SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia grafiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia grafiki
Kod przedmiotu 03.6-WA-GrafP-HGRAF-W-S14_pNadGenY4DQH
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Głuchowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przybliżenie studentom najważniejszych danych z zakresu periodyzacji historii grafiki od starożytności do czasów współczesnych oraz klasyfikacji tradycyjnych technik warsztatowych, w szczególności wykorzystywanych do 1945 r.

Po zakończeniu zajęć student powinien poprawnie sytuować charakterystyczne obiekty w obrębie poszczególnych epok stylowych, umieć rozpoznawać, datować i charakteryzować dzieła prezentowane na zajęciach lub podobne do nich, posługiwać się prawidłowo terminologią z zakresu historii i technologii grafiki, a także rozróżniać techniki graficzne zastosowane w wybranych obiektach.

Wymagania wstępne

Pozytywnie zaliczony egzamin z historii sztuki w semestrze II.

Zakres tematyczny

Zajęcia dotyczą technologii i stylistyki technik wklęsłych, wypukłych i płaskich oraz tzw. innych w układzie zarówno problemowym (grafika artystyczna i użytkowa, np. czasopisma i plakat), jak i chronologicznym.

Wybrany materiał wizualny prezentowany na zajęciach służy ilustracji cech stylowych i technologicznych twórczości graficznej poszczególnych epok oraz dokonań ich najwybitniejszych przedstawicieli. Studenci uczą się porządkować wiedzę z historii grafiki wg klucza personalnego (np. jakie techniki stosowali Dürer i Rembrandt, Picasso, Munch czy Ernst) czy chronologicznego (np. jakie techniki stosowano w XVII w., jakie nowe techniki pojawiały się w XIX czy XX w.), a także pod względem uzyskiwanych efektów (np. w jakich technikach uzyskuje się obraz odwrócony, w jakich uzyskać można efekty linearne, a w jakich malarskie etc.)

Istotnym elementem kursu jest także wiedza z historii najważniejszych czasopism artystycznych XIX i XX w. i historii plakatu, w szczególności tzw. Polskiej Szkoły Plakatu.

Metody kształcenia

Wykład konwersacyjny połączony z prezentacją power point, elementy burzy mózgów i dyskusji, w tym z zakresu analizy stylistycznej i technologicznej dzieła graficznego.
W miarę możliwości pokazy filmów i wykład przy obiektach połączony ze zwiedzaniem wystaw.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach, referat i koreferat z prezentacją power point, test podsumowujący.

Literatura podstawowa

  1. Jordi Catafal, Clara Oliva: Techniki graficzne, Warszawa 2005.
  2. Antonella Fuga: Techniki i materiały, Warszawa Arkady 2008.
  3. Irena Jakimowicz: Pięć wieków grafiki polskiej. Warszawa 1997.
  4. Grafika Warsztatowa. Podręcznik technik graficznych. Poznań 2006.
  5. Lidia Głuchowska: Poznań. Łódź. W: Peter Brooker, Andrew Thacker, Christian Weikop and Sascha Bru (red.): Modernist Magazines: A Critical and Cultural History. Vol. 3: Europe 1880-1940, Oxford University Press 2012.
  6. Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN, wyd. V, Warszawa 2005
  7. Timothy O. Benson (red.): Central European Avant-Gardes: Exchange und Transformation 1910-1930. Cambridge, Massachusetts 2002.
  8. Lakshmi Bhaskaran: Design XX w. Główne nurty i style we współczesnym designie, Warszawa 2006
  9. Bunt. Ekspresjonizm poznański, red. Grażyna Hałasa, Agnieszka Salamon. Poznań 2003.
  10. Sławomir Bojko: Polska Sztuka plakatu. Początki i rozwój do roku 1939. Warszawa 1971.
  11. Sławomir Bołdok, Liliana Ołdakowska: Polska grafika współczesna 1900-1960. Warszawa 1960.
  12. Krzysztof Dydo (red.): 100 lat polskiej sztuki plakatu, Kraków 1993.
  13. Maria Grońska: Grafika w książce, tece i albumie. Polskie wydawnictwa artystyczne i bibliofilskie z lat 1899-1945. Wrocław 1994.
  14. Maria Grońska: Nowoczesny drzeworyt polski (do 1945 roku). Wrocław/ Warszawa/ Kraków 1971.
  15. Irena Kossowska: Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917. Kraków 2000.
  16. Piotr Rypson: Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 1989
  17. Piotr Rypson: Obraz Słowa, Warszawa 2000.
  18. Andrzej Turowski: Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej. Kraków 2000.
  19. Janina Wiercińska, Sztuka i książka, PWN, Warszawa 1986.
  20. Barbara Chojnacka, Michał F. Woźniak i in. (red.): Wielość w jedności. Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 roku, Bydgoszcz 2015.
  21. Barbara Chojnacka, Michał F. Woźniak (red.): Wielość w jedności. Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 roku, Bydgoszcz 2013.
  22. Barbara Chojnacka, Michał F. Woźniak (red.): Wielość w jedności: drzeworyt polski po 1900 roku, red. Jolanta Baziak, Bydgoszcz 2009.

Postawowe czasopisma:

  1. „Zdrój”, „Die Aktion”, „Der Sturm”, „Mà”, „Zenit“
  2. „ar“, „Praesens“, „Forma“
  3. „Chimera”, „Zycie”, „Moderni revue”
  4. „Ty i ja”
  5. "Arteon"
  6. "Artluk"
  7. "Format"
  8. 2+3D (krajowe)
  9. Graphics
  10. Print
  11. Typography
  12. Computer Arts

strony www. związane z tematem zajęć

 

Literatura uzupełniająca

  1. Zofia Alberowa: O sztuce Japonii. Warszawa 1983.
  2. D. Bernstein: Bilboard. Reklama otwartej przestrzeni. Warszawa 2005.
  3. Krzysztof Dydo (red.): Polski Plakat Filmowy, Kraków 1996.
  4. Jan Fejkiel, Polska Grafika lat 90.
  5. J. Fijałkowska: Idea i forma w plakacie polskim 1892-1944. Muzeum Narodowe w Krakowie. Kraków 2004.
  6. Lidia Głuchowska (red.): Bunt – Ekspresjonizm -–Transgraniczna awangarda. Prace z berlińskiej kolekcji prof. St.
    Karola Kubickiego  / Bunt – Expressionismus – Grenzübergreifende Avantgarde. Werke aus der Berliner Sammlung von Prof. St. Karol Kubicki, Poznań: Muzeum Narodowe, 2015.
  7. Lidia Głuchowska, Honorata Gołuńska, Michał F. Woźniak: Bunt a tradycje grafiki w Polsce i w Niemczech. Bydgoszcz 2015.
  8. Zenobia Karnicka, Janina Ładnowska: Karol Hiller 1891-1939. Nowe widzenie. Malarstwo, heliografika, rysunek, grafika. Łódź 2001.
  9. M. Knorowski: Muzeum ulicy. Plakat polski w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Warszawa 1996.
  10. Zofia Kucielska: Jerzy Malinowski (red.): Ekspresjonizm w grafice polskiej. Kraków 1976.
  11. J. Kruszewska: Plakat cyrkowy. Muzeum Plakatu w Wilanowie. Warszawa/Wilanów 1983.
  12. Jan Lenica. Labirynt. Muz. Nar. w Poznaniu. Poznań 2002.
  13. Jan Lenica: Plakat Tadeusza Trepkowskiego. Warszawa 1958.
  14. Loche: Lithography. Geneva 1971.
  15. Jerzy Malinowski: Tendencje ekspresjonistyczne w grafice polskiej. W: Sztuka 5 (1976) 5-12.
  16. Anna Manicka: Mistrzowie Grafiki. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa
  17. G. Matul: Fałszywe plakaty. W: 2+3 D 2004, nr 13.
  18. L. Manovich: Język nowych mediów, Warszawa 2006
  19. Jarosław Mulczyński: Słownik grafików Poznania i Wielkopolski XX w. urodzonych do 1939 r.. Poznań 1996.
  20. Plakaty – współczesne plakaty polskie od 1989 do 2001, red. Anna Szczucka Kraków 2001.
  21. Zdzisław Schubert, Wanda Nelke: Roman Cieślewicz. Plakaty, fotomontaże – katalog wystawy.
  22. Zdzisław Schubert: Jan Młodożeniec. Grafika Użytkowa. MNP. Poznań 1979.
  23. Zdzisław Schubert: Plakat polski 1970-1979. Warszawa 1979.
  24. A. Szponar-Węgarska: Polski plakat teatralny. Biblioteka Główna ASP, Kraków. Kraków 1999.
  25. Michał Warda: Plakaty robione głową. Henryk Tomaszewski i polska szkoła plakatu. W: Piktogram 2006, nr 3.
  26. Wheeler, G.S.: Typografia komputerowa, Exit, Warszawa
  27. J. Więckowska-Lazar: Plakat do roku1939 w zbiorach Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kraków 1972.
  28. Danuta Wróblewska: Polska Grafika Współczesna, Warszawa 1983.
  29. 100 lat polskiej sztuki plakatu. BWA. Kraków 1993.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 18:16)