Celem praktyki wychowawczej jest zdobycie doświadczenia związanego z pracą wychowawczą nauczyciela-wychowawcy w szkole ponadpodstawowej i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego z rzeczywistością pedagogiczną. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.
Prerequisites
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.
Scope
Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Zapoznanie się (B.3.W1., B.3.W2, , B.3.W3):
z dokumentacją i obiegiem dokumentów w szkole w tym z zasadami posługiwania się e-dziennikiem z uwzględnieniem przepisów RODO i bezpieczeństwa danych w internecie,
ze statutem szkoły wraz z załącznikami,
z regulaminami wewnętrznymi szkoły,
z teczką nauczyciela,
z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole.
czynności wychowawczo-opiekuńczych podejmowanych przez nauczyciela-wychowawcę,
toku metodycznego zajęć wychowawczych, stosowanych metod i form pracy,
interakcji dorosły (nauczyciel-wychowawca) – dziecko (uczeń) oraz interakcji między uczniami,
procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń,
dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowania i postaw uczniów,
funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć wychowawczych poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
działań podejmowanych przez nauczyciela wychowawcę na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas,
pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.
Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w (B.3.U5., B.3.U6., B.3.K1.):
planowaniu i przeprowadzaniu zajęć wychowawczych,
przygotowywaniu materiałów/pomocy dydaktycznych na zajęcia wychowawcze,
podejmowaniu działań opiekuńczo-wychowawczych na rzecz uczniów,
sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
prowadzenie dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w szkole ponadpodstawowej.
Pełnienie roli nauczyciela-wychowawcy poprzez (B.3.U5., B.3.U6., B.3.K1.):
planowanie zajęć wychowawczych, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
organizację i prowadzenie zajęć wychowawczych w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
dostosowywanie sposobu komunikacji w toku zajęć wychowawczych do poziomu rozwoju uczniów,
dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
podejmowanie współpracy z innymi pracownikami szkoły - innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami pracującymi z dziećmi.
Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (B.3.U5., B.3.U6., B.3.K1.):
prowadzenie dokumentacji praktyki,
konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką
ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela wychowawcy (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
ocena przebiegu prowadzonych zajęć wychowawczych oraz podejmowanych czynności opiekuńczo-wychowawczych oraz realizacja zamierzonych celów,
konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych zajęć wychowawczych oraz czynności opiekuńczo-wychowawczych.
Teaching methods
Praktyka wychowawcza w szkole ponadpodstawowej.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia studentowi praktyki jest przedstawienie przez niego Dziennika Praktyk, sprawozdania z praktyki, konspektów prowadzonych zajęć oraz pozytywnej opinii wystawionej przez zakład pracy.
Na ocenę praktyki składają się:
opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),
prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk (20%),
konspekty prowadzonych zajęć wychowawczych oraz arkusze hospitacji zajęć (20%)
terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (10%).
Recommended reading
A. Konarzewska, Być (nie)zwykłym wychowawcą : scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2019.
K. Białek, M. Goetz, A.K. Kiełczewska, M. Koniuszewska, I. Lutze, D. Pyrdoł, K. Raczyńska, M. Swędrowska, A. Synakiewicz, Pedagog w klasie : scenariusze zajęć na różne okazje, Fabryka Wiedzy, Warszawa 2020.
A. Kiełczewska, A. Małkowska-Szkutnik, G. Pazura, N. Perek, M. Swędrowska, K. Topolska, Pedagog w klasie – scenariusze zajęć na różne okazje cz.2, Wiedza i Praktyka sp. z o.o, Warszawa 2021.
pod red. J. Bałachowicz, A. Rowicka, Nowoczesny wychowawca - tutor, mentor, coach, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, Warszawa 2013.