SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia
Kod przedmiotu 14.4-WK-IiEP-Ps-W-S14_pNadGen07S5Q
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Prezentacja materiału z zakresu psychologii, niezbędnego dla prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w pracy z dziećmi i młodzieżą, a także dla samodzielnego, refleksyjnego kierowania własnym rozwojem.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

1.      Procesy spostrzegania: biologiczne podstawy spostrzegania, czynniki wpływające na spostrzeganie. Spostrzeganie społeczne: stereotypy i uprzedzenia.

2.      Myślenie i rozwiązywanie problemów: rodzaje problemów i strategie ich rozwiązywania.

3.      Pamięć i uczenie się: rodzaje pamięci, warunki sprzyjające uczeniu się; mimowolne uczenie się (procesy warunkowania i modelowania).

4.      Inteligencja. Czynnikowe teorie inteligencji. Teoria wielu inteligencji. Teorie zdolności.

5.      Temperament: teorie temperamentu dotyczące dzieci i dorosłych; różnice temperamentalne.

6.      Czynnikowa teoria osobowości: Pięcioczynnikowy Model Osobowości.

7.      Stres: pojęcie stresu i stresorów; przebieg stresu; style radzenia sobie ze stresem.

8.      Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia: wybrane teorie rozwoju osobowości; czynniki warunkujące rozwój; rozwój struktur poznawczych; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny i rozwój w sferze duchowej; rozwój zawodowy; wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii rozwoju w sytuacji szkolnej.

9.      Elementy psychologii społecznej: komunikowanie społeczne, zachowania prospołeczne, agresja, psychologia konfliktu.

10.    Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych.

11.    Psychopatologia – co jest a co nie jest zaburzeniem ADHD, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości, zaburzenia mowy, zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, upośledzenie umysłowe.

Metody kształcenia

Wykład wspierany prezentacją multimedialną i prezentacją filmów.

Ćwiczenia: metoda tekstu przewodniego, konwersacja, samodzielne rozwiązywanie problemów, gry dydaktyczne, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: na ocenę z ćwiczeń składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (70%) oraz aktywność podczas ćwiczeń, pozwalająca ocenić stopień osiągnięcia przez studenta odpowiednich umiejętności i kompetencji (30%).

Wykłady: pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

1.    Zimbardo Ph., Gerrig R. (2006), Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca

1.    Meyer R. (2003), Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Janusz Jabłoński (ostatnia modyfikacja: 03-10-2016 16:47)