SylabUZ

Generate PDF for this page

Working with an exceptionally gifted student - course description

General information
Course name Working with an exceptionally gifted student
Course ID 05.0-WF-FizP-PUWU-S20
Faculty Faculty of Physics and Astronomy
Field of study Physics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Available in specialities Teaching physics
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Waldemar Grabowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Kształtowanie umiejętności wykorzystania zagadnień nowoczesnej metodyki fizyki w przygotowaniu zajęć pozalekcyjnych. Opracowanie umiejętności pozwalających na rozwiązywanie problemów fizycznych o podniesionym poziomie trudności z wykorzystaniem matematyki wyższej. Kształtowanie wśród uczniów potrzeby stałego rozwoju, chęci brania udziału w przedsięwzięciach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Kształtowanie umiejętności logicznego oraz przyczynowo – skutkowego myślenia.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego, jak również z zakresu wiedzy ogólnej z fizyki.

Scope

  1. Co rozumiemy poprzez zdolności? Jak poprawnie rozpoznać uzdolnienia swoich uczniów? (D.1.W5., D.1.U4., D.1.U5.).

  2. Poznanie różnych metod oraz form pracy z uczniami uzdolnionymi w zakresie fizyki. (C.U5., D.1.W5., D.1.W7., D.1.W15., D.1.U4., D.1.U5.).

  3. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych z różnych działów fizyki z uwzględnieniem pojęć i zagadnień znacząco wykraczających poza program kształcenia w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. ( C.K1., D.1.W3., D.1.W5., D.1.K1.).

  4. Analiza różnorodności konkursów i olimpiad przedmiotowych z fizyki, z uwzględnieniem konkursów ogólnopolskich oraz międzynarodowych. ( C.U5., D.1.W3., D.1.W5., D.1.U5.).

  5. Rozwój umiejętności poznawczych uczniów w oparciu o przygotowanie i przeprowadzenie autorskich doświadczeń. ( C.K1., D.1.W5., D.1.W7., D.1.U7., D.1.K1.).

  6. Kształtowanie wśród uczniów umiejętności rozwiązywania interdyscyplinarnych zagadnień i problemów fizycznych. (D.1.W5, D.1.U5., D.1.U7., D.1.K1.).

  7. Efektywne stosowanie różnych technik w procesie kształcenia ucznia uzdolnionego. (D.1.W5., D.1.W7., D.1.W15., D.1.U7, D.1.K1)

Teaching methods

Pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

- aktywność na zajęciach: 10 punktów

- udział w dyskusji: 10 punktów

- przygotowanie scenariusza i konspektu przykładowych zajęć: 10 punktów

Recommended reading

[1] Partyka M. (red.), Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, CMPP-P MEN, Warszawa 2000.

[2] Nakoneczna D., Kształcenie wielostronne stymulujące rozwój uzdolnień, WSiP, Warszawa 1998.

[3] Janiszewski P., Mostowski J., 50 lat Olimpiad Fizycznych, PWN, Warszawa 2002.


 

Further reading

[1] Analiza regulaminów różnych konkursów z zakresu fizyki i dziedzin pokrewnych.

[2] Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

[3] Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.

[4] Materiały dydaktyczne Ośrodka Rozwoju Edukacji

[5] Poradnik pracy z uczniem zdolnym w zakresie fizyki w szkole ponadgimnazjalnej, W. Zielicz

Notes


Modified by dr Joanna Kalaga (last modification: 03-07-2023 18:03)