SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Plener artystyczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Plener artystyczny
Kod przedmiotu 03.0-WA-GrafP-PLEA-I-S14_pNadGenXETZS
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Inne 60 4 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i doświadczeń  w zakresie wszystkich przedmiotów kierunkowych polegających na szeroko rozumianej kreacji obrazu wizualnego z zakresu  grafiki artystycznej (warsztatowej jak i projektowej), fotografii, malarstwa, rysunku czy rzeźby. 

W warunkach plenerowych student rozwija umiejętność obserwacji, rejestracji, interpretacji otaczającej  go rzeczywistości.

Plener pozwala również na uzupełnienie zagadnień z zakresu grafiki, fotografii i innych działań okołorysunkowych, malarskich, multimedialnych czy  interdyscyplinarnych itd. poruszanych na zajęciach z przedmiotów kierunku grafiki, odbywających się w pracowniach.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza ogólnoplastyczna, wiedza i doświadczenia wniesione z zakresu pracowni kierunkowych, umiejętność samodzielnej jak i zespołowej pracy.

Podstawy warsztatowe w zakresie wybranej przez studenta techniki realizacji plenerowego tematu- zadania- projektu.

 

 

Zakres tematyczny

Pozyskanie szeroko rozumianych autorskich obrazów będących odbiciem rzeczywistości jak i kreacjami nowych światów.

Przykładowa inspiracja : kolor , forma, materia,  struktura, efemeryczność otaczającej rzeczywistości, widzialne- niewidzialne,  land art, street art.

Metody kształcenia

Metody pracy w warunkach plenerowych są bardzo indywidualne i zależą głównie od idei zadania- projektu, zaproponowanego przez opiekuna pleneru lub będącego indywidualną propozycją studenta ( fotografia, film, działanie multimedialne, łączenie technik, instalacja, technika własna, grafika, rysunek i inne działania interdyscyplinarne, efemeryczne itp.

Plenerowe zadania mogą być relizowane indywidualnie przez studenta lub w większych grupach.

Dokumentacja ( metody tradycyjne oraz współczesne - cyfrowe  formy rejestracji obrazu )

Samodzielna praca studentów.

Korekta - konsultacja z opiekunem pleneru  poszczególnych etapów pracy. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest :

- aktywne uczestnictwo w plenerze,

- wykonanie założeń pleneru (szkiców, realizacji, warsztatów, działań twórczych),

-  szeroko rozumiana dokumentacja (zdjęcia, filmy, szkice) swojego procesu realizacji ( od inspiracji do finalnej realizacji), jak i pozyskanie  materiału mogącego służyć dalszej pozaplenerowej kreacji oraz kontynuacji w pracowniach kierunkowych,

- uczestnictwo w konsultacjach,

- umiejetność analitycznej wypowiedzi na temat wykonanych zadań- projektów.

Literatura podstawowa

A) wydawnictwa: czasopisma, magazyny, strony internetowe:

- FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca ASP Wrocław
www.format-net.pl

- ARLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES,  Poznań
www.artluk.com

- ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań
www.arteon.pl

- 2+3D grafika plus produkt - Kwartalnik projektowy ( Ogólnopolski kwartalnik poświęcony grafice użytkowej, projektowaniu produktu oraz historii polskiego projektowania), wydawca 2+3D  Kraków
www.2plus3d.pl

- AUTOPORTRET - PISMO O DOBREJ PRZESTRZENI (kwartalnik- polsko- angielski), wydawca  Małopolski Instytut Kultury

http://autoportret.pl/

- MOCAK forum - pismo o charakterze interdyscyplinarnymz arówno na poziomie teorii sztuki, jak i praktyki artystycznej, wydawca- Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
https://mocak.pl/mocak-forum

- STOWARZYSZENIE MIĘDZYNARODOWE TRIENNALE GRAFIKI - KRAKÓW

http://www.triennial.cracow.pl/

- WIRTUALNE MUZEUM WSPÓŁCZESNEJ GRAFIKI

http://www.icondata.triennial.cracow.pl/

- POLISH PRINTMAKING

http://www.polishprintmaking.com/

- MUZEUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ w Krakowie-  MOCAK

 www.mocak.pl  

https://mocak.pl/mocak-forum

- EXIT – Nowa Sztuka w Polsce- kwartalnik

http://www.exit.art.pl/

- OBIEG_polsko-angielski kwartalnik internetowy

http://obieg.u-jazdowski.pl/

- Kultura Współczesna- kwartalnik

http://www.kulturawspolczesna.pl/

Akcent- kwartalnik

http://akcentpismo.pl/

FLASH ART

http://www.flashartonline.com/

ARTFORUM

http://www.artforum.com/

 

B) Katalogi  i wydawnictwa:

- z konkursów i wystaw zbiorowych z  zakresu  grafiki, malarstwa, fotografii, rzeźby i działań interdyscyplinarnych, 

- dotyczące indywidualnej twórczości artystów reprezentujących współczesne, szeroko rozumiane działania artystyczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura uzupełniająca

- Wprowadzenie w problematykę widzenia, WFP,ASP Kraków, Jan Pamuła

- Świadomość kadru, Z. Tomaszczuk, Września 2003

- Maria Rzepińska – „ Historia koloru” ,Arkady , W-wa, 1989 ,t. 1i2

- Klaus Honef – „Contemporary art.”, Taschen , Kolonia ,1992

- Główne kontrowersje estetyki współczesnej,B.Dziemidok

- Margolis J., Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, Kraków 2004

- Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006

- R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna-Od dzieła –instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010

- Interaktywne Media Sztuki,red A. Porczak, ASP Kraków 2009

- Estetyka cyfrowa, N.Bolz, przeł J.Ostaszewski, red.A. Gwóźdź

- Sztuka i iluzja, B.Gombrich, PWN,Warszawa 1984

- Punkt,linia,płaszczyzna, W.Kandinsky, Warszawa 1989

- Sztuka i percepcja wzrokowa, R.Arnheim,PWN,Warszawa 1979

- Namiętności i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,

- Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów,    R.W.Kluszczyński ,   Rabid, Kraków 2001,

- Kuczyńska A., Piękno. Mit i rzeczywistość, Warszawa 1972.

- Stróżewski Wł., Wokół piękna, Kraków 2002.

-  Wasyl Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, łódź, 1996

- Władysław Ślesicki, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa,1984

- katalogi monograficzne i katalogi z wystaw różnych artystów.

 

Uwagi

Plener  jest niezbędnym uzupełnieniem działań właściwie w zakresie wszystkich przedmiotów kierunkowych polegających na szeroko rozumianej kreacji obrazu wizualnego.

Cyt."Jest to czas bardzo przyspieszający i wyraźnie wspierający rozwój artystyczny studenta.Plener otwiera przed studentem nowe możliwości, kreatywności artystycznej, które często są nie do uzyskania w warunkach pracowni artystycznej. Działalność plenerowa uwalnia swobodę wypowiedzi artystycznej, podpowiada nowe rozwiązania, uwalnia również studenta od codziennych schematów, niezbędnych w kształceniu pracownianym, a otwiera na interpretację, nowe sposoby wypowiedzi artystycznych" Norbert Smużniak  Sylabus / Malarstwo/Plener


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 23:47)