SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Game Theory in Economics - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Game Theory in Economics
Kod przedmiotu 11.1-WK-MATED-GTE-S22
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Mathematics
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Mathematics and computer science in economics
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zbigniew Świtalski, prof. UZ
  • dr hab. inż. Łukasz Balbus, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The students get acquainted with the preliminaries of game theory and examples of its application.

 

Wymagania wstępne

Basic course of linear algebra, mathematical analysis and probability theory.

Zakres tematyczny

  1. The importance of game theory in economics and social studies.   Mathematical models in game theory. The genesis and origins of contemporary game theory. (2 hours).
  2. Extensive form games. Economic examples (4 hours).
  3. Definition of strategy in the game. Normal form (matrix) game. Two person zero-sum games (2 hours).
  4. Classical normal form games. Prisoniers dillemma, volunteer's dilemma, ultimatum game (2 hours).
  5. Domination, mixed strategies and Nash equilibrium. The theorem of Nash on the existence of equilibria in mixed strategies. Pareto optima (4 hours).
  6. Max-min and min-max strategies in zero-sum games. Saddle points (4 hours).
  7. Creating coalitions through cooperative games.(4 hours).
  8. Dynamic games (2 hours).
  9. Application of game theory in economics. Competition models in duopoly and oligopoly. Cournota, Bertrand and Stackelberg model (6 hours).

Metody kształcenia

The teaching methods include conventional lectures, solving math problems on the blackboard supported by the teacher, discussion among the group on methods of solving problems, and individual consultations.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

A positive evaluation of the class is a prerequisite for passing the exam. The evaluation of the course consists of the assessment of the class (40%) and the evaluation of the exam (60%). The prerequisite to passing the course is a positive evaluation of the exam.   

 

Literatura podstawowa

  1. G. Owen, Game Theory, Emerald Publishing, 2013.
  2. J. Watson, Strategy: An Introduction to Game Theory Third Edition, W. W. Norton & Company, 2013.
  3. P. D. Straffin, Game Theory and Strategy,  American Mathematical Society, 2023.

Literatura uzupełniająca

  1. H.R.Varian,  Microeconomic Analysis (3rd Revised edition), W.W. Norton & Company 1992.
  2. W.F.Samuelson, S.G.Marks, Managerial economics, Wiley, 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Sylwestrzak-Maślanka (ostatnia modyfikacja: 10-04-2024 16:08)