SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Medycyna rodzinna |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-Mrod |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 12 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Zajęcia kliniczne | 60 | 4 | 60 | 4 | Egzamin |
C1- poszerzenie podstaw teoretycznych i umiejętności praktycznych w zakresie medycyny rodzinnej
C2 - utrwalenie zestawu kompetencji lekarza rodzinnego i specyfiki jego pracy oraz roli w systemie opieki zdrowotnej
C3 – zintegrowanie i usystematyzowanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych oraz kompetencji praktycznej nabytej w toku studiów i wykorzystanie jej w praktyce lekarza rodzinnego
C4 − przygotowanie studenta do samodzielnej pracy w warunkach ambulatoryjnych lecznictwa otwartego
C5 - zastosowanie etycznych, społecznych i prawnych uwarunkowań wykonywania zawodu lekarza oraz zasad promocji zdrowia, w oparciu o dowody naukowe i filozofię humanizacji medycy
Znajomość i umiejętność łącznego wykorzystania w procesie diagnostyki i leczenia wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych zdobytych w czasie dotychczasowego toku studiów, zarówno w zakresie nauk podstawowych i przedmiotów przedklinicznych jak i przedmiotów klinicznych.
1. Rola lekarza rodzinnego w systemie ochrony zdrowia
2. Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w najczęstszych schorzeniach, dotyczących układów: sercowo-naczyniowego, oddechowego, przewodu pokarmowego, układu moczowego i rozrodczego, hematologii, reumatologii, schorzeń skóry i tkanki podskórnej i schorzeń alergicznych występujących w praktyce lekarza rodzinnego z uwzględnieniem specyfiki w poszczególnych grupach wiekowych.
3. Umiejętność zaplanowania procesu diagnostycznego (badania laboratoryjne, diagnostyka obrazowa, konsultacje specjalistyczne) z uwzględnieniem specyfiki w praktyce lekarza rodzinnego. Interpretacja wyników badań dodatkowych i identyfikacja przyczyny odchyleń od normy;
4. Znajomość zasad żywienia dzieci zdrowych i chorych, w tym karmienia naturalnego, prowadzenia bilansu zdrowia dziecka, szczepień ochronnych (wskazania, przeciwskazania, kalendarz szczepień, powikłania, kwalifikacja do szczepień).
5. Komunikacja z pacjentem i jego bliskimi, konsultacje lekarskie, specyfika procesu diagnostycznego w praktyce lekarza rodzinnego
6. Profilaktyka i wczesne wykrywanie chorób cywilizacyjnych i nowotworowych
7. Patologia rodzinna i środowiskowa, przemoc w rodzinie
8. Rozpoznawanie i terapia uzależnień w praktyce lekarza rodzinnego
9. Opieka nad przewlekle chorym
10. Zasady całościowej oceny geriatrycznej i opieki interdyscyplinarnej w odniesieniu do pacjenta w podeszłym wieku
11. Opieka nad pacjentem z niepełnosprawnością i inwalidztwem z uwzględnieniem roli rehabilitacji medycznej
12. Medycyna paliatywna w praktyce lekarza rodzinnego z uwzględnieniem opieki nad pacjentem w stanie terminalnym
13. Prowadzenie dokumentacji medycznej
Zajęcia kliniczne prowadzone w grupach 5-osobowych w gabinetach lekarza rodzinnego, uczestnictwo w codziennej pracy lekarza.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiedza i umiejętności praktyczne studenta będą weryfikowane w formie obserwacji pracy studenta, oceny przygotowania do zajęć, oceny aktywności w czasie zajęć, opisów przypadku, zaliczeń cząstkowych i zaliczenia końcowego.
Potwierdzenie w Dzienniku Praktyk (praktyczne nauczanie kliniczne) znajomości i umiejętności praktycznej realizacji wymaganych procedur z zakresu medycyny rodzinnej warunkuje przystąpienie do egzaminu praktycznego
Przygotowanie do zajęć klinicznych weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej. Opanowanie poszczególnych partii materiału z podręczników obowiązujących i uzupełniających weryfikowane jest w formie sprawdzianów opisowych i/lub testowych (test jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) dwukrotnie w czasie semestru. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest uzyskanie zaliczenia zajęć klinicznych i sprawdzianów wiedzy. W przypadku jednej usprawiedliwionej nieobecności możliwe jest jej odrobienie z inną grupą ćwiczeniową po uzyskaniu zgody prowadzącego ćwiczenia. W przypadku 2 nieobecności konieczne jest odrobienie ćwiczeń oraz sprawdzenie wiedzy teoretycznej z materiału uzgodnionego z osobą odpowiedzialną za przedmiot.
Ocena końcowa jest oceną uzyskaną przez studenta z części teoretycznej zaliczenia końcowego.
Zaliczenie części teoretycznej będzie przeprowadzone w formie egzaminu testowego złożonego ze 60 pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru (1pytanie - 1 punkt). Czas trwania egzaminu - 60 minut (1 pytanie - 1 minuta). Próg zaliczenia części teoretycznej wynosi 65% (minimalna liczba punktów do zaliczenia - 39 ).
W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia do końca roku akademickiego, w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej.
Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-05-2023 21:51)