SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programowanie komputerów 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programowanie komputerów 1
Kod przedmiotu 11.3-WK-IiEP-PK1-W-S14_pNadGenAOBCW
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Florian Fabiś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie umiejętności pisania prostych programów z wykorzystaniem podstawowych struktur danych, z zachowaniem zasad programowania strukturalnego. Zdobycie przez studenta wiedzy
 i umiejętności w zakresie podstaw analizy algorytmów.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Paradygmat programowania strukturalnego. Struktura programu.
  2. Pojęcia podprogramów i modułów.
  3. Zasady tworzenia identyfikatorów.
  4. Standardowe typy proste: całkowite, rzeczywiste, logiczny, znakowe, łańcuchowy.
  5. Deklaracje zmiennych. Instrukcja przypisania. Instrukcje wejścia-wyjścia.
  6. Definiowanie własnych typów: wyliczeniowych, okrojonych, zbiorowy i rekordowych.
  7. Procedury i funkcje: definicje, zmienne lokalne i globalne, przekazywanie parametrów przez zmienną, wartość i stałą.
  8. Pętle i instrukcje warunkowe. Tablice statyczne i dynamiczne.
  9. Algorytmy sortowania i selekcji. Przetwarzanie łańcuchów.
  10. Obsługa plików amorficznych, tekstowych i o określonym typie danych.
  11. Własności algorytmów. Złożoność obliczeniowa algorytmów.

Laboratorium

  1. Zapoznanie studentów z środowiskiem programistycznym. Pisanie i uruchamianie: prostych programów z instrukcjami przypisania oraz wejścia-wyjścia, zawierające instrukcje warunkowe i iteracyjne.
  2. Stosowanie funkcji i procedur w programach. Przetwarzanie tablic jednowymiarowych i dwuwymiarowych, statycznych i dynamicznych. Pisanie programów wykorzystujących rekordy i tablice z rekordami.
  3. Stosowanie w programach algorytmów sortowania i selekcji. Operacje na łańcuchach znaków. Debugowanie: śledzenie krok po kroku instrukcji programu i podglądanie wartości zmiennych.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwersatoryjny

Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej – pisanie i uruchamianie samodzielnie napisanych programów oraz ich analiza.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1.      L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter : Algorytmy i struktury danych, WNT, W-wa 1996.

2.      K. Koleśnik: Wstęp do programowania z przykładami w Turbo Pascalu, Helion, 1999.

3.      W. Kwasowiec: Wprowadzenie do Object Pascal i Delphi, MIKOM, 2002.

4.      Sielicki (pod red.): Laboratorium programowania w języku Pascal, Pol. Wr., Wrocław 1996.

Literatura uzupełniająca

1.        T.H. Cormen, Ch.E. Leiserson, R.L. Rivest: Wprowadzenie do algorytmów, WNT, 1997.

2.        M. Szmit: Delphi, Helion, 2006

3.        P. Wróblewski: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, wyd. II popr., Helion, 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Janusz Jabłoński (ostatnia modyfikacja: 30-09-2016 11:43)