SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Big band basics |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-P-BigBanBas-S22 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne |
Profil | - |
Rodzaj studiów | Program Erasmus pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
[1] Development of the ability of working with a large instrumental ensemble consisting of the following sections: trumpets, trombones, saxophones and the rhythm section. [2] Improving the skills as a jazz instrumentalist. Practicing sight-reading. [3] Becoming familiar with a repertoire including various styles. [4] Enabling the rehearsal of composition and arrangement works. [5] Acquiring skills of cooperation between the orchestra and a soloist.
Development of practical skills required for playing in an ensemble. The programme includes the basic performance problems of jazz orchestras: [1] Interpretation of works in the context of their style. [2] Work on the performance elements: rhythm, articulation, sound, intonation, technical fluency, style, harmony. [3] Development of the ability to use different articulation and dynamics as tutti, back ground, solli. [4] Shaping and smoothing the sound of the big band sections. [5] Basic problems of the pulse (swing); analysis of the division of quaver groups in case of various kinds of swing. [6] Improving the ability of improvisation based on the harmony of the works, using the „open form” in improvisation parts. [7] Use of typical effects for woodwind and brass instruments: shake, glissando, growl, sub tones. [8] Shaping the timbre in different registers and tempi. [9] Practicing sight-reading.
Among other things, the repertoire includes compositions and arrangements by:
Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Bardun, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda.
Work in a large group - the whole orchestra Work in small groups - in the big band sections
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
George Wiskirchen: DEVELOPMENTAL TECHNIQUES FOR THE JAZZ ENSEMBLE MUSICIANS , Berklee Press Publication 1961
DISCOVERY JAZZ COLLECTION, 15 SELECTIONS FOR DEVELOPING JAZZ ENSEMBLES/ HAL LEONARD CORPORATION
KUZMICH John Jr., BASH Lee, Instrumental Jazz Instruction, Parker Publishing Company, Inc. West Nyack, New York 1984
Sammy Nestico: THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co., Inc. 1993
Andy Jaffe: JAZZ HARMONY, Advance Music 1996
OLSZEWSKI Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 1, „Muzyk” Warszawa 1994.
OLSZEWSKI Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 2, „Muzyk” Warszawa 1994.
VIERA Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978. REMARKS:
This subject can be chosen as an optional subject together with Choir (1h a week).
Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 03-05-2024 10:43)