SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy metodyczne prowadzenia zajęć |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BEM/IP-T-04_15W_pNadGenNA7HF |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Budowa i eksploatacja maszyn / Inżynieria produkcji |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą, założeniami i współczesnymi strategiami metodycznymi prowadzenia zajęć.
Brak wymagań.
1. Typy zajęć edukacyjnych a struktura jednostki metodycznej. Strategie projektowania i realizacji zajęć: 1) podających a uczenie się przez przyswajanie; 2) problemowych a uczenie się przez odkrywanie – dziedzina poznawcza (myślenie, twórczość); 2) ćwiczeniowych a uczenie się przez działanie – dziedzina praktyczna (umiejętności „operacyjne” teoretyczne i praktyczne); 4) eksponujących a uczenie się przez przeżywanie – dziedzina emocjonalna (uczucia, wola, motywacja; postawy).
2. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności – efekty kształcenia. Taksonomia celów edukacyjnych a kryteria oceniania wiadomości, umiejętności i postaw. Operacjonalizacja celów sfery poznawczej. Korelacja pomiędzy edukacyjnymi wartościami i celami a treściami, zasadami, metodami, środkami dydaktycznymi i formami organizacyjnymi pracy.
3. Projektowanie i wykorzystywanie nowoczesnych mediów edukacyjnych – narzędzi kognitywnych i metod technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT) – wspomagających nauczanie i uczenie się. Podstawy uczenia się za pośrednictwem narzędzi ICT w kontekście założeń kognitywizmu, konstruktywizmu i konektywizmu.
4. Indywidualne i społeczno-prawne problemy (samo)rozwoju zawodowego i naukowego. Edukacja formalna i pozaformalna a stymulowanie całożyciowego (ustawicznego) uczenia się.
Zajęcia podające i eksponujące (wykład informacyjny, pogadanka, opis, pokaz, demonstracja, film) oraz aktywizujące (wykład/ dyskusja problemowa, burza mózgów, metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę wykładu odbywa się na podstawie sprawdzianów wiadomości i umiejętności (pisemnych i/lub ustnych) oraz ocenionych projektów (scenariuszy/ konspektów zajęć wraz z obudową medialną).
Zmodyfikowane przez dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-10-2016 20:41)