SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy ratownictwa medycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy ratownictwa medycznego
Kod przedmiotu 12.0-WL-PielP-RAT
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Maciej Naskręt
  • dr Justyna Jasik-Pyzdrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 5 0,33 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Nabycie umiejętności postępowania w nagłych stanach zagrożenia zdrowia i życia poszkodowanego

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii oraz fizjologii człowieka.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Organizacja i funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego w Polsce. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Rola i zadania pielęgniarki w jednostkach ratownictwa medycznego. Zakres medycznych działań ratowniczych podejmowanych przez pielęgniarki w systemie.
  2. Stany zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego.
  3. Wyróżniki medycyny katastrof. Fazy i organizowanie akcji ratunkowej. Modele i zasady współpracy międzynarodowej.
  4. Zarządzanie kryzysowe w katastrofach klęskach żywiołowych.
  5. Prawa człowieka w sytuacjach nadzwyczajnych.
  6. Ocena stanu życia i zdrowia w miejscu katastrof, segregacja ofiar, przygotowanie poszkodowanych do transportu, współpraca z jednostkami ratownictwa medycznego.
  7. Poznanie dostępnej diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej przypisanej dla szpitalnych oddziałów ratunkowych.
  8. Prawidłowe planowanie diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej u pacjentów w stanie zagrożenia życia i zdrowia.

Laboratoria:

  1. Postępowanie  ratunkowe przy ranach, krwotokach. Rodzaje opatrunków, sposoby zaopatrywania oraz wyposażenie apteczki.
  2. Postępowanie ratunkowe w przypadku obrażeń termicznych: oparzeń, odmrożeń.
  3. Postępowanie w nagłych stanach pochodzenia wewnętrznego: hipoglikemia, hiperglikemia, udar mózgu, atak astmy oskrzelowej.
  4. Wstrząsy – przyczyny, rodzaje, ocena i rozpoznanie, postacie kliniczne i postępowanie.
  5. Zatrucia – przyczyny, rodzaje oraz postępowania ratunkowe w przypadku zatruć. Odtrutki.
  6. Katastrofy. Segregacja – triage.
  7. 7. Potrafi przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w porozumieniu z lekarzem lub na jego zlecenie.
  8. 8. Prawidłowo rozpoznaje stan poszkodowanego I analogiczne do jego stanu przyporządkowuje odpowiednia badania diagnostyczne z prawidłlwym wypisaniem skierowania.

Centrum Symulacji Medycznej:

  1. Nagłe zatrzymanie krążenia. Algorytm BLS i ALS.  NZK u dzieci i niemowląt.
  2. Pacjent urazowy – ocena stanu poszkodowanego, postępowanie przedszpitalne. Obrażenia czaszki, kręgosłupa, jamy brzusznej, klatki piersiowej i kończyn.
  3. Podstawowe pojęcia z zakresu ratownictwa medycznego. Bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia. Ocena stanu poszkodowanego na miejscu zdarzenia. Wstępne badanie ITLS. Poszkodowany nieprzytomny, pozycje ułożeniowe.
  4. Zaopatrywanie dróg oddechowych: udrażnianie przyrządowe i bezprzyrządowe, intubacja dotchawicza, tlenoterapia, alternatywne przyrządy do udrażniania dróg oddechowych (LMA, combitube, BMV).
  5. Postępowanie w omdleniach, drgawkach, duszności, OZW, zadławieniach.
  6. Obrażenia czaszki, kręgosłupa, klatki piersiowej, jamy brzusznej, kończyn. Postępowanie w stłuczeniach, zwichnięciach, złamaniach, wstrząśnieniu i stłuczeniu mózgu.
  7. Postępowanie w ukąszeniach, rażeniu piorunem.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, ćwiczenia praktyczne, pogadanki, metody aktywizujące, symulacja medyczna. Zajęcia praktyczne (ćwiczenia) w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń i samokształcenia.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, test praktycznych umiejętności (badanie urazowe poszkodowanego, RKO osoby dorosłej oraz dziecka). Zaliczenie na ocenę dostateczną stanowi 60% punktów możliwych do zdobycia. Na ćwiczeniach dopuszcza się jedną nieobecność usprawiedliwioną. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki i odrobić zajęcia w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Samokształcenie - przygotowanie prezentacji multimedialnej z zakresu postępowania w nagłych stanach zagrożenia życia. Szczegółowy temat uzgodniony z prowadzącym.

NIEOBECNOŚCI - dopuszcza się maksymalnie jedną nieobecność  usprawiedliwioną odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy, które Student powinien nadrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i z uwzględnieniem możliwości osiągnięcia wszystkich zakładanych efektów uczenia się, nie później jednak niż do dnia zaliczenia. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 5 dni od zaistnienia przyczyny nieobecności. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Nieobecność studenta podczas sprawdzania wiedzy, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 3 dni od zdarzenia, upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta, przy czym forma zaliczenia/egzaminu może mieć charakter odpowiedzi ustnej lub pisemnej (pytania zamknięte i/lub otwarte).

Student jest zobowiązany do terminowego wypełniania zleconych przez nauczyciela zadań domowych.
Konsultacje: informacja odnośnie terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej i/lub platformie edukacyjnej CM UZ.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

W sprawach nieujętych w regulaminie decyduje koordynator przedmiotu w porozumieniu z Kierownikiem Katedry.

Literatura podstawowa

Literatura podstawowa:

  1. Ostre stany zagrożenia życia w obrażeniach ciała K. Sosada, W. Żurawiński PZWL Warszawa 2018
  2. Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych K. Sosada PZWL Warszawa 2018
  3. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji - aktualne https://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html
  4. Wojewódzki Plan Działania Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne – bieżąca aktualizacja
  5. https://bip.lubuskie.uw.gov.pl/ratownictwo_medyczne/wojewodzki_plan_dzialania_systemu_panstwowe_ratownictwo_medyczne

Literatura uzupełniająca

Literatura uzupełniająca:

  1. Wczesne postępowanie medyczne w katastrofach S.M. Briggs PZWL Warszawa 2007
  2. Medyczne skutki terroryzmu P. Guła PZWL Warszawa 2017
  3. Postępowanie w stanach nagłych u dzieci M. Gruba, J. Gucwa Medycyna Praktyczna Kraków 2020

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 23-08-2023 21:44)