SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Nauka oparta na problemie |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-LEK-PWNOP |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest doskonalenie przez studentów umiejętności rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, współpracy i samokształcenia.
Nauka oparta na problemie to metoda uczenia się, która skutecznie zastępuje „wkuwanie” na pamięć i szkoli w krytycznym czytaniu fachowych tekstów (np. historii choroby, opisu przypadku klinicznego, artykułu naukowego), logicznym kojarzeniu faktów i myśleniu niestandardowym.
Masz ochotę na rozwiazywanie zagadek medycznych? Chcesz spróbować swoich sił jako szef/szefowa zespołu? A może potrzeba Ci trochę treningu do pracy w grupie? Jeżeli jedna z tych odpowiedzi brzmi „TAK” – to jest to przedmiot dla Ciebie!
Zaliczenie III-go semestru.
Wiedza podstawowa z zakresu immunologii, mikrobiologii, wirusologii, genetyki medycznej oraz diagnostyki laboratoryjnej.
Opracowanie historii chorób, przypadków klinicznych, artykułów naukowych z dziedziny immunologii, mikrobiologii, wirusologii oraz diagnostyki laboratoryjnej.
Indywidualna i grupowa komunikacja i synteza informacji.
Koncepcja nauki opartej na problemie Problem based learning (PBL) to nauczanie metodą rozwiązywania problemów, który stawia studenta w centrum procesu przekazywania wiedzy i skłania go do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Podobnie jak w przypadku innych grupowych metod, należy rozdzielić role: moderatora, mówcy, protokolanta i osoby mierzącej czas. Po rozdzieleniu ról, grupa omawia kierunki zmierzające do rozwiązania problemu, a także ewentualne zadania. Ważne jest, aby wszyscy członkowie grupy aktywnie uczestniczyli w zajęciach, badali i odkrywali problem na różnych płaszczyznach.
Każdy temat jest omawiany podczas dwóch sesji: A i B. Pomiędzy sesjami przewidziana jest przynajmniej tygodniowa przerwa na przygotowanie materiału.
Sesja A
Sesja B
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Gałaś A, Pac A. Wykorzystanie elementów Problem-Based Learning w nauczaniu epidemiologii. Probl Hig Epidemiol 2009, 90(4): 608-612.
Bliss J. Chang, Problem-based learning in medical school: A student's perspective Annals of Medicine and Surgery 12 (2016) 88e89.
Principles and Practice of Case-based Clinical Reasoning Education A Method for Preclinical Students (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK543760/)
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-05-2023 21:47)