SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Strategic Management - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Strategic Management
Kod przedmiotu 06.9-WM-ER-ZiIP-28_18
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek WM - oferta ERASMUS
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. inż. Justyna Patalas-Maliszewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The main objective of the course is to provide knowledge on the methods and tools of strategic analysis and the importance of formulation and implementation the development strategy in a  company.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Lecture:

L1:  The concept, origin and development of strategic management, stages of strategic management, strategic planning methodology.

L2: Document of the strategy.

L3: Balance Scorecard.

L4: Analysis of a further environment (the PEST method)

L5-L6: Analysis of the company's potentials (product life cycle, portfolio methods: McKinsey Matrix, Hofer's Matrix, BCG Matrix, SWOT analysis, strategic balance).

L7-L9: SWOT analysis, the process of formulation and implementation of  development strategies

Project:

P1-P2: Situation diagnosis: input state: description of the solution (product/company), basic description of the product/service, current markets/customers, current offer

P3:  Balance Scorecard – Customer.

P4:  Balance Scorecard – Competition.

P5-P6:  Report from the first part of the project - presentation

P7:  PEST method – political and environment analysis

P8-P9: PEST method – social and technological analysis

P10-P11: SWOT analysis. 

P12:  Formulation of  development strategy.

P13-P15:  Presentation of the strategy of introducing a new company/new product to the market

Metody kształcenia

Conventional lecture. Classes.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Lecture: graded credit

The rating is issued based on a written test covering the verification of the knowledge of the issues from the curriculum.

Class:  graded credit

Assessment: 50%L, 50% Class.

The rating is determined based on the results of the test - evaluation of skills related to the performance of exercise tasks.

Literatura podstawowa

  1. Jansson H., International Business Strategy in Complex Markets, 2nd edition, Linnaeus University, Sweden, 2020
  2. J. Patalas-Maliszewska, Managing Knowledge Workers - Value Assessment, Methods, and Application tools, Springer Verlag, 2013
  3. J.-C. Spender, Business Strategy: Managing Uncertainty, Opportunity, and Enterprise 1st Edition, Oxford University Press, 2014

Literatura uzupełniająca

  1. W. Chan Kim, R. Mauborgne, Blue Ocean Strategy, Expanded Edition: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition, Harvard Business Review Press, 2015
  2. G. Tovstiga, Strategy in Practice: A Practitioner's Guide to Strategic Thinking, 3rd Edition, Wiley, 2015
  3. S. Cummings, D. Angwin, Strategy Builder: How to Create and Communicate More Effective Strategies, Wiley, 2015

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Justyna Patalas-Maliszewska (ostatnia modyfikacja: 07-06-2023 10:37)