SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Introduction to orchestration/introduction to composition |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-P-IntrToOrch/IntrToCom-S22 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne |
Profil | - |
Rodzaj studiów | Program Erasmus pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
[1] Introduction to the basics of composing small music forms.
[2] Education in composition and arranging workshop in order to acquire the ability to create for various chamber instrumental compositions.
[3] Improving creative imagination, improving the original composer style.
[4] Techniques and composing trends in 20th-century artistic music.
[5] Review of music literature documenting the development of 20th century composing techniques.
[6] Basic software tools used for composition, arrangement and music production using a computer.
Knowledge and skills in the field of jazz harmony. Knowledge of the achievements of outstanding jazz music creators in the field of composition and arrangement.
- Creating small instrumental or vocal-instrumental forms: a song with the AA1 or ABA form for solo voice and jazz rhythm section (piano, double bass, percussion);
- Basics of arrangement: song form, choice of key, tempo, style. Issues related to notation, voting, dynamics, articulation and modulation;
- Saxophones: transpositions, registers, expression possibilities, harmonizing melodies in concentrated, semi-open and extensive systems;
- Creating small instrumental forms using two wind instruments and a jazz rhythm section;
- Creating small instrumental forms using three wind instruments and a jazz rhythm section; - Creating small instrumental forms using four wind instruments and a jazz rhythm section.
Lecture, exercises, score analysis.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Presentation of at least three author's works for evaluation: composition or arrangement.
1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;
2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;
3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;
4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;
5. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.
6. M. Rimski – Korsakow, ZASADY INSTRUMENTACJI, PWM
7. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;
8. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;
9. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;
10. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;
11. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;
12. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.
1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music
2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall
3. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków
4. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków
5. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition
6. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM
7. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998
8. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003
9. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
11. Ch. B. Rae, MIZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996
Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.
Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 03-05-2024 10:43)