SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Multidimensional Data Analysis |
Kod przedmiotu | 11.5-WK-DEED-MDA-S22 |
Wydział | Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii |
Kierunek | Data Engineering |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | Modelling and data analysis |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Introducing the student to selected methods of multivariate data analysis and tools for performing statistical calculations.
Statistical data analysis, econometric model analysis.
Lecture/Laboratory:
1. Presentation of selected topics in multivariate analysis.
- Regression analysis.
- Analysis of variance.
- Discriminant analysis.
- Cluster analysis.
- Factor analysis.
2. Using a selected statistical package to conduct necessary statistical analyses.
Lecture: traditional and problem-based; available electronically.
Laboratory: solving tasks and performing statistical analyses on both hypothetical and real data using a selected statistical package; discussion about the analyses conducted and their application in selected fields.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratory sessions include quizzes with tasks of varying difficulty levels to assess if students have achieved the learning outcomes at a minimum level.
Lecture involves a written exam.
To be eligible for the exam, students must first pass the laboratory part by achieving at least 50% of the maximum total points from two written quizzes. Passing the course requires a positive grade from the exam. The final course grade is composed of the laboratory grade (60%) and the lecture grade (40%).
1. T. Górecki, Podstawy statystyki z przykładami w R, BTC, Legionowo, 2011.
2. red. naukowa M. Walesiak, E. Gatnar, Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R, PWN Warszawa 2009.
3. J. Ćwik, J. Koronacki, Statystyczne systemy uczące się, WNT, 2005.
4. E. Frątczak, E. Gołata, T. Klimanek, A. Ptak-Chmielewska, M. Pęczkowski, Wielowymiarowa analiza statystyczna, Oficyna Wydawnicza SGH, 2009
Zmodyfikowane przez dr Maciej Niedziela (ostatnia modyfikacja: 11-04-2024 16:05)