SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka śródroczna w szkole ponadpodstawowej - course description

General information
Course name Praktyka śródroczna w szkole ponadpodstawowej
Course ID WFA-Fiz-PŚwSPP
Faculty Faculty of Physics and Astronomy
Field of study Physics
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Available in specialities Teaching physics
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Kalaga
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki śródrocznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły ponadpodstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.

Scope

Obserwowanie (D.2.W1, D.2.W2, D.2.W3, D.2.U1):

  • czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów,
  • toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
  • interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko (uczeń) oraz interakcji między uczniami w toku lekcji,
  • procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
  • dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowania i postaw uczniów,
  • sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
  • sposobu oceniania uczniów,
  • sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
  • funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • działań podejmowanych przez nauczyciela na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
  • organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje).

 

Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w (D.2.U1, D.2.U2, D.2.U3, D.2.K1):

  • planowaniu i przeprowadzaniu lekcji;
  • organizowaniu pracy w grupach,
  • kontrolowaniu i ocenianiu uczniów;
  • przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
  • wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
  • podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • organizowaniu przestrzeni klasy;
  • sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa.

 

Pełnienie roli nauczyciela poprzez (D.2.U1, D.2.U2, D.2.U3, D.2.K1):

  • planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
  • dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
  • organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
  • wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
  • dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
  • diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
  • dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • podejmowanie współpracy z innymi pracownikami szkoły - innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami pracującymi z dziećmi.

 

Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (D.2.U1, D.2.U2, D.2.U3, D.2.K1):

  • prowadzenie dokumentacji praktyki,
  • konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką
  • ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
  • ocena przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacja zamierzonych celów,
  • konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji.

Teaching methods

Ćwiczenia praktyczne w szkole ponadpodstawowej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę praktyki składają się:

  1. opinia wraz z oceną wystawioną przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),

  2. prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk (20%),

  3. konspekty prowadzonych zajęć oraz arkusze hospitacji lekcji/zajęć (20%),

  4. terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (10%).

Recommended reading

  1. Podręczniki do fizyki dla szkół ponadpodstawowych.

  2. Programy i rozkłady materiału nauczania fizyki dla szkół ponadpodstawowych.

  3. Podstawa programowa dla III etapu edukacyjnego.

  4. Marian Głowacki, Dydaktyka fizyki, zagadnienia ogólne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Częstochowa 1994

  5. Jadwiga Salach, Dydaktyka fizyki, zagadnienia wybrane, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1986

Further reading

Notes


Modified by dr Joanna Kalaga (last modification: 22-06-2023 14:33)