SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika |
Kod przedmiotu | WF-Fiz-Ped |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie Studentów z pedagogiką jako nauką, osadzeniem pedagogiki w rzeczywistości edukacyjnej, środowiskami wychowawczymi, procesem diagnozy uczniów w przestrzeni edukacyjnej.
Podstawowa wiedza na temat społecznego funkcjonowania człowieka
1. Wychowanie a rozwój (B.2.W3., B.2.K3.)
ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania
istota i funkcje procesu wychowania
2. System oświaty ((B2 W1)
organizacja i funkcjonowanie systemu oświatowego w Polsce
podstawowe zagadnienia prawa oświatowego (Ustawa o systemie oświaty, Karta nauczyciela, awans zawodowy nauczyciela)
zagadnienia prawa wewnątrzszkolnego (statut szkoły, system oceniania, rada rodziców, rada pedagogiczna)
alternatywne formy edukacji
3. Szkoła jako środowisko wychowawcze (b2 w 4 )
pojęcie środowiska wychowawczego
dynamika klasy szkolnej (struktura, normy, spoistość, konflikty)
grupy nieformalne w przestrzeni edukacyjnej
4. Prawne funkcjonowanie nauczyciela (B.2.W2., B.2.U2., B.2.U3.)
etyka zawodowa nauczyciela
zasady odpowiedzialności prawnej nauczyciela
organizacja bezpieczeństwa na terenie szkoły oraz w czasie wyjść poza szkołę
awans zawodowy nauczyciela
choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela
5. Poznawanie uczniów. (B.2.W1, B.2.W4., B.2.U5.)
Diagnoza pedagogiczna
metody diagnozy pedagogicznej
dokumenty prawne regulujące prowadzenie diagnozy pedagogicznej
formy wsparcia udzielane uczniom
instytucje współpracujące ze szkołą w zakresie diagnozy pedagogicznej
konstruowanie IPET
Aktywizujące (projekt grupowy), wykład
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny uzyskanej z ćwiczeń i wykładów
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
100 pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą / Alain Corneloup ; przekład Katarzyna Panfil. - Wyd. I. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018
Jak być dobrym wychowawcą : autoewaluacja pracy wychowawczej, asertywność nauczyciela, skuteczne kierowanie klasą / Marek Grondas [et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2012
Kryzys szkoły : co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców? / Jesper Juul ; [tł. Dariusz Syska]. - Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2018
Nauczyciel-tutor : prakseologiczna rekonstrukcja tutoringu szkolnego / Sławomir Krzychała. - Wyd. I. - Kraków : Impuls, 2018
Sukces wychowania : jak budować dobre relacje w grupie : poradnik dla nauczycieli, trenerów i pedagogów / Mariusz Rzeszotek. - Wyd. I. - Warszawa : Difin, 2018
Życie w szkolnej klasie : jak poprawić relacje i zapobiegać przemocy / Fabio Pasquale, Alfredo Cenini ; przekł. z j. wł. Anna Gogolin. - Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2018
Zdrowe kierowanie klasą : motywacja, komunikacja, dyscyplina / Raymond M. Nakamura; tł. Zofia Janowska. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2023 09:27)