SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia dyplomująca - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia dyplomująca
Kod przedmiotu 03.0-WA-GrafP-DYPL-Ć-S14_pNadGen0542S
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 15
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Realizacja samodzielnie sformułowanego zadania dyplomowego.

Dzięki zdobytym umiejętnościom studenci dyplomowej pracowni kierunkowej poszukują  i rozwijają możliwości kreacyjne w zakresie grafiki projektowej i warsztatowej, kształtują indywidualny sposób wypowiedzi artystycznej.

Pracownie dyplomujące to pracownie:  

- grafiki warsztatowej: druku płaskiego, wklęsłego, wypukłego, druku cyfrowego i grafiki przestrzennej

-pracownie grafiki projektowej – plakatu i ilustracji, znaku i typografii oraz grafiki wydawniczej.

Na bazie zdobytych doświadczeń studenci realizują własne koncepcje artystyczne niezbędne do zrealizowania pracy dyplomowej. W świadomy i niezależny sposób wykorzystują zdobytą wiedzę do odnalezienia własnej „drogi artystycznej”. Drogi, która będzie zgodna z ich predyspozycjami, osobowością, która doprowadzi do ukształtowania autentycznej, przekonującej i odpowiedzialnej postawy twórczej w zawodzie artysty grafika.

Wymagania wstępne

Znajomość w stopniu podstawowym technik graficznych i umiejętność swobodnego posługiwania się nimi. Opanowanie programów graficznych dedykowanych projektowaniu graficznemu i w ogóle szeroko rozumianej artystycznej grafiki cyfrowej.

Studenci powinni posiadać wiedzę teoretyczną z zakresu historii sztuki z uwzględnieniem historii grafiki , historii kultury, współczesnych form przekazu medialnego, aktualnych tendencji w sposobie formułowania komunikatu wizualnego. Powinni orientować się w aktualnych zagadnieniach  sztuki i kultury i jej bieżących wydarzeniach, (wystawy, konkursy, przeglądy, projekty, warsztaty, plenery,konferencje, panele dyskusyjne, sympozja) 

Zakres tematyczny

Autorskie projekty :

- w technikach grafiki warsztatowej w tym grafiki cyfrowej

- oraz autorskie projekty w zakresie grafiki projektowej.

W program pracowni wpisana jest swoboda decyzji i działań.

Eksperymenty w obrębie technik graficznych/ rysunku itd.

Studenci poszerzają  wiedzę z zakresu projektowania, druku, w tym druku cyfrowego, przydatną do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych ze złożonymi obszarami współczesnej grafiki.

 

Metody kształcenia

Studenci pracowni dyplomującej poprzez współpracę z prowadzącym i samodzielne poszukiwania pogłębiają i rozwijają wiedzę dotycząca obszarów grafiki warsztatowej oraz projektowej, co pozwala im na optymalny dobór środków wyrazu artystycznego.

Poprzez zindywidualizowany i elastyczny tok studiowania mają szeroki wybór w zakresie tematów, formy pracy jak i formy prezentacji dyplomowej. Studenci realizują prace w oparciu o własne propozycje tematyczne lub wybierają z pośród propozycji przedstawionych przez prowadzącego. Ważne jest poszukiwanie własnych indywidualnych technik i form graficznych adekwatnych do założenia-idei  dyplomowej realizacji spójnego cyklu prac/ projeków.


 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się podczas bezpośrednich korekt i konsultacji na zajęciach. Na ogólną ocenę pracy studenta składają się: kreatywność, otwartość, zaangażowanie w realizację zadań i współpraca z prowadzącym.

Efektem końcowym jest praca dyplomowa polegająca na przedstawieniu wykonanych prac, uzasadnieniu ich doboru i sposobu wykonania, obronie poprzez odpowiednią argumentację założeń pracy dyplomowej.

Literatura podstawowa

A) Czasopisma, magazyny, strony internetowe:

- FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca ASP Wrocław
www.format-net.pl

- ARLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES,  Poznań
www.artluk.com

- ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań
www.arteon.pl

- 2+3D grafika plus produkt - Kwartalnik projektowy ( Ogólnopolski kwartalnik poświęcony grafice użytkowej, projektowaniu produktu oraz historii polskiego projektowania), wydawca 2+3D  Kraków
www.2plus3d.pl

- AUTOPORTRET - PISMO O DOBREJ PRZESTRZENI (kwartalnik), wydawca  Małopolski Instytut Kultury
www.http://autoportret.pl/

- MOCAK forum - pismo o charakterze interdyscyplinarnymz arówno na poziomie teorii sztuki, jak i praktyki artystycznej, wydawca- Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
https://mocak.pl/mocak-forum

-  www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)

-  www:icondata.trienial.cracow.pl  (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)

-  www:polishprintmaking.com

www.mocak.pl  Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

https://mocak.pl/mocak-forum

http://www.exit.art.pl/

http://obieg.u-jazdowski.pl/

http://www.kulturawspolczesna.pl/

http://akcentpismo.pl/

B) Grafika warsztatowa - katalogi z konkursów i wystaw, min:

- 5 -9 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2007, 2009, 2011, 2013, 2015

- ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

- 7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice

- 9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice

- Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012

- Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

- Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

- Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014

B) Grafika projektowa:

 

  1. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  2. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  3. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  4. Mitchel Michael, Wightman Susan, Typografia książki – podręcznik projektanta, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2012
  5. Noordzij Gerrit, Kreska Teoria pisma, wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2014
  6. Twemlow Alice, Czemu służy grafika użytkowa, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006
  7. Tschichold Jan, Nowa Typografia _ Faksymilie najważniejszej książki o typografii wydanej w XX w. (Berlin 1928), Wydawnictwo Recto Verso, 

Literatura uzupełniająca

  1. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  2. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie graficzne w Polsce, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010
  3. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  4. Rolka Magdalena, Praktyczny Poradnik Młodego Projektanta (Wywiady z polskimi projektantami graficznymi), Wydawnictwo Brambla, Warszawa 2014
  5. Shaughanessy Adrian, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012
  6. Tomaszewski Andrzej, Architektura książki, Wydawnictwo COBRPP, Warszawa 2011
  7. Wicha Marcin, Jak przestałem kochać design, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2015
  8. Baines Phil, Hasam Andrew, Pismo i typografia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  9. Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team, Helion 2013
  10.  Adobe  Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011,
  11.  Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas, Helion 2011
  12. Adobe Indesign CS6/CS4PL – OFICJALNY PODRĘCZNIK
  13. Adobe Photoshop CS6/CS4PL – OFICJALNY PODRĘCZNIK,
  14. Adobe Illustrator CS6/CS4PL – OFICJALNY PODRĘCZNIK
  15. Ales Krejca, „Techniki sztuk graficznych”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984
  16. Andrzej Jurkiewicz, „Podręcznik metod grafiki artystycznej”, Arkady, Warszawa, 1975
  17. Jerzy Werner, „Podstawy technologii malarstwa i grafiki”, PWN, Warszawa, 1979
  18. „Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy”, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007
  19. Jorgi Catafal, Clara Olivia, „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa
  20. Airey David, Logo Design Love, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010
  21. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  22. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  23. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  24. Hardy Gareth, Podręcznik projektantów logo (Smashing Magazine),Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
  25. Mitchel Michael, Wightman Susan, Typografia książki – podręcznik projektanta, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2012
  26. Newark Quentin, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom wydawniczy,Warszawa 2006
  27. Samara Timothy, Kroje i kolory pisma – Przewodnik dla grafików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  28. Sarzyńska-Putowska Joanna, Komunikacja wizualna. ASP Kraków , 2000

Uwagi

Pracownie dyplomujące:

Pracownia druku wklęsłego i wypukłego -  prof. Piotr Szurek, mgr Maryna Mazur

Pracownia Litografii -  prof. Andrzej Bobrowski , mgr Paweł Andrzejewski

- Pracownia sitodruku -  prof. Andrzej Bobrowski , mgr Mirosław Gugała

- Pracownia druku cyfrowego i grafiki przestrzennej - dr Katarzyna Dziuba

- Pracownia typografii, projektowania znaku i identyfikacji wizualnej - dr Piotr Czech

- Pracownia plakatu i ilustracji - dr Piotr Czech

- Grafika wydawnicza i komunikat wizualny  - dr Jacek Papla

 

 

 

 

 

 

 

 


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 15:15)