SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekonomia matematyczna |
Kod przedmiotu | 11.9-WZ-EkoPD-EM-S16 |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Ekonomia / Ekonomia menedżerska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie pogłębionej wiedzy z zakresu tworzenia modeli ekonomicznych. Umiejętność rozpoznawania przyczyn i konsekwencji zjawisk ekonomicznych, analizowania i interpretowania zjawisk gospodarczych. Ponadto kształtowanie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w procesie rozwiązywania problemów związanych z modelowaniem matematycznym zjawisk mikro- i makroekonomicznych.
Matematyka, mikroekonomia, makroekonomia.
1. Wprowadzenie do matematycznej teorii popytu. Model ekonomiczny, optymalizacja w wyborze konsumenta, optymalizacja wyboru międzyokresowego konsumenta, funkcja i mnożnik Lagrange’a.
2. Matematyczna teoria produkcji. Właściwości funkcji produkcji, minimalizacja kosztów przy danej wielkości produkcji.
3. Decyzje przedsiębiorstwa. Warunki równowagi przedsiębiorstwa, warunki podejmowania decyzji gospodarczych, kryteria oceny wariantów wyboru w warunkach ryzyka i niepewności.
4. Równowaga cząstkowa i ogólna. Równowaga rynkowa wg Warlasa, Neumanna i neoklasycznej koncepcji równowagi, równowaga ogólna i cząstkowa, skrzynka Edgewortha, model Arrowa - Hurwicza, równowaga w ujęciu dynamicznym.
5. Równowaga rynkowa i równowaga przedsiębiorstwa – analiza z wykorzystaniem teorii gier. Równowaga Nasha, dylemat więźnia, konkurencja oligopolistyczna.
Wykłady konwencjonalne z prezentacjami multimedialnymi, ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących, rozwiązywanie zadań, case study, rozwiązywanie problemów i zadań przez studentów, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Aktywność na zajęciach. Ocena stopnia przygotowania studentów poprzez rozwiązywanie wybranych zadań, problemów i studiów przypadku.
2. Kolokwium i egzamin z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i egzaminu z wykładu (50%).
1. Blajer-Gołębiewska A., Czerwonka L., Pankau E., Zielenkiewicz M., Ekonomia matematyczna w zadaniach, red. T. Kamińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006.
2. Panek E., Ekonomia matematyczna. T. I Statyka, T. II Dynamika, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 1997.
3. Panek E., Podstawy ekonomii matematycznej. Materiały do ćwiczeń , Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2001.
1. Chiang A.C., Podstawy ekonomii matematycznej, PWE 1994.
2. Więznowski A., Sosnowski M., Szlachetka P., Analiza i optymalizacja procesów produkcyjnych i usług. Wybrane zagadnienia ekonomii matematycznej i menedżerskiej, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2007.
Zmodyfikowane przez mgr Anna Gąsiorek-Kowalewicz (ostatnia modyfikacja: 31-08-2016 16:46)