SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania fizykalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania fizykalne
Kod przedmiotu 12.0-WL-PielP-BFIZ
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Jasik-Pyzdrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Wprowadzenie do umiejętności pozyskiwania informacji w zakresie stanu zdrowia chorego w różnym wieku (od niemowlęctwa do wieku podeszłego) oraz nauczenie podstawowych zasad badania fizykalnego chorego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii oraz fizjologii człowieka na poziomie maturalnym oraz na poziomie pierwszego semestru. Znajomość metod pomiaru i interpretacji podstawowych parametrów życiowych z zakresu materiału Podstaw pielęgniarstwa I semestru

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Metody, techniki oraz rodzaje badania fizykalnego. Badanie podmiotowe.
  2. Badanie przedmiotowe głowy.
  3. Badanie przedmiotowe skóry, włosów i paznokci.
  4. Badanie fizykalne układu oddechowego.
  5. Badanie fizykalne układu krążenia.
  6. Badanie fizykalne układu pokarmowego.
  7. Badanie fizykalne układu nerwowego.
  8. Badanie fizykalne dziecka - odrębności badania.

Laboratoria 

  1. Omówienie zasad badania fizykalnego.
  2. Badanie fizykalne podmiotowe i przedmiotowe chorego.
  3. Rola pielęgniarki w procesie diagnozowania i leczenia chorych.
  4. Ocena stanu ogólnego pacjenta oraz interpretacja parametrów życiowych.
  5. Ocena budowy ciała i stanu odżywienia.
  6. Ocena skóry i węzłów chłonnych.
  7. Badanie neurologiczne.
  8. Ocena układu oddechowego i układu krążenia.

 

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metody aktywnego nauczania, metoda symulacji medycznej (zajęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Procentowo zaliczenie kształtuje się następująco: 94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0. Do zaliczenia student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń. Jeśli student nie zaliczy ćwiczeń lub nie uzyska wymaganej obecności, będzie miał szansę na poprawę zaliczenia.  

Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę oraz wypowiedzi ustne, test praktycznych umiejętności i wykonanie zadania indywidualnego. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia poprzez wykonanie zadań oraz zaprezentowanie wykonania całościowego badania fizykalnego.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Samokształcenie - praca pisemna opisująca case study pacjenta z uwzględnieniem symptomów wynikających z badania fizykalnego.

NIEOBECNOŚCI - dopuszcza się 10% nieobecności usprawiedliwione odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy, które Student powinien nadrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia, nie później jednak niż do dnia testu cząstkowego z danego tematu. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Nieobecność studenta podczas sprawdzania wiedzy, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 3 dni od zdarzenia upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta, przy czym forma zaliczenia/egzaminu może mieć charakter odpowiedzi ustnej lub pisemnej (pytania zamknięte i/lub otwarte).
Dopuszcza się dwie usprawiedliwione nieobecności podczas sprawdzania wiedzy. Kolejna nieobecność będzie skutkowała uzyskaniem przez Studenta oceny niedostatecznej.

Konsultacje: informacja odnośnie terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej i/lub platformie edukacyjnej CM UZ.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
W sprawach nieujętych w regulaminie decyduje koordynator przedmiotu w porozumieniu z Kierownikiem Zakładu.

 

Literatura podstawowa

  1. Dyk D.(red): Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Podmiotowe i przedmiotowe.  PZWL. Warszawa 2020
  2. Dyk D.(red): Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. PZWL, Warszawa 2010.
  3. Krajewska-Kułak E., Szczepański M.: Badanie fizykalne w praktyce pielęgniarek i położnych. Czelej, Lublin 2008.
  4. Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.: Podstawy pielęgniarstwa, tom II- wybrane działania pielęgniarskie. Czelej, Lublin 2004.
  2. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Justyna Jasik-Pyzdrowska (ostatnia modyfikacja: 23-08-2023 22:38)