SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Badanie kliniczne i diagnostyka różnicowa w pielęgniarstwie |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-PIELD-BKDRP |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 25 | 1,67 | 25 | 1,67 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest:
opanowanie umiejętności oceny stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta ze zwróceniem uwagi na rozpoznanie stanów zagrażających życiu i wymagających natychmiastowej interwencji. Opanowanie techniki badania przedmiotowego pacjenta w zakresie opieki pielęgniarskiej, z interpretacją całokształtu obrazu chorobowego. Poznanie przyczyn, objawów i zasad prowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych jednostek chorobowych z uwzględnieniem podstaw interpretacji badań dodatkowych. Poznanie uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych najczęstszych chorób z uwzględnieniem specyfiki u osób w podeszłym wieku oraz czujności onkologicznej. Zastosowanie etycznych, społecznych i prawnych uwarunkowań wykonywania zawodu pielęgniarki oraz zasad promocji zdrowia, w oparciu o dowody naukowe i filozofię humanizacji medycy.
Wykorzystanie wiedzy z dotychczasowego toku studiów z przedmiotów dotyczących nauk podstawowych takich jak znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii oraz EBM, etyki, praw pacjenta i humanizacji medycyny
Ćwiczenia prowadzone w CSM ze szczególnym naciskiem na umiejętne zbieranie wywiadu oraz dokładne i ukierunkowane przeprowadzenie badania fizykalnego. Wykłady prowadzone w formie multimedialnej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiedza i umiejętności praktyczne studenta będą weryfikowane w formie zaliczeń wstępnych, obserwacji pracy studenta, oceny przygotowania do zajęć, oceny aktywności w czasie zajęć, opisów przypadku, zaliczeń cząstkowych i zaliczenia końcowego.
Przygotowanie do ćwiczeń weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej. Opanowanie poszczególnych partii materiału weryfikowane jest w formie sprawdzianów opisowych i/lub testowych (mix pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) po zakończeniu danego bloku tematycznego. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i wykładów. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na 2 zajęciach jest możliwe odrobienie zajęć z inną grupą po uzyskaniu zgody prowadzącego lub zdanie partii materiału obejmującej dane zajęcia w formie ustnej u prowadzącego.
Zaliczenie końcowe składa się z części praktycznej w bezpośrednim kontakcie z pacjentem oraz z części teoretycznej (test). Ocenie części praktycznej podlega umiejętność komunikacji z pacjentem, wnikliwego zbierania wywiadu i odpowiednia interpretacja subiektywnych dolegliwości i stwierdzanych w badaniu fizykalnym nieprawidłowości. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej do końca roku akademickiego.
Ocena z części praktycznej jest oceną z ćwiczeń. Ocena końcowa jest oceną uzyskaną przez studenta z części teoretycznej zaliczenia końcowego.
Zaliczenie części teoretycznej będzie przeprowadzone w formie egzaminu testowego złożonego ze 60 pytań jedno i wielokrotnego wyboru (1pytanie - 1 punkt). Czas trwania egzaminu - 60 minut (1 pytanie - 1 minuta). Próg zaliczenia części teoretycznej wynosi 60% (minimalna liczba punktów do zaliczenia - 36 ).
NIEOBECNOŚCI - dopuszcza się maksymalnie jedną nieobecność usprawiedliwioną odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy, które Student powinien nadrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i z uwzględnieniem możliwości osiągnięcia wszystkich zakładanych efektów uczenia się, nie później jednak niż do dnia zaliczenia. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 5 dni od zaistnienia przyczyny nieobecności. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Nieobecność studenta podczas sprawdzania wiedzy, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 3 dni od zdarzenia, upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta, przy czym forma zaliczenia/egzaminu może mieć charakter odpowiedzi ustnej lub pisemnej (pytania zamknięte i/lub otwarte).
Student jest zobowiązany do terminowego wypełniania zleconych przez nauczyciela zadań domowych.
Konsultacje: informacja odnośnie terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej i/lub platformie edukacyjnej CM UZ.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
W sprawach nieujętych w regulaminie decyduje koordynator przedmiotu w porozumieniu z Kierownikiem Katedry.
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 23-08-2023 18:54)