SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Sfera audialna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Sfera audialna
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASPD-SFAU-Ć-S15_pNadGenJVASF
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie podstaw akustyki i elementów przetwarzania dźwięku przydatnych w pracy dydaktycznej i artystycznej. Zdobycie elementów wiedzy związanej z korelacją dźwięku z obrazem (formy audiowizualne).

Wymagania wstępne

Przyjęcie na studia II stopnia i wybór odpowiedniej specjalności.

Zakres tematyczny

Fizyczne podstawy akustyki. Dźwięk i jego cechy. Źródła dźwięku. Właściwości słuchu ludzkiego. Elementy wiedzy o zapisie cyfrowym i analogowym. Elementy cyfrowego przetwarzania dźwięku. Dźwięk w kinie, TV, radiofonii, fonografii.

 

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, połączony z dyskusją i prezentacją multimedialną. Ćwiczenia z  wykorzystaniem oprogramowania do przetwarzania dźwięku i tworzenia własnych form dźwiękowych i audiowizualnych (Cubase, ProTools, Samplitude, Audacity i in. w zależności od dostępności dla studentów).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ze stopniem obejmuje:

  • Obecność na zajęciach i aktywną pracę pod kierunkiem prowadzącego
  • Test pisemny z wiedzy prezentowanej podczas zajęć – uzyskanie oceny pozytywnej (51% poprawnych odpowiedzi)
  • Przygotowanie i prezentacja projektu audiowizualnego (praca z wykorzystaniem dźwięku)

Literatura podstawowa

  1.  Jan Oleszkowicz, Muzyka, elektronika, informatyka, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2010
  2. Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Wydawnictwo Sonoria, Warszawa 2009
  3. Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 2001
  4. Mieczysław Drobner, Akustyka muzyczna, PWM, 1973

 

Literatura uzupełniająca

  1. Brian C. J. Moore, Wprowadzenie do psychologii słyszenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 1999
  2. Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk i akustyka. Nauka o dźwięku. E-book, Wydawnictwo Sonoria, Warszawa, 2012
  3. David Louis Yewdall, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka. Filmowe Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa, 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-09-2016 19:10)