SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zastosowanie technik komputerowych w nauczaniu fizyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zastosowanie technik komputerowych w nauczaniu fizyki
Kod przedmiotu WFA-Fiz-ZTKwNF
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Kośmider
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobami wykorzystania szeroko pojętych technik komputerowych i środków audiowizualnych do nauczania fizyki w szkole. Współczesne techniki komputerowe nie tylko czynią nauczanie bardziej ciekawym i atrakcyjnym, ale umożliwiają lepsze zrozumienie poruszanych zagadnień oraz możliwości samokształcenia z wykorzystaniem animacji, symulacji, układów programowalnych i sztucznej inteligenci.

Wymagania wstępne

Umiejętność posługiwania się komputerem, tworzenie prezentacji, podstawy programowania.

Zakres tematyczny

1. Tworzenie prezentacji, podstawowe błędy których należy unikać, czym prezentacja powinna być, a czym nie.
2. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do zapisu, analizy i wizualizacji danych pomiarowych z przeprowadzanych eksperymentów.
3. Gry komputerowe - gry oparte na prawach fizyki, łamanie praw fizyki w grach
4. Symulacje komputerowe jako wirtualny eksperyment (pokaz, zrozumienie praw fizyki, projekt badawczy)
5. Narzędzie i biblioteki do wspomagające wykorzystanie technik komputerowych w nauczaniu fizyki
6. Nauczanie online oraz  e-learning, przygotowanie materiałów
7. Rasberry Pi w nauczaniu fizyki

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, laboratorium, projekt,  dyskusja, praca w grupie, burza mózgów, giełda pomysłów, design thinking

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium - pozytywna ocena wynikające z ocen uzyskanych w trakcie laboratoriów oraz ocen uzyskanych z prac do samodzielnej realizacji (np. prezentacja, konspekt lekcji, przygotowanie układu pomiarowego, zaplanowanie i przedstawienie wyników eksperymentu wirtualnego)

Wykład - przygotowanie prezentacji na wybrany temat związany nauczaniem fizyki w szkole (np. prezentacja dotycząca zagadnienia realizowanego w trakcie lekcji, prezentacja dotycząca popularyzacji fizyki, prezentacja dotyczące przeprowadzenia eksperymentu itp.)

Literatura podstawowa

Materiały dostępne w internecie

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Kośmider (ostatnia modyfikacja: 24-09-2023 19:24)