SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Eksperyment fizyczny w praktyce szkolnej - szkoła podstawowa |
Kod przedmiotu | 13.2-WF-FizP-EFPSz-S20 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z rolą eksperymentu w nauczaniu fizyki oraz przygotowanie do projektowania i wykonywania eksperymentów skorelowanych z podstawą programową dla II etapu edukacyjnego (szkoła podstawowa).
Podstawy fizyki I-IV, podstawy dydaktyki, dydaktyka fizyki I-II.
Rola eksperymentu w nauczaniu fizyki w szkole podstawowej. (D.1.W2., D.1.W7., D.1.U1.)
Analiza podstawy programowej dla II etapu edukacyjnego w aspekcie potrzeb i możliwości realizacji doświadczeń/eksperymentów wspomagających nauczanie fizyki w szkole podstawowej. (D.1.W2., D.1.W5., D.1.U1.).
Klasyfikacja doświadczeń, dyskusja umiejscowienia konkretnych doświadczeń w procesie nauczania fizyki na II etapie edukacyjnym. (D.1.W5., D.1.W7., D.1.U7., D.1.K3., D.1.K5.).
Projektowanie, realizacja i omówienie doświadczeń z różnych działów fizyki - szkoła podstawowa. (D.1.W5., D.1.W7., D.1.U7., D.1.U5., D.1.K3., D.1.K5.).
Opis zamierzonych osiągnięć uczniów i sposoby ich kontroli. (D.1.W2., D.1.U1.).
Zajęcia odbywają się w formie laboratoryjnej, podczas których Studenci projektują, referują i przedstawiają eksperymenty na forum grupy, wyjaśniają ich przebieg w oparciu o znane im teorie i prawa fizyki oraz dyskutują możliwe rozwiązania.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na zaliczenie składa się:
G. Gębura, R. Subieta, Metodyka eksperymentu fizycznego w szkołach podstawowych, PWN 1975,
Podręczniki do fizyki dla szkoły podstawowej.
Podstawa programowa dla II etapu edukacyjnego.
G. Karwasz, A. Karbowski, K. Rochowicz, Dydaktyka fizyki z elementami dydaktyki ogólnej i dydaktyki astronomii, UMK, 2014
R. Błażejewski, 100 prostych doświadczeń z wodą i powietrzem, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne
J. Van Cleave, 101 ciekawych doświadczeń. Fizyka dla każdego dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994
Zmodyfikowane przez dr Joanna Kalaga (ostatnia modyfikacja: 21-06-2023 19:07)