SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kierowanie w systemach bezpieczeństwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kierowanie w systemach bezpieczeństwa
Kod przedmiotu 14.1-WZ-ZarzP-KSB-Ć-S14_pNadGenUAKY1
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Grzegorz Nakielski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem prowadzącego jest przekazanie wiedzy z zakresu istoty kierowania (dowodzenia) w systemach bezpieczeństwa narodowego oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

Wykład: istota dowodzenia – terminologia i definicje; kierowanie, współczesne kierowanie wojskami; funkcje dowodzenia; cykle działań zorganizowanych w procesie dowodzenia; proces decyzyjny w dowodzeniu, procedury dowodzenia.

Ćwiczenia: organizacja dowodzenia w czasie pokoju, akcji, kryzysu; struktura systemów dowodzenia; sztaby (zespoły funkcjonalne) w procesie dowodzenia; techniczne środki dowodzenia; informatyczne wspomaganie procesów dowodzenia, kierowanie w zarządzaniu kryzysowym; dowodzenie zespołami (zgrupowaniami) zadaniowymi w czasie akcji, operacji, rola i zadania kierownika w organizacji zhierarchizowanej rola, zadania i styl pracy współczesnego dowódcy decyzja i decydowanie.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny (w zależności od prezentowanego tematu).

Ćwiczenia: praca indywidualna, praca z książką, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, dyskusja, klasyczna metoda problemowa, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: Zaliczenie – (K_W14), forma pisemna, kolokwium zaliczeniowe odpowiedź studenta na trzy pytania wybrane przez prowadzącego sformułowane w oparciu o prezentowane podczas wykładu treści teoretyczne i problemowe – lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem; pytania otwarte z progami punktowymi. Każde z pytań jest oceniane w skali od 5(odpowiedź wyczerpująca) do 2 (brak znajomości tematu), ocena końcowa jest wynikiem średniej arytmetycznej z trzech ocen. Progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium: 16-18 punktów-3,0; 19-20 punktów-3,5; 21-23 punkty-4,0; 2,24-27 punktów-4,5; 28-30 punktów-5,0.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną, ocena na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (K_U04; K_K02) (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (K_K01), (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.), a także z wystąpienia autoprezentacyjnego – (K_U04), ocenianego w skali 0,1 do 0,4 (w zależności od stopnia atrakcyjności wystąpienia mierzonego oceną opartą na wcześniej podanych kryteriach poprawnego wystąpienia publicznego). Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (K_W01),(test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności i wystąpienia. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

Literatura podstawowa

1. Kręcikij J., i Wołejszo J., Podstawy dowodzenia, AON, Warszawa 2007.

2. Michniak J., Dowodzenie i łączność AON, Warszawa 2005.

3. Kręcikij J., Współczesne kierowanie wojskami – proces dowodzenia, AON, Warszawa 2002.

4. Flanek Cz., Elementy teorii podejmowania decyzji. - Koszalin: Wydaw. Centrum Szkolenia Obrony Przeciwlotniczej, 2000.

Literatura uzupełniająca

1. Janczak J., Środki dowodzenia, AON, Warszawa 2003.

2. Dela P., Wsparcie informatyczne procesu dowodzenia, AON Warszawa 2004.

3. Flanek Cz., DOWODZENIE - teoria i praktyka: (wybrane problemy) - Warszawa: AON, 1999.

4. Frącik K., Elementy Dowodzenia i Koordynacji Działań, AON, 2009.

Uwagi

Prowadzący zajęcia korzysta także z materiałów własnych oraz źródeł internetowych.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 18:18)