SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Eksperyment fizyczny w praktyce szkolnej - szkoła ponadpodstawowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Eksperyment fizyczny w praktyce szkolnej - szkoła ponadpodstawowa
Kod przedmiotu WFA-Fiz_EFwPSz-SPP
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Kalaga
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z rolą eksperymentu w nauczaniu fizyki oraz przygotowanie do projektowania i wykonywania eksperymentów skorelowanych z podstawą programową dla III etapu edukacyjnego (szkoła ponadpodstawowa).

Wymagania wstępne

Podstawy fizyki I-IV, podstawy dydaktyki, dydaktyka fizyki.

Zakres tematyczny

  1. Rola eksperymentu w nauczaniu fizyki w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W2., D.1.W7., D.1.U1.)

  2. Analiza podstawy programowej dla III etapu edukacyjnego w aspekcie potrzeb i możliwości realizacji doświadczeń/eksperymentów wspomagających nauczanie fizyki w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W2., D.1.W5., D.1.U1.).

  3. Klasyfikacja doświadczeń, dyskusja umiejscowienia konkretnych doświadczeń w procesie nauczania fizyki na III etapie edukacyjnym. (D.1.W5., D.1.W7., D.1.U7., D.1.K3., D.1.K5.).

  4. Projektowanie, realizacja i omówienie doświadczeń z różnych działów fizyki - szkoła ponadpodstawowa. (D.1.W5., D.1.W7., D.1.U7., D.1.U5., D.1.K3., D.1.K5.).

  5. Opis zamierzonych osiągnięć uczniów i sposoby ich kontroli. (D.1.W2., D.1.U1.).

Metody kształcenia

Zajęcia odbywają się w formie laboratoryjnej, podczas których Studenci projektują, referują i przedstawiają eksperymenty na forum grupy, wyjaśniają ich przebieg w oparciu o znane im teorie i prawa fizyki oraz dyskutują możliwe rozwiązania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na zaliczenie składa się:

  • systematyczne przygotowanie i aktywny udział w zajęciach,
  • rozwiązywanie, realizacja praktyczna oraz prezentacja zadanych problemów,
  • udział w dyskusji.

Literatura podstawowa

  1. Program nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej

  2. Podręczniki do fizyki dla szkoły ponadpodstawowej.

  3. Podstawa programowa dla III etapu edukacyjnego

  4. Metodyka nauczania fizyki w szkole średniej, red. K. Badziąg, PZWS, Warszawa 1973.

  5. Ćwiczenia praktyczne z fizyki - kurs średni, M. Halaunbrenner, WSiP, Warszawa 1982.

  6. Domowe zadania doświadczalne z fizyki, J. Domański, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999.

  7. Laboratorium fizyczne w domu,J. Gaj, WNT, Warszawa 1985.

  8. Zbiór zadań doświadczalnych z fizyki - kurs średni, P. Łabuz, D. Tokar, B. Tokar, WSiP, Warszawa 1990.

Literatura uzupełniająca

  1. G. Karwasz, A. Karbowski, K. Rochowicz, Dydaktyka fizyki z elementami dydaktyki ogólnej i dydaktyki astronomii, UMK, 2014

  2. R. Błażejewski, 100 prostych doświadczeń z wodą i powietrzem, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Kalaga (ostatnia modyfikacja: 10-07-2023 14:28)