SylabUZ

Generate PDF for this page

Śródroczna praktyka wychowawcza - course description

General information
Course name Śródroczna praktyka wychowawcza
Course ID 13,2-WFA-Fiz-ŚPW
Faculty Faculty of Physics and Astronomy
Field of study Physics
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Available in specialities Teaching physics
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Kalaga
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki wychowawczej jest zdobycie doświadczenia związanego z pracą wychowawczą nauczyciela-wychowawcy w szkole ponadpodstawowej i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego z rzeczywistością pedagogiczną. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.

Scope

Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

Zapoznanie się (B.3.W1., B.3.W2, , B.3.W3):

  • z dokumentacją i obiegiem dokumentów w szkole w tym z zasadami posługiwania się e-dziennikiem z uwzględnieniem przepisów RODO i bezpieczeństwa danych w internecie,
  • ze statutem szkoły wraz z załącznikami,
  • z regulaminami wewnętrznymi szkoły,
  • z teczką nauczyciela,
  • z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole.

Obserwowanie (B.3.U1., B.3.U2., B.3.U3., B.3.U4., B.3.U6.):

  • czynności wychowawczo-opiekuńczych podejmowanych przez nauczyciela-wychowawcę,
  • toku metodycznego zajęć wychowawczych, stosowanych metod i form pracy,
  • interakcji dorosły (nauczyciel-wychowawca) – dziecko (uczeń) oraz interakcji między uczniami,
  • procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń,
  • dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowania i postaw uczniów,
  • funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć wychowawczych poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • działań podejmowanych przez nauczyciela wychowawcę na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
  • pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas,
  • pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.

Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w (B.3.U5., B.3.U6., B.3.K1.):

  • planowaniu i przeprowadzaniu zajęć wychowawczych,
  • przygotowywaniu materiałów/pomocy dydaktycznych na zajęcia wychowawcze,
  • podejmowaniu działań opiekuńczo-wychowawczych na rzecz uczniów,
  • sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
  • prowadzenie dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w szkole ponadpodstawowej.

Pełnienie roli nauczyciela-wychowawcy poprzez (B.3.U5., B.3.U6., B.3.K1.):

  • planowanie zajęć wychowawczych, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
  • dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
  • organizację i prowadzenie zajęć wychowawczych w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
  • dostosowywanie sposobu komunikacji w toku zajęć wychowawczych do poziomu rozwoju uczniów,
  • dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • podejmowanie współpracy z innymi pracownikami szkoły - innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami pracującymi z dziećmi.

Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (B.3.U5., B.3.U6., B.3.K1.):

  • prowadzenie dokumentacji praktyki,
  • konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką
  • ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela wychowawcy (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
  • ocena przebiegu prowadzonych zajęć wychowawczych oraz podejmowanych czynności opiekuńczo-wychowawczych oraz realizacja zamierzonych celów,
  • konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych zajęć wychowawczych oraz czynności opiekuńczo-wychowawczych.

Teaching methods

Praktyka wychowawcza w szkole ponadpodstawowej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia studentowi praktyki jest przedstawienie przez niego Dziennika Praktyk, sprawozdania z praktyki, konspektów prowadzonych zajęć oraz pozytywnej opinii wystawionej przez zakład pracy.

Na ocenę praktyki składają się:

  1. opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),
  2. prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk (20%),
  3. konspekty prowadzonych zajęć wychowawczych oraz arkusze hospitacji zajęć (20%)
  4. terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (10%).

Recommended reading

  1. A. Konarzewska, Być (nie)zwykłym wychowawcą : scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2019.
  2. K. Białek, M. Goetz, A.K. Kiełczewska, M. Koniuszewska, I. Lutze, D. Pyrdoł, K. Raczyńska, M. Swędrowska, A. Synakiewicz, Pedagog w klasie : scenariusze zajęć na różne okazje, Fabryka Wiedzy, Warszawa 2020.
  3. A. Kiełczewska, A. Małkowska-Szkutnik, G. Pazura, N. Perek, M. Swędrowska, K. Topolska, Pedagog w klasie – scenariusze zajęć na różne okazje cz.2,  Wiedza i Praktyka sp. z o.o, Warszawa 2021.
  4. pod red. J. Bałachowicz, A. Rowicka, Nowoczesny wychowawca - tutor, mentor, coach, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, Warszawa 2013.

Further reading

  1. Strona internetowa WSiP:   www.wsip.pl/blog/tag/wychowawca/
    • www.wsip.pl/blog/tag/wychowawca/
    • www.wsip.pl/blog/pomysl-na-ciekawe-godziny-wychowawcze/
  2. Strona internetowa ZPE:
    • www.zpe.gov.pl/szukaj?query=godzina+wychowawcza

Notes


Modified by dr Joanna Kalaga (last modification: 03-07-2023 17:47)