SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programowanie komputerów 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programowanie komputerów 2
Kod przedmiotu 11.3-WK-IiEP-PK2-W-S14_pNadGen3JVWA
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Florian Fabiś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie umiejętności pisania programów z wykorzystaniem złożonych struktur danych. Umiejętność implementacji w programach algorytmów sortowania, selekcji i wyszukiwania. Znajomość w zakresie podstawowym problemu NP-zupełnosci (klasy P, NP, NP-zupełne). Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami programowania zorientowanego obiektowego.

Wymagania wstępne

Programowanie komputerów 1.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Zmienne dynamiczne: definicje, procedury tworzenia i usuwania zmiennych dynamicznych.
  2. Operacje określone na elementach typu wskaźnikowego, listy, stosy, kolejki, drzewa oraz grafy.
  3. Klasy złożoności obliczeniowej problemów decyzyjnych: P, NP, NP-zupełne.
  4. Podstawowe pojęcia z programowania obiektowego: obiekt, metoda, dziedziczenie, hermetyzacja, polimorfizm.

Laboratorium

  1. Pisanie programu wykorzystującego pliki.
  2. Pisanie i uruchamianie programów zawierających algorytmy sortowania i selekcji.
  3. Analiza złożoności obliczeniowej i pamięciowej stosowanych algorytmów.
  4. Stosowanie w programach prostych zmiennych dynamicznych oraz złożonych dynamicznych struktur danych reprezentujących: stosy, kolejki, listy.
  5. Tworzenie prostych klas i pisanie prostych programów wykorzystujących stworzone klasy.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwersatoryjny

Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej – pisanie i uruchamianie samodzielnie napisanych programów oraz analiza tych programów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład. Egzamin weryfikujący efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Egzamin składa się z dwóch części, pisemnej i ustnej. Warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej. Uzyskanie 50% punktów z części pisemnej gwarantuje uzyskanie pozytywnej oceny.

Laboratorium. Ocena końcowa  jest wystawiana na podstawie punktów uzyskanych na zajęciach. Punkty uzyskuje się za napisane na zajęciach sprawdziany, aktywność na zajęciach.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) oraz ocena z egzaminu (50%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu

Literatura podstawowa

1.      L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter: Algorytmy i struktury danych, WNT, 2006.

2.      N. Wirth: Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, W-wa 1989.

3.      W. Kwasowiec: Wprowadzenie do Object Pascal i Delhi, Mikom, 2002.

4.      Sielicki (pod red.) : Laboratorium programowania w języku Pascal, Wrocław 1996.

5.      P. Coad, E. Yourdon: Analiza obiektowa, ReadMe, Warszawa 1994.

Literatura uzupełniająca

1.      T.H. Cormen, Ch.E. Leiserson, R.L. Rivest: Wprowadzenie do algorytmów, WNT, 2004.

2.      M. Szmit: Delhi, Helion, 2006.

3.      P. Wróblewski: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion, 2003.

4.      G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson, UML: przewodnik użytkownika, WNT, 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Janusz Jabłoński (ostatnia modyfikacja: 30-09-2016 14:19)