SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka Fizyki w szkole ponadpodstawowej - course description

General information
Course name Dydaktyka Fizyki w szkole ponadpodstawowej
Course ID WF-Fiz-DFSPP
Faculty Faculty of Physics and Astronomy
Field of study Physics
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Available in specialities Teaching physics
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Waldemar Grabowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki fizyki w nauczaniu w szkole ponadpodstawowej.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego, jak również z zakresu wiedzy ogólnej z fizyki.

Scope

  1. Ramowy plan kształcenia fizyki w szkole ponadpodstawowej. Wykazanie różnic między nauczaniem na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Struktura i znaczenie egzaminu maturalnego z fizyki. (D.1.W2., D.1.W10., D.1.W.11., D.1.W15, D.1.U1., D.1.K1., D.1.K9.)

  2. Warsztat pracy nauczyciela - kształtowanie umiejętności efektywnego dysponowania czasem oraz konieczności stałego samodoskonalenia.(D.1.W14.)

  3. Planowanie pracy dydaktycznej z uwzględnieniem umiejętności tworzenia scenariuszy i konspektów zajęć. (D.1.W2., D.1.W3.)

  4. Kształtowanie kompetencji kluczowych w rozwoju oraz codziennej pracy nauczyciela fizyki. (D.1.W2., D.1.W4., .D.1.W6., D.1.W9., D.1.U3., D.1.U7., D.1.K3.)

  5. Ewaluacja procesu kształcenia. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. (D.1.W14. )

  6. Umiejętność efektywnej pracy nad wielopłaszczyznowym rozwojem ucznia. Z uwzględnieniem indywidualizacją procesu nauczania. (D.1.W5., D.1.W6., D.1.W7., D.1.K1.)

  7. Poznawanie oraz rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Kształtowanie umiejętności dostosowywania podejmowanych działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Planowanie pracy ucznia zdolnego. (D.1.W6., D.1.W7.)

  8. Kształtowanie wśród uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz dbanie o rozwój ich zainteresowań poznawczych w nauce fizyki. (D.1.W7., D.1.W15.)

  9. Dbanie o rozwój indywidualizacji procesu kształcenia. Umiejętność efektywnego zainteresowania nauką fizyki wśród uczniów szkoły ponadpodstawowej z uwzględnieniem Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów szkoły podstawowej oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z zasobów Internetu. (D.1.W15., D.1.U7., D.1.K7. , D.1.K8.)

  10. Rozwijanie umiejętności poznawczych poprzez planowanie i wykonywanie doświadczeń. Wykorzystanie analizy błędów pomiarowych. (D.1.W5., D.1.W6.)

  11. Umiejętność zastosowania technologii informacyjnej w codziennej pracy nauczyciela. (D.1.W9., D.1.K4.)

  12. Współpraca nauczyciela z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów i środowiskiem szkolnym oraz pozaszkolnym. (D.1.W4., D.1.U6., D.1.K2.)

Teaching methods

Pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

- aktywność na zajęciach: 10 punktów

- udział w dyskusji: 5 punktów

- przygotowanie scenariusza i konspektu przykładowych zajęć: 10 punktów

- test wiedzy: 5 punktów

Recommended reading

[1] Program nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej.

[2] Dydaktyka fizyki, zagadnienia ogólne. Marian Głowacki

[3] Dydaktyka fizyki, zagadnienia wybrane. Jadwiga Salach

[4] Poradnik nauczyciela. pod red. Barbary Sagnowskiej

[5] G. Białkowski, Cele nauczania a program i system nauczania fizyki, [w:] Problemy dydaktyki fizyki, red. A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak-Lesz, Wyd. Atut, Czeszow-Wrocław 2013, s. 299-308.

[6] Metodyka nauczania fizyki w szkole średniej, red. K. Badziąg, PZWS, Warszawa 1973.

Further reading

[1] Podręczniki i zbiory zadań do nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej.

[2] Rozporządzenie MEN - podstawa programowa dla szkoły ponadpodstawowej.

[3] Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego.

[4] Czasopisma dydaktyczne.

Notes


Modified by dr Joanna Kalaga (last modification: 10-07-2023 14:02)