SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychology - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychology
Kod przedmiotu 14.4-WK-MATEP-Ps-S22
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Mathematics
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Presentation of material from the field of Psychology necessary for the proper development and implementation educational and upbringing tasks working with children and youth, as well as for autonomous, reflective management of one's own development.

Wymagania wstępne

None

Zakres tematyczny

  1. Perception processes: biological foundations of perception, factors influencing perception. Social perception: stereotypes and forms of prejudice. (B.1.W1., B.1.K2.)
  2. Thinking and problem-solving: types of problems and strategies for solving them. (B.1.W1, B.1.K2.)
  3. Memory and learning: types of memory, conditions conducive to learning; involuntary learning (conditioning and modeling processes). (B.1.W1., B.1.W4., B.1.U5.)
  4. Intelligence. Factorial theories of intelligence. Theory of multiple intelligences. Talent and abilities theories. (B.1.W1., B.1.U5.)
  5. Temperament: temperament theories concerning children and adults; temperamental differences. (B.1.W1., B.1.K2.)
  6. Personality theories: The Big Five model of personality, personality from psychodynamic and humanistic perspectives. (B.1.W1., B.1.K1.).
  7. Stress: concept of stress and stressors; course of stress; stress coping styles. (B.1.W3., B.1.W5., B.1.U7.)
  8. Psychological development throughout human life: selected theories of personality development; factors conditioning development; development of cognitive structures; emotional-social development; moral development, development in the spiritual sphere; professional development; utilizing the knowledge of developmental psychology in a school situation. (B.1.W1., B.1.U1., B.1.K1.)
  9. Elements of Social Psychology: social communication, prosocial behaviour, aggression, psychology of conflict. (B.1.W3., B.1.U2., B.2.W4.)

Metody kształcenia

Lecture supported by multimedia presentation and film screenings.

Labs/Tutorials: guided text method, conversation, independent problem-solving, educational games, group work, presentations.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

The final grade consists of an evaluation of the prepared presentation (70%) and participation in discussions during the classes (30%).

Literatura podstawowa

Zimbardo, P.G., Gerrig. R.J. - Psychology and Life. Pearson Education Inc. 2010

 

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Modified Sławomir Piotr Baranowski, PhD. (last modification: 29-02-2024 17:27)


Zmodyfikowane przez dr Sławomir Piotr Baranowski (ostatnia modyfikacja: 04-03-2024 12:16)