SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Eksperyment fizyczny w praktyce szkolnej - szkoła ponadpodstawowa |
Kod przedmiotu | WFA-Fiz_EFwPSz-SPP |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z rolą eksperymentu w nauczaniu fizyki oraz przygotowanie do projektowania i wykonywania eksperymentów skorelowanych z podstawą programową dla III etapu edukacyjnego (szkoła ponadpodstawowa).
Podstawy fizyki I-IV, podstawy dydaktyki, dydaktyka fizyki.
Rola eksperymentu w nauczaniu fizyki w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W2., D.1.W7., D.1.U1.)
Analiza podstawy programowej dla III etapu edukacyjnego w aspekcie potrzeb i możliwości realizacji doświadczeń/eksperymentów wspomagających nauczanie fizyki w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W2., D.1.W5., D.1.U1.).
Klasyfikacja doświadczeń, dyskusja umiejscowienia konkretnych doświadczeń w procesie nauczania fizyki na III etapie edukacyjnym. (D.1.W5., D.1.W7., D.1.U7., D.1.K3., D.1.K5.).
Projektowanie, realizacja i omówienie doświadczeń z różnych działów fizyki - szkoła ponadpodstawowa. (D.1.W5., D.1.W7., D.1.U7., D.1.U5., D.1.K3., D.1.K5.).
Opis zamierzonych osiągnięć uczniów i sposoby ich kontroli. (D.1.W2., D.1.U1.).
Zajęcia odbywają się w formie laboratoryjnej, podczas których Studenci projektują, referują i przedstawiają eksperymenty na forum grupy, wyjaśniają ich przebieg w oparciu o znane im teorie i prawa fizyki oraz dyskutują możliwe rozwiązania.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na zaliczenie składa się:
Program nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej
Podręczniki do fizyki dla szkoły ponadpodstawowej.
Podstawa programowa dla III etapu edukacyjnego
Metodyka nauczania fizyki w szkole średniej, red. K. Badziąg, PZWS, Warszawa 1973.
Ćwiczenia praktyczne z fizyki - kurs średni, M. Halaunbrenner, WSiP, Warszawa 1982.
Domowe zadania doświadczalne z fizyki, J. Domański, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999.
Laboratorium fizyczne w domu,J. Gaj, WNT, Warszawa 1985.
Zbiór zadań doświadczalnych z fizyki - kurs średni, P. Łabuz, D. Tokar, B. Tokar, WSiP, Warszawa 1990.
G. Karwasz, A. Karbowski, K. Rochowicz, Dydaktyka fizyki z elementami dydaktyki ogólnej i dydaktyki astronomii, UMK, 2014
R. Błażejewski, 100 prostych doświadczeń z wodą i powietrzem, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne
Zmodyfikowane przez dr Joanna Kalaga (ostatnia modyfikacja: 10-07-2023 14:28)