SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy grafiki warsztatowej |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-GrafP-GRWA-Ć-S14_pNadGenCDG19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest:
1. uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu grafiki:
- warsztatowej ( poznanie wszystkich artystycznych technik graficznych:wklęsłodruku i wypukłodruku, sitodruku, druku płaskiego,
- grafiki cyfrowej.
2. opanowanie podstawowych umiejętności wykonania matrycy i uzyskania odbitki
(w przypadku grafiki cyfrowej - praca z matrycą cyfrową, podstawy edycji i cyfrowego przetwarzania obrazu, podstawy przygotowania pliku do druku, rodzaje druku i podłoży stosowanych w technikach druku cyfrowego)
3. poznawanie i świadome wykorzystywanie charakterystycznych dla każdej z poszczególnych w/w technik, cech środków wyrazu artystycznego,
4. rozbudzenie wrażliwości plastycznej,
5. inicjowanie własnych procesów kreacji artystycznej.
Studenci są podzieleni na grupy i mają jeden semestr na zapoznanie się z konkretną techniką graficzną. Po zaliczeniu podstaw grafiki warsztatowej kontynuują naukę w wybranych :
- Pracowniach grafiki warsztatowej,
- lub/i w Pracowni druku cyfrowego i grafiki przestrzennej
(szczegóły patrz /Uwagi)
Studenci przedstawiają prace wykonane w innych pracowniach ( np. rysunkowych, malarskich, fotograficznych ) lub inne własne realizacje wykonane w dowolnych technikach poza pracownią. Ma to na celu poznanie studenta, jego predyspozycji i zainteresowań.
Zajęcia wprowadzają studentów w podstawowe zasady rządzące sztuką graficzną.
Ćwiczenia zapoznają studentów z technikami i właściwościami druku:
- wklęsłego jak sucha igła, akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk z możliwością łączenia ze sobą wymienionych technik,
- wypukłego ( linoryt, drzeworyt, drzeworyt sztorcowy ),
- płaskiego (litografii i sitodruku)
- druku cyfrowego.
W przypadku technik warsztatowych ogromną rolę odgrywa nauka technologii druku. Uświadamianie, że druk w grafice artystycznej nie musi być czynnością mechaniczną i może stanowić element artystycznej kreacji. Program zakłada także swobodę i samodzielność poszukiwań.
Studenci pogłębiają wiedzę technologiczną, eksperymentują, mają możliwość łączenia technik i przygotowywania autorskich matryc.
Realizacja zadań odbywa się w oparciu o projekty skonsultowane i zaakceptowane przez prowadzącego pracownię. Zakres ćwiczeń i tematów związany jest z rokiem studiów i uzależniony od indywidualnych predyspozycji studenta.
Zajęcia mają formę ćwiczeń.
Studenci zapoznają się z założeniami- problematyką konkretnej pracowni i realizowanych tematów - ćwiczeń.
Zadania mają charakter praktyczny. Studenci realizują grafiki w oparciu o (2-3) tematy zaproponowane przez prowadzących pracownię. W uzasadnionych przypadkach realizują własne propozycje tematyczne. Po zaakceptowaniu projektu wybierana jest technika, metoda realizacji i sposób drukowania.
Korekty, konsultacje, dyskusje, warsztaty dotyczące obowiązujących zadań, śródsemestralne i końcowosemestralne przeglądy prac.
W przypadku grafiki cyfrowej również ćwiczenia - projekty związane z nauką programów graficznych do edycji i przetwarzania obrazu rastrowego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się podczas bezpośrednich korekt i konsultacji na zajęciach, a także podczas przeglądów semestralnych i końcoworocznych. Na ogólną ocenę pracy studenta składają się: obecność i aktywność na zajęciach w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i technicznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości prac i/lub spójnego cyklu prac.
Ales Krejca, „Techniki sztuk graficznych”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984
Andrzej Jurkiewicz, „Podręcznik metod grafiki artystycznej”, Arkady, Warszawa, 1975
Jerzy Werner, „Podstawy technologii malarstwa i grafiki”, PWN, Warszawa, 1979
„Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy”, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007
Jorgi Catafal, Clara Olivia, „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa, 2004
Podręczniki do nauki programów graficznych min:
- Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team, Helion 2013
- Adobe Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011,
- Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas, Helion 2011
1. Katalogi z konkursów i wystaw graficznych, min:
- 5 -9 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań 2007, 2009, 2011, 2013, 2015
- ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach
- 7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice
- 9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice
- Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012
- Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015
- Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia
- Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014
2. Aktualne katalogi i wydawnictwa monograficzne.
Pracownie realizujące program Podstawy grafiki warsztatowej:
- Pracownia druku wklęsłego i wypukłego - prof. Piotr Szurek, mgr Maryna Mazur
- Pracownia Litografii - prof. Andrzej Bobrowski , mgr Paweł Andrzejewski
- Pracownia sitodruku - prof. Andrzej Bobrowski , mgr Mirosław Gugała
- Pracownia druku cyfrowego i grafiki przestrzennej - dr Katarzyna Dziuba
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 01:43)