SylabUZ

Generate PDF for this page

Kierowanie małą firmą - course description

General information
Course name Kierowanie małą firmą
Course ID 01.0-WB-TŻŻCD-Kmf-S23
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Technologia żywności i żywienie człowieka
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester summer term 2024/2025
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • doc. dr inż. Izabela Wojewoda
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów o przedsiębiorczości, znaczeniu małej firmy we współczesnej gospodarce, a w szczególności o prowadzeniu małej działalności gospodarczej i sposobie kierowania małą firmą w aspektach: ekonomicznym, finansowym, organizacyjno - zarządczym, marketingowym.

Prerequisites

Znajomość pojęć ekonomicznych, wiedza z zakresu organizacji i zarządzania oraz marketingu.

Scope

Treści programowe:

Wykłady:

  1. Poszerzona definicja małej firmy (Zalecenie Komisji 2003/361/WE)
  2. Transfer technologii w małym i średnim przedsiębiorstwie.
  3. Mała firma wspierana przez PE i programy EU.
  4. Instytucjonalne otoczenie biznesu.
  5. Modele biznesowe małych i średnich przedsiębiorstw.
  6. Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu
  7. Marketing małej firmy. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Internecie.
  8. Zarządzanie w małym przedsiębiorstwie.
  9. Innowacyjne przedsiębiorstwo a innowacje w przedsiębiorstwie.

Ćwiczenia:

  1. Określenie wielkości przedsiębiorstwa - analiza przypadków (Zalecenie Komisji 2003/361/WE)
  2. Projekt unijny na MŚP - studium przypadku.
  3. Modelowanie biznesu a wsparcie JOBów.
  4. Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu - przygotowanie dokumentacji finansowej.
  5. Projekt marketingowy / zarządzania / wdrożenia innowacji w małym przedsiębiorstwie.

Teaching methods

Metody podające:

  • wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
  • wykład problemowy

Metody poszukujące:

  • sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji organizacji;
  • ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków, przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej dz.g., przeprowadzenie identyfikacji MŚP, przygotowanie przykładowego wniosku o dofinansowanie

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę końcową składają się:

  • opracowanie biznes planu dla wybranego przedsiębiorstwa lub planu finansowego przedsięwzięcia biznesowego, z uwzględnieniem różnych form finansowania
  • zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności, pytania zamknięte i otwarte, max liczba punktów 25 - ocena bdb, zaliczenie - min 15 pkt.)
  • obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach, wypowiedzi ustne

Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego, w 40% z oceny z projektu, w 10% z oceny aktywności (obecność, udział w dyskusjach)

Recommended reading

  1. Harvard Business Review. Podręcznik przedsiębiorcy, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018.
  2. Pawłowski A., Wolska H. (red.): Przedsiębiorcy i ich działalność. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2019.
  3. Ropęga J., Lisowska R. (red. naukowa): Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
  4. Sojak S. (red. nauk.): Założyć firmę i nie zbankrutować: studia przypadków, Difin, Warszawa 2010.
  5. Zachariasz K.: Jak założyć i rozwinąć własną firmę?, Edgard, Warszawa 2013.

Further reading

  1. Piecuch T.: Przedsiębiorczość: podstawy teoretyczne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
  2. Samborska A., Sowula S.: Jak założyć firmę i prowadzić działalność gospodarczą? Wyd. Edicon, Poznań 2018.
  3. Szlęzak-Matusewicz J., Felis P.: Finansowanie przedsiębiorstwa: ujęcie teoretyczno - praktyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Notes


Modified by dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (last modification: 11-04-2024 15:58)