjnych oraz zastosowania zasad pierwszej pomocy w obrażeniach (krwotoki, złamania, skręcenia, zwichnięcia itp.) na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Organizacja i funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego w Polsce. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Rola i zadania pielęgniarki w jednostkach ratownictwa medycznego. Zakres medycznych działań ratowniczych podejmowanych przez pielęgniarki w systemie.
  2. Stany zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego.
  3. Wyróżniki medycyny katastrof. Fazy i organizowanie akcji ratunkowej. Modele i zasady współpracy międzynarodowej.
  4. Zarządzanie kryzysowe w katastrofach klęskach żywiołowych.
  5. Prawa człowieka w sytuacjach nadzwyczajnych.
  6. Ocena stanu życia i zdrowia w miejscu katastrof, segregacja ofiar, przygotowanie poszkodowanych do transportu, współpraca z jednostkami ratownictwa medycznego.
  7. Poznanie dostępnej diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej przypisanej dla szpitalnych oddziałów ratunkowych.
  8. Prawidłowe planowanie diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej u pacjentów w stanie zagrożenia życia i zdrowia.

Laboratoria:

  1. Postępowanie  ratunkowe przy ranach, krwotokach. Rodzaje opatrunków, sposoby zaopatrywania oraz wyposażenie apteczki.
  2. Postępowanie ratunkowe w przypadku obrażeń termicznych: oparzeń, odmrożeń.
  3. Postępowanie w nagłych stanach pochodzenia wewnętrznego: hipoglikemia, hiperglikemia, udar mózgu, atak astmy oskrzelowej.
  4. Wstrząsy – przyczyny, rodzaje, ocena i rozpoznanie, postacie kliniczne i postępowanie.
  5. Zatrucia – przyczyny, rodzaje oraz postępowania ratunkowe w przypadku zatruć. Odtrutki.
  6. Katastrofy. Segregacja – triage.
  7. 7. Potrafi przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w porozumieniu z lekarzem lub na jego zlecenie.
  8. 8. Prawidłowo rozpoznaje stan poszkodowanego I analogiczne do jego stanu przyporządkowuje odpowiednia badania diagnostyczne z prawidłlwym wypisaniem skierowania.

Centrum Symulacji Medycznej:

  1. Nagłe zatrzymanie krążenia. Algorytm BLS i ALS.  NZK u dzieci i niemowląt.
  2. Pacjent urazowy – ocena stanu poszkodowanego, postępowanie przedszpitalne. Obrażenia czaszki, kręgosłupa, jamy brzusznej, klatki piersiowej i kończyn.
  3. Podstawowe pojęcia z zakresu ratownictwa medycznego. Bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia. Ocena stanu poszkodowanego na miejscu zdarzenia. Wstępne badanie ITLS. Poszkodowany nieprzytomny, pozycje ułożeniowe.
  4. Zaopatrywanie dróg oddechowych: udrażnianie przyrządowe i bezprzyrządowe,  tlenoterapia, alternatywne przyrządy do udrażniania dróg oddechowych (LMA, combitube, BMV).
  5. Postępowanie w omdleniach, drgawkach, duszności, OZW, zadławieniach.
  6. Obrażenia czaszki, kręgosłupa, klatki piersiowej, jamy brzusznej, kończyn. Postępowanie w stłuczeniach, zwichnięciach, złamaniach, wstrząśnieniu i stłuczeniu mózgu.
  7. Postępowanie w ukąszeniach, rażeniu piorunem.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda przypadków, symulacja medyczna, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia laboratorium i samokształcenia.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: sprawdziany z wiedzy,  test praktycznych umiejętności opisany efektami uczenia się. Zaliczenie na ocenę dostateczną stanowi 60% punktów możliwych do zdobycia. Na zajęciach laboratoryjnych dopuszcza się jedną nieobecność usprawiedliwioną. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Samokształcenie - przygotowanie prezentacji multimedialnej z zakresu postępowania w nagłych stanach zagrożenia życia. Szczegółowy temat uzgodniony z prowadzącym.

NIEOBECNOŚCI - dopuszcza się maksymalnie jedną nieobecność  usprawiedliwioną poświadczoną odpowiednim dokumentem (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy, Formę zaliczenia  nieobecności Student ustala w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i z uwzględnieniem możliwości osiągnięcia wszystkich zakładanych efektów uczenia się, nie później jednak niż do dnia zaliczenia. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 7 dni od zaistnienia przyczyny nieobecności. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Nieobecność studenta podczas sprawdzania wiedzy, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 3 dni od zdarzenia, upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta, przy czym forma zaliczenia/egzaminu może mieć charakter odpowiedzi ustnej lub pisemnej (pytania zamknięte i/lub otwarte).

Literatura podstawowa

  1. European Resuscitation Council guidelines for resuscitation 2015, Nolan JP, Soar J,Zideman DA, Biarnet D, Bossaert LL, Deakin Ch, Koster RW, Wyllie J, Bottiger B et al. (Wytyczne Resuscytacji 2021).
  2. Pielęgniarstwo Ratunkowe; M. Kózka, B. Rumian, M. Maślanka; PZWL, 2013.
  3. Intensywna terapia i medycyna ratunkowa; W. Gaszyński; PZWL, 2016.
  4. Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych; K. Sosada; PZWL, 2016.
  5. Ostre stany zagrożenia życia w obrażeniach ciała; K. Sosada, W. Żurawiński; PZWL, 2018.
  6. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

1. Medycyna ratunkowa i katastrof, pod red. A. Zawadzki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

2. Postępowanie przedszpitalne w obrażeniach ciała; P. Guła, W. Machała; PZWL, 2015.

3. Babie E., Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2005.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Grażyna Milewska-Wilk (ostatnia modyfikacja: 28-09-2023 13:46)