SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Malarstwo - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Malarstwo
Kod przedmiotu 03.1-WA-MalP-MAL-Ć-S14_pNadGenXZX2D
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 105 7 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozpoznanie i rozwinięcie mentalnych i manualnych uzdolnień studenta oraz nauczenie go podstawowych metod z zakresu obrazowania w określonej technice malarskiej. Stworzenie warunków dla zdobycia niezbędnych doświadczeń oraz dla opanowania umiejętności warsztatowych w stopniu umożliwiającym swobodne tworzenie oryginalnych utworów. Rozwinięcie twórczej postawy studenta opartej na zaangażowaniu i samorozwoju.

Wymagania wstępne

zaliczenie poprzednich semestrów

Zakres tematyczny

  • Projektowanie i planowanie kompozycji malarskich (szkic malarski).
  • Realizacja właściwa o charakterze studyjnym
  • studium martwej natury,
  • studium wnętrza,
  • studium pejzażu,
  • portret i autoportret,
  • studium postaci.

Metody kształcenia

  • Ćwiczenia realizowane pod kierunkiem pedagoga.
  • Indywidualny kontakt pedagoga ze studentem.
  • Omawianie wszystkich realizowanych zadań zarówno na etapie projektów, w trakcie ich powstawania jak też wobec gotowych, ukończonych prac.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, w roboczych przeglądach prac oraz zrealizowanie wszystkich zadań i tematów.

Literatura podstawowa

  • Praca zbiorowa: Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2004
  • David Hockney: Wiedza tajemna, sekrety technik malarskich dawnych mistrzów, Wydawnictwo Uniwersitas, Kraków, 2006
  • Władysław Ślesicki, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa,1984
  • Wasyl Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, łódź, 1996
  • Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2001

Literatura uzupełniająca

  • Artforum, WWW.ARTFORUM.COM
  • Art Review, WWW.ARTREVIEW.COM
  • Flash Art., WWW.FLASHARTONLINE.COM
  • Parkett, WWW.PARKETTART.COM
  • Obieg, WWW.OBIEG.PL
  • Katalogi monograficzne i katalogi z wystaw różnych artystów.

Uwagi

Ze względu na często występujące naturalne różnice w poziomie uzdolnień plastycznych studentów jak również różnice w tempie przyswajania specyficznej wiedzy i umiejętności pedagog jest zmuszony indywidualizować tok pracy na wszystkich etapach kształcenia. Poszczególne części programu i elementy tworzące zakres tematyczny przedmiotu mogą być realizowane przez pedagogów w różnym czasie. Zdarza się również, że na kolejnych etapach kształcenia powraca się też w miarę potrzeby do zadań o charakterze podstawowym.


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 19:25)