SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawowa opieka zdrowotna I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawowa opieka zdrowotna I
Kod przedmiotu 12.7-WP-PielP-POZ1-Sk-S14_pNadGenG4NDT
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Bonikowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie treści dotyczących roli i udziału podstawowej opieki zdrowotnej w poprawie stanu zdrowia i jakości życia ludności .

Wymagania wstępne

Umiejętność oceny potrzeb bio-psycho-społecznych człowieka zdrowego, chorego i niepełnosprawnego, wiedza z zakresu pielęgniarstw specjalistycznych, zdolność do oceny funkcjonalnej osoby niepełnosprawnej i znajomość sposobów rehabilitacji, wiedza z zakresu psychologii człowieka, socjologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Rys historyczny i kierunki zmian ochrony zdrowia w świecie

2. Ochrona zdrowia w Polsce i na świecie.

3. Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej.

4. Dokumentacja medyczna.

5. Zadania zespołu środowiskowego podstawowej opieki zdrowotnej.

Ćwiczenia:

1. Teorie pielęgniarskie w pielęgniarstwie rodzinnym.

2. Standardy pielęgnowania w POZ.

3. Komunikacja z pacjentem i jego rodziną.

4. Edukacja osób starszych.

5. Podstawy pielęgniarstwa społeczno-środowiskowo-rodzinnego.

6. Diagnoza pielęgniarska w POZ.

7. Proces pielęgnowania w pracy pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej.

8. Wsparcie instytucjonalne i nieformalne.

9. Modele współpracy z rodziną.

Zajęcia praktyczne:

1. Zadania i obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad ludnością w środowisku zamieszkania.

2. Obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad pracownikami w środowisku pracy.

3. Pielęgniarka środowiskowa w opiece nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania.

4. Komunikacja pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej z pacjentem i jego rodziną. 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, metoda przypadków, praca z książką, metoda sytuacyjna, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywna obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych programem. Wykład – zaliczenie bez oceny s. V Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Zajęcia praktyczne - zaliczenie z oceną. Do zajęć praktycznych w II semestrze przystępuje student, który zaliczył zajęcia w I semestrze na ocenę pozytywną. Praktyka zawodowa - zaliczenie z oceną. Ocena umiejętności praktycznych zdobytych w ramach wcześniejszych metod kształcenia. Podstawę oceny stanowi obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem Samokształcenie – zaliczenie bez oceny. Zaliczenie ćwiczeń związane jest z uzyskaniem pozytywnej oceny z testu zaliczeniowego składającego się z 30 pytań, 60% prawidłowych odpowiedzi stanowić będzie ocenę dostateczną. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat (w procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł, min. 5 stron A4,Times New Roman 12, odstęp 1,5). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną form kształcenia: ćwiczeń, zajęć praktycznych. 

Literatura podstawowa

1. Chołuj B.: System opieki zdrowotnej. WN Scholar, Warszawa 2002.

2. Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej Tom 2 Makmed, Lublin 2008,

3. D.U.MZiOS, rozporządzenia.

4. Kawczyńska-Butrym Z.: Podstawy pielęgniarstwa rodzinnego. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 1995.

5. Kawczyńska-Butrym Z.: Diagnoza Pielęgniarska, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1999.

6. Kawczyńska-Butrym K.: Wyzwania rodziny: zdrowie. choroba, niepełnosprawność, starość Makmed, Lublin 2008

7. Kawczyńska-Butrym Z.: Rodzina - zdrowie - choroba. Koncepcje i praktyka pielęgniarstwa rodzinnego. Czelej, 2001

8. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Makmed, Lublin 2010

9. Levene S.: Leczenie cukrzycy typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej, Via Medica, Gdańska 2005.

10. Lukas W.: Wprowadzenie do nauczania praktycznych umiejętności w medycynie rodzinnej Zdrowie i Zarządzanie, 2002, 

Literatura uzupełniająca

1. Kawczyńska-Butrym K.: Pielęgniarstwo rodzinne teoria i praktyka, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1997

2. Mikołajewska E.: Osoba ciężko chora i niepełnosprawna w domu, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2012

3. Wieczorowska-Tobis K.,Kostka T.,Borowicz A.: Fizjoterapia w geriatrii, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2011

4. Szczerbińska K. (red.). Dostępność opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszych w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

5. Inne, wyselekcjonowane materiały edukacyjne są przekazywane studentom podczas zajęć. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 11-09-2016 23:49)