SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu WF-Fiz-Ped
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie Studentów z pedagogiką jako nauką, osadzeniem pedagogiki w rzeczywistości edukacyjnej, środowiskami wychowawczymi, procesem diagnozy uczniów w przestrzeni edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat społecznego funkcjonowania człowieka 

Zakres tematyczny

1.      Wychowanie a rozwój (B.2.W3., B.2.K3.)

ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania

istota i funkcje procesu wychowania

2.      System oświaty ((B2 W1)

organizacja i funkcjonowanie systemu oświatowego w Polsce

podstawowe zagadnienia prawa oświatowego (Ustawa o systemie oświaty, Karta nauczyciela, awans zawodowy nauczyciela)

zagadnienia prawa wewnątrzszkolnego (statut szkoły, system oceniania, rada rodziców, rada pedagogiczna)

alternatywne formy edukacji

3.      Szkoła jako środowisko wychowawcze  (b2 w 4 )

pojęcie środowiska wychowawczego

dynamika klasy szkolnej (struktura, normy, spoistość, konflikty)

grupy nieformalne w przestrzeni edukacyjnej

4.      Prawne funkcjonowanie nauczyciela (B.2.W2., B.2.U2., B.2.U3.)

etyka zawodowa nauczyciela

zasady odpowiedzialności prawnej nauczyciela

organizacja bezpieczeństwa na terenie szkoły oraz w czasie wyjść poza szkołę

awans zawodowy nauczyciela

choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela

5.      Poznawanie uczniów. (B.2.W1, B.2.W4., B.2.U5.)

 Diagnoza pedagogiczna

metody diagnozy pedagogicznej

dokumenty prawne regulujące prowadzenie diagnozy pedagogicznej

formy wsparcia udzielane uczniom

instytucje współpracujące ze szkołą w zakresie diagnozy pedagogicznej 

konstruowanie IPET

Metody kształcenia

Aktywizujące (projekt grupowy), wykład

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach – odpowiedź merytoryczna na zadane pytanie wraz z odniesieniem się do literatury przedmiotu, własnymi przemyśleniami
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie   oceny uzyskanej z ćwiczeń i wykładów   

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

100 pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą / Alain Corneloup ; przekład Katarzyna Panfil. - Wyd. I. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018

Jak być dobrym wychowawcą : autoewaluacja pracy wychowawczej, asertywność nauczyciela, skuteczne kierowanie klasą / Marek Grondas [et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2012 

Kryzys szkoły : co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców? / Jesper Juul ; [tł. Dariusz Syska]. - Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2018

 Nauczyciel-tutor : prakseologiczna rekonstrukcja tutoringu szkolnego / Sławomir Krzychała. - Wyd. I. - Kraków : Impuls, 2018

 Sukces wychowania : jak budować dobre relacje w grupie : poradnik dla nauczycieli, trenerów i pedagogów / Mariusz Rzeszotek. - Wyd. I. - Warszawa : Difin, 2018 

Literatura uzupełniająca

Życie w szkolnej klasie : jak poprawić relacje i zapobiegać przemocy / Fabio Pasquale, Alfredo Cenini ; przekł. z j. wł. Anna Gogolin. - Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2018

Zdrowe kierowanie klasą : motywacja, komunikacja, dyscyplina / Raymond M. Nakamura; tł. Zofia Janowska. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2023 09:27)