SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zastosowanie technik komputerowych w nauczaniu fizyki |
Kod przedmiotu | WFA-Fiz-ZTKwNF |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobami wykorzystania szeroko pojętych technik komputerowych i środków audiowizualnych do nauczania fizyki w szkole. Współczesne techniki komputerowe nie tylko czynią nauczanie bardziej ciekawym i atrakcyjnym, ale umożliwiają lepsze zrozumienie poruszanych zagadnień oraz możliwości samokształcenia z wykorzystaniem animacji, symulacji, układów programowalnych i sztucznej inteligenci.
Umiejętność posługiwania się komputerem, tworzenie prezentacji, podstawy programowania.
1. Tworzenie prezentacji, podstawowe błędy których należy unikać, czym prezentacja powinna być, a czym nie.
2. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do zapisu, analizy i wizualizacji danych pomiarowych z przeprowadzanych eksperymentów.
3. Gry komputerowe - gry oparte na prawach fizyki, łamanie praw fizyki w grach
4. Symulacje komputerowe jako wirtualny eksperyment (pokaz, zrozumienie praw fizyki, projekt badawczy)
5. Narzędzie i biblioteki do wspomagające wykorzystanie technik komputerowych w nauczaniu fizyki
6. Nauczanie online oraz e-learning, przygotowanie materiałów
7. Rasberry Pi w nauczaniu fizyki
Wykład konwencjonalny, laboratorium, projekt, dyskusja, praca w grupie, burza mózgów, giełda pomysłów, design thinking
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium - pozytywna ocena wynikające z ocen uzyskanych w trakcie laboratoriów oraz ocen uzyskanych z prac do samodzielnej realizacji (np. prezentacja, konspekt lekcji, przygotowanie układu pomiarowego, zaplanowanie i przedstawienie wyników eksperymentu wirtualnego)
Wykład - przygotowanie prezentacji na wybrany temat związany nauczaniem fizyki w szkole (np. prezentacja dotycząca zagadnienia realizowanego w trakcie lekcji, prezentacja dotycząca popularyzacji fizyki, prezentacja dotyczące przeprowadzenia eksperymentu itp.)
Materiały dostępne w internecie
Zmodyfikowane przez dr Marcin Kośmider (ostatnia modyfikacja: 24-09-2023 19:24)