SylabUZ

Generate PDF for this page

Projektowanie produktów spożywczych - course description

General information
Course name Projektowanie produktów spożywczych
Course ID 01.0-WB-TŻŻCD-Ppr-S23
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Technologia żywności i żywienie człowieka
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester summer term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Available in specialities Projektowanie żywności prozdrowotnej
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Jarosław Kliks
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami projektowania produktów spożywczych, w tym z metodami oceny potrzeb konsumentów oraz formułowania i weryfikacji kryteriów zgodności produktów z potrzebami konsumenta.

Prerequisites

Znajomość ogólnej technologii żywności oraz technologii przetwórstwa spożywczego surowców roślinnych oraz zwierzęcych.

Scope

Wykłady:

  1. Proces projektowania jako narzędzie w branży spożywczej.
  2. Analiza potrzeb konsumentów w kontekście projektowania produktów spożywczych.
  3. Tworzenie profilu konsumenta dla produktów spożywczych.
  4. Wpływ procesów technologicznych na właściwości sensoryczne produktu spożywczego.
  5. Metody testowania jakości sensorycznej produktów spożywczych.
  6. Projektowanie opakowań produktów spożywczych.
  7. Wpływ kosztów produkcji na projektowanie produktów spożywczych.
  8. Projektowanie produktów spożywczych pod kątem procesów produkcyjnych.
  9. Projektowanie produktów spożywczych dla różnych grup wiekowych.
  10. Projektowanie produktów spożywczych dla osób z nietolerancją pokarmową.
  11. Projektowanie produktów spożywczych o obniżonej zawartości cukru, soli i tłuszczu.
  12. Projektowanie produktów spożywczych dla sportowców i aktywnych fizycznie osób.
  13. Projektowanie produktów spożywczych dla gastronomii i cateringu.
  14. Wpływ trendów żywieniowych na projektowanie produktów spożywczych.
  15. Prezentacja projektu produktu spożywczego w kontekście sprzedaży i marketingu.

Laboratorium:

  1. Analiza rynku i wybór segmentu docelowego dla nowego produktu spożywczego.
  2. Opracowanie koncepcji nowego produktu spożywczego i przygotowanie opisu koncepcji.
  3. Przeprowadzenie badań sensorycznych produktu i wybór optymalnej receptury.
  4. Projektowanie opakowania dla nowego produktu spożywczego.
  5. Opracowanie planu marketingowego dla nowego produktu spożywczego.
  6. Projektowanie linii produkcyjnej dla nowego produktu spożywczego.
  7. Przeprowadzenie analizy kosztów i ustalenie optymalnej ceny detalicznej dla nowego produktu spożywczego.
  8. Przygotowanie kilku wariantów prototypów produktu spożywczego i przeprowadzenie testów sensorycznych w warunkach laboratoryjnych.
  9. Przygotowanie i obrona projektu.

Teaching methods

Metody podające: wykład problemowy.

Metody poszukujące: laboratoryjna, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Do egzaminu końcowego może przystąpić student, który uzyskał pozytywną oceną z ćwiczeń.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest  złożenie projektu produktu spożywczego oraz uzyskanie pozytywnej (min. 50% możliwych do uzyskania punktów) oceny za projekt. Podczas oceny projektu brane są pod uwagę kluczowe elementy projektu takie, jak: analiza rynku, opis grupy odbiorców docelowych, opracowanie koncepcji produktu, projekt linii produkcyjnej oraz koncepcja technologii, obliczenia inżynierskie, przygotowanie prototypu.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego w formie pisemnej z części wykładowej.

Ocena końcowa z przedmiotu jest obliczana jako średnia z ocen końcowych z ćwiczeń oraz wykładów.

Recommended reading

  1. Nowak W., Technologia żywności. Podstawy procesów i produktów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
  2. Mazur J., Smoluk-Sikorska M., Marketing żywnościowy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
  3. Mizgier J., Nowak A., Zarządzanie produkcją w przemyśle spożywczym. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008.
  4. Sadowska, A., Projektowanie produktów spożywczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszaw 2018.

Further reading

  1. Mikulski T., Ceglińska A. (2016). Technologie w przemyśle spożywczym. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
  2. Stępień K., Konieczka P. (2018). Nowe trendy w projektowaniu produktów spożywczych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania, Warszawa 2018.
  3. Zięba M., Kowalska M., Innowacje w produkcji i projektowaniu żywności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019.

Notes


Modified by dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (last modification: 11-04-2024 17:13)