SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawowa opieka zdrowotna I |
Kod przedmiotu | 12.7-WP-PielP-POZ1-Sk-S14_pNadGenG4NDT |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Zajęcia praktyczne | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 10 | 0,67 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 10 | 0,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie treści dotyczących roli i udziału podstawowej opieki zdrowotnej w poprawie stanu zdrowia i jakości życia ludności .
Umiejętność oceny potrzeb bio-psycho-społecznych człowieka zdrowego, chorego i niepełnosprawnego, wiedza z zakresu pielęgniarstw specjalistycznych, zdolność do oceny funkcjonalnej osoby niepełnosprawnej i znajomość sposobów rehabilitacji, wiedza z zakresu psychologii człowieka, socjologii i pedagogiki.
Wykład:
1. Rys historyczny i kierunki zmian ochrony zdrowia w świecie
2. Ochrona zdrowia w Polsce i na świecie.
3. Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej.
4. Dokumentacja medyczna.
5. Zadania zespołu środowiskowego podstawowej opieki zdrowotnej.
Ćwiczenia:
1. Teorie pielęgniarskie w pielęgniarstwie rodzinnym.
2. Standardy pielęgnowania w POZ.
3. Komunikacja z pacjentem i jego rodziną.
4. Edukacja osób starszych.
5. Podstawy pielęgniarstwa społeczno-środowiskowo-rodzinnego.
6. Diagnoza pielęgniarska w POZ.
7. Proces pielęgnowania w pracy pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej.
8. Wsparcie instytucjonalne i nieformalne.
9. Modele współpracy z rodziną.
Zajęcia praktyczne:
1. Zadania i obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad ludnością w środowisku zamieszkania.
2. Obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad pracownikami w środowisku pracy.
3. Pielęgniarka środowiskowa w opiece nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania.
4. Komunikacja pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej z pacjentem i jego rodziną.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, metoda przypadków, praca z książką, metoda sytuacyjna, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywna obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych programem. Wykład – zaliczenie bez oceny s. V Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Zajęcia praktyczne - zaliczenie z oceną. Do zajęć praktycznych w II semestrze przystępuje student, który zaliczył zajęcia w I semestrze na ocenę pozytywną. Praktyka zawodowa - zaliczenie z oceną. Ocena umiejętności praktycznych zdobytych w ramach wcześniejszych metod kształcenia. Podstawę oceny stanowi obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem Samokształcenie – zaliczenie bez oceny. Zaliczenie ćwiczeń związane jest z uzyskaniem pozytywnej oceny z testu zaliczeniowego składającego się z 30 pytań, 60% prawidłowych odpowiedzi stanowić będzie ocenę dostateczną. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat (w procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł, min. 5 stron A4,Times New Roman 12, odstęp 1,5). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną form kształcenia: ćwiczeń, zajęć praktycznych.
1. Chołuj B.: System opieki zdrowotnej. WN Scholar, Warszawa 2002.
2. Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej Tom 2 Makmed, Lublin 2008,
3. D.U.MZiOS, rozporządzenia.
4. Kawczyńska-Butrym Z.: Podstawy pielęgniarstwa rodzinnego. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 1995.
5. Kawczyńska-Butrym Z.: Diagnoza Pielęgniarska, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1999.
6. Kawczyńska-Butrym K.: Wyzwania rodziny: zdrowie. choroba, niepełnosprawność, starość Makmed, Lublin 2008
7. Kawczyńska-Butrym Z.: Rodzina - zdrowie - choroba. Koncepcje i praktyka pielęgniarstwa rodzinnego. Czelej, 2001
8. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Makmed, Lublin 2010
9. Levene S.: Leczenie cukrzycy typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej, Via Medica, Gdańska 2005.
10. Lukas W.: Wprowadzenie do nauczania praktycznych umiejętności w medycynie rodzinnej Zdrowie i Zarządzanie, 2002,
1. Kawczyńska-Butrym K.: Pielęgniarstwo rodzinne teoria i praktyka, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1997
2. Mikołajewska E.: Osoba ciężko chora i niepełnosprawna w domu, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2012
3. Wieczorowska-Tobis K.,Kostka T.,Borowicz A.: Fizjoterapia w geriatrii, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2011
4. Szczerbińska K. (red.). Dostępność opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszych w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
5. Inne, wyselekcjonowane materiały edukacyjne są przekazywane studentom podczas zajęć.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 11-09-2016 23:49)